• Anonym (fattig)

    sambon vill inte jobba?

    Vi har bott ihop i två och ett halvt år. Sambon blev arbetslös för två år sedan och sen dess har det sett ut såhär- Arbetslös 9 månader varav akassa 3 månader sedan helt utan ersättning 6 månader. Under denna perioden gick vi back flera tusen i månaden vilket gjorde att jag skuldsatte mig pga att jag fick betala allt, skulden var som mest uppe i ca 80 000.
    Fick därefter helgjobb i 3 månader som blev heltidsjobb i 6 månader med möjlighet till mkt övertid och pratade då mkt om att jobba extra och tjäna ihop bra med pengar, men efter ca 2 månader på heltid började sambon istället att "ge bort" sina timmar till andra på jobbet, fråga chefen om att stämpla ut tidigare osv, jag tyckte såklart det var dumt att göra så när vi hade så mkt skulder att betala men sambon tycker inte att några timmar hit och dit gör någon skillnad?? Tycker det är viktigare att få komma hem tidigt typ.
    Efter ca 4 månader på "heltid" minus alla timmar som gavs bort blev det så helgjobb igen i 6 mån, återigen jag som fick betala i stort sett allt när sambon jobbar max 14-16 timmar i veckan. Jag försökte då pusha om att söka nytt jobb men det var alltid olika ursäkter till att stanna kvar på helgjobbet istället för att byta. Sen dök det upp en ny möjlighet till heltid på samma jobb som då påbörjades nu i våras. Efter 3 månader med heltid får jag veta att det blivit för mkt och att sambon bestämt sig för att dra ner igen och där är vi nu. Eftersom vi fortfarande har skulder är jag besviken på hur det blivit, att det alltid är jag som står där med alla räkningar och försöker få det att gå ihop, aldrig har råd att göra saker och alltid måste tänka efter om det är något som går att spara en krona på. För mig verkar det ju som att sambon helt enkelt inte vill jobba. Vi pratar mycket om att söka nytt jobb och anledningen brukar ju vara att nuvarande jobbet är stressigt och tråkigt typ, och jag säger alltid att det är mitt jobb oxå men jag måste fortsätta jobba ändå. Nu vet jag inte vad jag ska göra längre jag känner mig bara trött och förtvivlad eftersom nuvarande anställning snart tar slut Rynkar på näsan

  • Svar på tråden sambon vill inte jobba?
  • Anonym (m)

    jag skulle bli särbo, allvarligt! Var och en sköter sin egen ekonomi från och med nu och sambon får försöka inse att man inte kan åka snålskjuts hur länge som helst. Förstår verkligen att du är besviken. Vissa människor orkar inte, precis som din sambo säger, så kanske skulle man behöva byta jobb till nåt som är lite lugnare? 

    Tyvärr finns det ju en del personer som mest bara är lata också, vet inte hur väl det stämmer in här? 
    Jag har en son som blir väldigt trött av mycket människor, mycket ljud osv så jag ser för mig att han troligen inte kommer orka ha ett vanligt jobb, eller inte jobba heltid när han kommer ut i arbetslivet. Kan sambon vara i liknande sits? 

    Oavsett vad så är du och din sambo vuxna, du ska inte behöva dra hela lasset och ha en massa skulder! 

  • Anonym (ansvar)

    Vad har ni i övrigt för inställning till ansvar i det gemensamma hemmet? Fördelning av hushållsarbete och att ta hand om barnen?

    Har ni diskuterat dessa saker?

    För mig är det självklart att alla vuxna i en relation tar ansvar för ekonomi, hushållsarbete och barn och det är nånting jag tar en diskussion om tidigt i ett förhållande. Jag skulle inte acceptera att en vuxen, frisk och arbetsför människa dräller hemma och förväntar sig att bli försörjd.

  • Anonym (L)

    Jag håller med om att det är dags för separat ekonomi. Då kanske din sambo börjar förstå vad konsekvenserna av att inte jobba faktiskt är. Och hjälper inte det tror jag inte det är ett förhållande jag skulle ha velat vara kvar i om jag vore dig.

    Förresten skulle jag vilja ge dig en applåd för en bra skriven trådstart, som visar att det är inga problem alls att skriva könsneutralt utan att använda "hen".

  • Anonym (ansvar)

    Här blev det dött i diskussionen. Att döma av tråden för nån dag sen skriven av en kvinna som inte ville jobba och som fick mycket medhåll får mig att tro att en stor del av FLs medlemmar lever på sina respektive eller möjligen skattebetalarna. Eller hyser en dröm om att göra så.

    Men det var nog det TS ville komma fram till med tanke på den könsneutrala trådstarten följt av tystnad.

  • Anonym (m)
    Anonym (ansvar) skrev 2014-08-01 12:38:56 följande:

    Här blev det dött i diskussionen. Att döma av tråden för nån dag sen skriven av en kvinna som inte ville jobba och som fick mycket medhåll får mig att tro att en stor del av FLs medlemmar lever på sina respektive eller möjligen skattebetalarna. Eller hyser en dröm om att göra så.

