• Äldre 1 Aug 10:51
    2217 visningar
    6 svar
    6
    2217

    Tälta med barn.. Bra ide? Vad tänka på?

    Hej vi bor inte i Sverige men spenderar en del tid i Sverige. Grejen är den så fort man vill åka någonstans en helg typ Astrid Lindgrens värld, skara sommarland osv så springer ju priset iväg pga av boendet. Har nu funderat på att investera i ett tält osv. Någon som fortfarande tältar? Vad kan ni isf rekommendera när det kommer till utrustning? Tält, madrasser, sovsäckar osv.. Vi är 2 vuxna och 2 barn. Måste vara enkelt att ta upp/ner, och få lätt plats i mellan stor bil. Vill höra både bra och dåligt med att campa:)

  • Svar på tråden Tälta med barn.. Bra ide? Vad tänka på?
  • Äldre 1 Aug 11:35
    #1

    Jag har nyligen tältat med mina barn. Vi har ett fyramannatält, självuppblåsande liggunderlag som är 5 cm tjocka och sovsäckar från rusta. Tältet är av sämre kvalitet men håller några gånger, okej om man vill testa på hur det är att tälta. Spritkök, vattendunk och tvättlina är bra att ha med.

    Många har tjocka uppblåsbara madrasser/extrasängar med sig och bord+stolar oxå. Ska man tälta mer än 1-2 nätter i rad är det skönt med ett stort tält med ståhöjd och olika rum.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Äldre 1 Aug 11:41
    #2

    Ok tack för svar. Om man köper ett 4 manna tält är det då gott om plats för fyra? Skulle man lätt kunna sätta upp det om man är själv vuxen? Jag förstår om det är väldigt olika med olika tält. Är rusta ett ok ställe att köpa på? Om det ska användas sommartid kanske 3 lång helger om året..

  • Äldre 1 Aug 11:51
    #3

    I mitt tält får man plats fyra st att sova men då får inte packningen plats... Det är lätt att sätta upp själv! Jag har handlat allt på rea och då känns det okej trots dålig hållbarhet, men jag kommer inte att köpa fler tält där...


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Äldre 2 Aug 09:54
    #4
    http://www.decathlon.se/talt-arpenaz-family-42-id_8294503.html

    Om ni är fyra och ska vara stationära skulle jag absolut satsa på ett tält av ungefär den här modellen, dvs. med ett "vardagsrum" också. Jag har ingen aning om kvaliten på Decathlons tält så se detta som ett exempel.
  • Äldre 2 Aug 09:56
    #5

    En sak till, använd gasolkök, inte spritkök. Spritkök är väldigt kladdigt att hålla på med och orsakar många olyckor.

  • Äldre 3 Aug 10:56
    #6

    Om ni ska tälta utan möjlighet att åka hem vid kraftigt regn så skulle jag satsa på ett dyrare tält.

    Om du handlar på rusta så klarar tältet i bästa fall en natt med duggregn men inte en eller flera dagar med kraftigare regn.

    Personligen gillar jag easy camp phantom eller spirit men de går oftast bara att beställa från utlänska sidor, kostar runt 1000kr.

    Sovsäckar spelar ingen roll vilket märke, men tänk på att det kan bli varmt.

    Vi brukar använda en uppblåsbar madrass som är 180x200x30 och kostar runt 400 men då är vi bara tre. Klart bekvämare än liggunderlag.

Svar på tråden Tälta med barn.. Bra ide? Vad tänka på?