• Anonym (går det?)
    Äldre 1 Aug 10:04
    5457 visningar
    61 svar
    61
    5457

    Introvert bonusmamma

    Jag är tillsammans med en man som har barn. De är hos honom största delen av tiden, bara en helg per månad hos mamman på grund av att hon flyttat till en annan del av landet och har ny familj där. Vi trivs alla tillsammans, barnen gillar mig och jag gillar dem överlag. Vi har varit tillsammans i två år. Vi bor inte tillsammans, ännu.

    Problemet är att jag är van att vara ensam och ha tid för mig själv, lugn och ro. Jag behöver det för att må bra. Jag är en introvert person helt enkelt som undviker att umgås för mycket och för ofta. Efter en jobbdag så vill jag vara själv då det tar på mina krafter att vara social hela dagarna och jag behöver återhämta mig.

    Jag älskar min partner och skulle vilja ha ett liv tillsammans med honom men jag vet inte hur man ska hitta lösningar på mitt problem - nämligen att jag tycker det är så tungt att ha hans barn runt mig hela tiden. Att aldrig få lugn och ro när jag är hos dem. Att i princip aldrig kunna vara ensam med min partner. Visst är det roligt med barnen men de tar all min energi och efter en jobbvecka är jag helt slut och behöver samla min energi, inte förlora ännu mera energi.

    Det känns med andra ord som att min energi tar slut när jag tillbringar mina helger hos dem. Jag skulle behöva ladda då med energi efter en jobbvecka. Finns det någon annan i min situation som är introvert, vill ha lugn och ro men som har en partner som har barnen ofta. Hur har ni löst det? I detta läge känns särbo som en lösning men lite tråkig lösning för oss båda då både han och jag vill vara tillsammans mer och även barnen gillar mig och vill ha mig i sitt liv. Jag gillar dem också men jag är inte avslappnad på det viset jag skulle önska med dem vilket gör att de tar mer energi än jag orkar med alla gånger.

    Ibland funderar jag på att göra slut men det känns inte bra heller då jag verkligen vill ha denna man i mitt liv. Hans barn är små så det tar länge innan de flyttar hemifrån. Jag har inga barn och vill inte ha heller, just på grund av att jag inte vill ha det ansvaret och att jag behöver ha mycket tid på egen hand. Jag tror inte han heller förstår hur jobbigt detta är för mig. Dels min introverta läggning, men också det att jag inte är 100 % avslappnad och mig själv när barnen är med (vilket de är största delen av tiden). Att vara tillsammans med min partner tar ingen energi av mig, han är en som jag kan vara tillsammans med hur mycket som helst, men då ensam helst.

  • Svar på tråden Introvert bonusmamma
  • Anonym (!!!!)
    Äldre 1 Aug 10:15
    #1

    Då får du ta det som känns bäst för dig för du verkar inte kunna äta kakan och ha de kvar...

    Är han en riktig man så kommer barnen komma i första han så take it or leave it

  • Anonym (n)
    Äldre 1 Aug 10:19
    #2

    då får ni fortsätta vara särbos. Den dagen inga barn bor hemma längre kan ni flytta ihop

  • Anonym (M3)
    Äldre 1 Aug 10:25
    #3

    Håller med, fortsätt som särbo! Här är introverta och har barn bägge två - förstår därför varandra fullt ut. Tre års särboskap and counting, tror inte vi flyttar ihop förrän alla barn är utflugna. Trots att jag håller med om att det är en lite tråkig lösning tror jag att förhållandet vinner på det i längden.

  • Anonym (Särbo bra)
    Äldre 1 Aug 10:26
    #4

    Är inte särbo en utmärkt ide!? Träffar du någon annan med barn (om ni gör slut) så är du ju fortfarande i samma sits, om du nu inte kan träffa någon annan som inte vill ha barn.

  • Anonym (går det?) Trådstartaren
    Äldre 1 Aug 10:54
    #5

    Särbo är tråkigt också av den orsaken att för som det är nu ses vi endast helger då jag är hos dem, men som sagt känns det som att det suger ur all min energi att vara där. Det tar så mycket energi av mig att vara social i arbetet en hel vecka att jag känner jag skulle behöva återhämta mig i helgen. Nu känns det som att det blir en ny "jobbvecka" när jag är hos dem under helgerna. Dvs jag hinner aldrig samla energi och få vara ensam....Och om jag inte är där varje helg utan varannan så blir det till sist att jag och han aldrig ses i princip...och det vill vi ju inte om vi ska ha ett förhållande, vilket vi ju vill ha.

    Kanske någon annan introvert och ensamvarg varit i samma situation och hittat lösningar som funkar? Eller är särbo enda lösningen tro?

  • Anonym (Isa)
    Äldre 1 Aug 10:55
    #6

    Alternativt att om ni har stort nog där ni eventuellt skulle bo...gör iordning ett eget rum dit inga barn får komma och störa. Ett "andningsrum". Vet inte om det skulle hjälpa men kanske ????

  • Anonym (Isa)
    Äldre 1 Aug 10:57
    #7

    Glömde skriva att själv använder jag sovrummet som "egorum", sovrummet är barnförbjudet av den anledningen.

  • Anonym (går det?) Trådstartaren
    Äldre 1 Aug 11:01
    #8
    Anonym (Isa) skrev 2014-08-01 10:55:32 följande:

    Alternativt att om ni har stort nog där ni eventuellt skulle bo...gör iordning ett eget rum dit inga barn får komma och störa. Ett "andningsrum". Vet inte om det skulle hjälpa men kanske ????


    Det är deras hem så därför känns det "fel" av mig att ha ett rum som bara jag får vara i, när jag så att säga är gäst hos dem. De har inte så många rum att vara i, så det känns inte som det finns någon privat hörna men det skulle såklart gå att göra i ordning en sådan, absolut. Det är väl en orsak att det är så tungt för att jag känner att det inte finns någon plats att dra mig undan till och att det uppfattas som oartigt att jag är själv när jag är hos dem. Då vill de vara tillsammans med mig och det känns fel att gå ifrån och "gömma" mig. Men det är tungt, väldigt tungt för mig med att ständigt ha dem runt mig.
  • Äldre 1 Aug 11:04
    #9

    (Följer)

  • Äldre 1 Aug 11:04
    #10

    Jag skulle absolut inte rekommendera att flytta ihop. Ni lever ju inte tillsammans nu, och ändå är det så jobbigt för dig att ha hans barn omkring dig när du är där. Detta trots att ni alla tycker om varandra. Din energi tar slut när du har tillbringat tid tillsammans med barnen. Det är tungt, och du kan inte känna dig avslappnad i deras sällskap. Det är ju sämsta tänkbara förutsättningar för att flytta ihop och leva tillsammans permanent.

    Du behöver tid för dig själv, lugn och ro för att må bra. Det är det väldigt svårt att få när man lever tillsammans med barn, och även om man inte själv har ansvaret för dem, så finns de ju där och både syns och hörs. Det ska de ju också få göra. Nu har du ju tryggheten att ha ett eget hem som du kan ta din tillflykt till om du känner det skulle behövas. Hur blir det den dagen du inte har det?

    Har du detta problem med hans barn nu när ni är särbo, så lär det bli sju resor värre om ni flyttar ihop. Inte bara för dig, utan för er alla.

    Jag förstår att det är en svår situation.

Svar på tråden Introvert bonusmamma