    Men det var nog det TS ville komma fram till med tanke på den könsneutrala trådstarten följt av tystnad.


    rätt sjukt. Nog kan det vara bekvämt att bli försörjd men herre gud, man vill väl bestämma över sitt eget liv? Ha nån slags självrespekt och dra in åtminstone en del av hushållskassan är väl det minsta tycker jag 
  • Anonym (fattig)

    Tack för alla svar. Vi har en lgh som vi skaffade beräknat på att båda jobbar heltid så om vi skulle ha separat ekonomi och betala hälften var av räkningarna som det är nu skulle jag lägga 25% av min lön och sambon runt 70% av sin, så mkt skiljer det tyvärr. Jag känner mig illa till mods av att tänka på det för jag vet att jag har helt andra förutsättningar , jag har de senaste två åren fått två väldigt bra löneförhöjningar och jag har inte svårt att få jobb. Jag har alltid vetat att jag kommer tjäna mest och det är helt okej med mig att lägga 25% mer. Men jag vill inte slita för att sambon ska kunna lata sig!
    När vi pratar om framtiden så är det alltid sambon som har stora planer, vi ska resa till massa fantastiska ställen , flytta till ett flådigt hus köpa fina möbler och allt möjligt, tjäna stora pengar, och det är även sambon som gärna unnar sig saker - sånt som jag inte känner att jag har råd med trots att jag tjänar långt mer än dubbelt så mkt. Och när vi pratar om jobb så är det alltid så att massa saker SKA hända det är ju bara det att inget faktiskt händer..

  • Anonym (fattig)
    Anonym (ansvar) skrev 2014-08-01 12:38:56 följande:

    Här blev det dött i diskussionen. Att döma av tråden för nån dag sen skriven av en kvinna som inte ville jobba och som fick mycket medhåll får mig att tro att en stor del av FLs medlemmar lever på sina respektive eller möjligen skattebetalarna. Eller hyser en dröm om att göra så.

    Men det var nog det TS ville komma fram till med tanke på den könsneutrala trådstarten följt av tystnad.


    Nu har jag ju annat att göra oxå så jag hinner inte svara var femte minut.
  • Anonym (m)
    Anonym (fattig) skrev 2014-08-01 12:43:38 följande:

    Tack för alla svar. Vi har en lgh som vi skaffade beräknat på att båda jobbar heltid så om vi skulle ha separat ekonomi och betala hälften var av räkningarna som det är nu skulle jag lägga 25% av min lön och sambon runt 70% av sin, så mkt skiljer det tyvärr. Jag känner mig illa till mods av att tänka på det för jag vet att jag har helt andra förutsättningar , jag har de senaste två åren fått två väldigt bra löneförhöjningar och jag har inte svårt att få jobb. Jag har alltid vetat att jag kommer tjäna mest och det är helt okej med mig att lägga 25% mer. Men jag vill inte slita för att sambon ska kunna lata sig!
    När vi pratar om framtiden så är det alltid sambon som har stora planer, vi ska resa till massa fantastiska ställen , flytta till ett flådigt hus köpa fina möbler och allt möjligt, tjäna stora pengar, och det är även sambon som gärna unnar sig saker - sånt som jag inte känner att jag har råd med trots att jag tjänar långt mer än dubbelt så mkt. Och när vi pratar om jobb så är det alltid så att massa saker SKA hända det är ju bara det att inget faktiskt händer..


    jag förstår dig precis. Tyvärr är det enda som kan skaka om just att DU bestämmer hur du vill ha det för egen del, with or without, liksom 

    eftersom ni verkar ha pratat om detta många gånger är det nog dags med deadlines och krav.
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (fattig) skrev 2014-08-01 12:43:38 följande:

    Tack för alla svar. Vi har en lgh som vi skaffade beräknat på att båda jobbar heltid så om vi skulle ha separat ekonomi och betala hälften var av räkningarna som det är nu skulle jag lägga 25% av min lön och sambon runt 70% av sin, så mkt skiljer det tyvärr. Jag känner mig illa till mods av att tänka på det för jag vet att jag har helt andra förutsättningar , jag har de senaste två åren fått två väldigt bra löneförhöjningar och jag har inte svårt att få jobb. Jag har alltid vetat att jag kommer tjäna mest och det är helt okej med mig att lägga 25% mer. Men jag vill inte slita för att sambon ska kunna lata sig!
    När vi pratar om framtiden så är det alltid sambon som har stora planer, vi ska resa till massa fantastiska ställen , flytta till ett flådigt hus köpa fina möbler och allt möjligt, tjäna stora pengar, och det är även sambon som gärna unnar sig saker - sånt som jag inte känner att jag har råd med trots att jag tjänar långt mer än dubbelt så mkt. Och när vi pratar om jobb så är det alltid så att massa saker SKA hända det är ju bara det att inget faktiskt händer..


    Vad är det sambon säger ska hända men som inte händer? Jobba mer, tjäna bättre antar jag? Men samtidigt går det i MOTSATT rikting eftersom sambon gått från heltid till deltid som ett resultat av egna val, har jag förstått det rätt?

    Vad säger den (könslöse?) sambon när du påtalar det?
Svar på tråden sambon vill inte jobba?