• Äldre 1 Aug 08:21
    11398 visningar
    210 svar
    210
    11398

    Hen kommer med i SAOL. Rätt eller fel?

    Det omdebatterade ordet hen kommer nu att komma med i SAOL. Vad tycker du om det?
    Rätt eller fel?
    Använder du hen själv?
    Diskutera gärna i tråden

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hen kommer med i SAOL. Rätt eller fel?
  • Äldre 1 Aug 08:30
    #1

    Annat - jag bryr mig faktiskt inte. Själv tycker jag Hen är ett fjantigt ord, som jag aldrig använder, men det finns bevisligen gott om människor som använder det. Då kan det lika gärna finnas med i SAOL, för där ska ju liksom allt finnas.

  • Äldre 1 Aug 08:32
    #2
    Fel. Det är bara i Svea Rike vi skall vara så förbannat präktiga av oss.....

    Kram //Anton
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Äldre 1 Aug 08:35
    #3

    Säkert rätt - språket utvecklas ju. Även om ordet i sig låter helt galet fult i mina öron.

    Själv använder jag det aldrig då jag föredrar att tjata om "hon, han eller den", hellre än hen. 


    Intellekt i bimbodräkt
  • Äldre 1 Aug 09:12
    #4

    hen är väl ett bra substitut när man inte vet och det gör ju texten kortare :)

  • Mornin­gglory
    Äldre 1 Aug 09:41
    #5

    Svenska Akademien har förlorat sin betydelse helt och hållet.

    Tidigare fungerade Svenska Akademiens Ordbok som en ordbok att rätta sig efter. Nuförtiden rättar sig ordboken efter populistiska termer. Snart kommer getto-arabiskans Aina in som alternativ för polis.

  • Äldre 1 Aug 10:01
    #6

    Hen tycker jag är perfekt om man ska tala om en händelse i skolan som är känslig där åhöraren behöver veta händelsen men inte vem det var. Man slipper berätta om det är en tjej eller kille så att personen inte blir utpekad lika lätt.

    Att säga "den" tycker jag är extremt nedvärderande.

  • Äldre 1 Aug 10:04
    #7
    Morningglory skrev 2014-08-01 09:41:37 följande:

    Svenska Akademien har förlorat sin betydelse helt och hållet.

    Tidigare fungerade Svenska Akademiens Ordbok som en ordbok att rätta sig efter. Nuförtiden rättar sig ordboken efter populistiska termer. Snart kommer getto-arabiskans Aina in som alternativ för polis.


    Jaså gör det? Vet du när detta sker?
  • Äldre 1 Aug 10:29
    #8

    Finnarna har varit präktigare länge isåfall...


    Anton Chigurh skrev 2014-08-01 08:32:53 följande:

    Fel. Det är bara i Svea Rike vi skall vara så förbannat präktiga av oss.....

    Kram //Anton


  • Äldre 1 Aug 10:34
    #9
    PerG skrev 2014-08-01 10:29:04 följande:

    Finnarna har varit präktigare länge isåfall...


    Ja, för präktighet är ju verkligen anledningen.
  • Äldre 1 Aug 10:36
    #10
    Morningglory skrev 2014-08-01 09:41:37 följande:

    Svenska Akademien har förlorat sin betydelse helt och hållet.

    Tidigare fungerade Svenska Akademiens Ordbok som en ordbok att rätta sig efter. Nuförtiden rättar sig ordboken efter populistiska termer. Snart kommer getto-arabiskans Aina in som alternativ för polis.


    SAOL ska återspegla det svenska språket, inte tvärtom. Om ett ord får tillräckligt stor spridning och under tillräckligt lång tid så kommer det med, som nu hen gör, och inte för att vara populistisk.
Svar på tråden Hen kommer med i SAOL. Rätt eller fel?