• Anonym (hopplöst)

    Jag vill inget hellre än att ha barn men han vill inte

    Jag och min sambo har varit tillsammans i fyra år. Han har vetat sedan vi träffades att jag vill ha barn och inte kan tänka mig ett liv utan det och det har inte verkat som något problem. Nu är jag 27, snart färdigutbildad och känner en sådan enorm längtan efter att bli gravid! Det är det enda jag tänker på, jag läser massor av mammabloggar och jag tycker att jag ser gravida överallt! Flera klasskompisar och andra runtomkring mig har nyligen fått barn och jag blir mer och mer sugen.

    Häromdan tog jag upp ämnet på riktigt för jag har aldrig riktigt fått något svar på hur vi ska ha det med barn. Då säger han att han inte vill ha barn och om han ska ha barn så vill han ha en utbildning, fast jobb och ett hus innan det kommer på tal. Det handlar ju om flera, flera år då han inte ens har sökt in på någon utbildning än! Det finns inte i min värld att vänta så länge, jag vill gärna ha fler än ett barn. En bidragande orsak kan vara att han är två år yngre än mig men han är absolut inte omogen som person och några av hans kompisar har redan barn eller ska få snart. 
    Jag älskar honom men jag kan inte vänta i det "perfekta tillfället" för det ligger för långt fram i tiden! 

    Bör jag göra slut så att jag hinner träffa någon annan? Även det kan ju ta lång tid och det tar emot att göra slut med någon man fortfarande älskar och har det bra tillsammans med i övrigt.. Allt känns bara så hopplöst just nu. Jag vill ju ha en kille som känner samma längtan efter barn som jag, det är inget som jag vill tjata mig till. Vet inte hur länge till jag står ut med att vänta, jag vet att det även kan ta något år att bli gravid och sen är man ju gravid i nio månader. Han har ju tid att vänja sig vid tanken och mycket kan hända i livet under den perioden..
    Vad hade ni gjort i min situation? 

  • Svar på tråden Jag vill inget hellre än att ha barn men han vill inte
  • SecretMe

    Jag hade ställt ultimatum, hade inte offrat så mycket för en kille.
    Vem vet vad som händer i framtiden, tänk om han skulle dumpa dig om ett par år... tiden går och man kan inte bli gravid för alltid.

  • Zuzanne

    Du får väl berätta dessa funderingar du skrev här. Om han anser att du borde satsa på någon annan istället. Då kanske han får sig en tankeställare.

  • Vickan I

    Jag hade tagit ett seriöst samtal igen. Frågat om han håller fast vid allt han sagt och hur många år han beräknar att det tar och att du behöver få veta detta för att ta ett beslut om du istället ska gå vidare. Utifrån svaret han ger, får du sedan besluta hur du går vidare.

  • Anonym (hopplöst)
    Zuzanne skrev 2014-08-01 13:04:35 följande:

    Du får väl berätta dessa funderingar du skrev här. Om han anser att du borde satsa på någon annan istället. Då kanske han får sig en tankeställare.


    Har sagt allt det här men han tycker bara att jag tjatar och han skulle nog inte säga att jag ska träffa någon annan. Han tycker snarare att jag har för bråttom och att han kaanske vill ha barn om några år, han verkar inte riktigt förstå att det är outhärdligt för mig att vänta. Han vet att det är svårare att bli gravid ju äldre man blir men det verkar inte riktigt gå in i hans huvud. 
  • Anonym (hopplöst)
    Dasha skrev 2014-08-01 13:12:19 följande:

    Läs både trådstartaren och inlägg #4.

    www.familjeliv.se/forum/thread/73713327-vill-inte-ha-barn-kille


    Så himla taskigt att hålla på sådär. Varför inte bara vara ärlig? Vill man inte att den man älskar ska vara lycklig?

    Min sambo sa förut - se till att bli klar med skolan först och jag kände ett litet hopp tändas (tar examen om några månader) och nu finns det inte ens inom en snar framtid...
  • NKmamma
    Anonym (hopplöst) skrev 2014-08-01 12:34:44 följande:
    . Då säger han att han inte vill ha barn och om han ska ha barn så vill han ha en utbildning, fast jobb och ett hus innan det kommer på tal. 
    Är övertygad om att det där är ett svepskäl för att slippa.
    Tror inte att han kommer att ändra sig.
    Kanske ska du gå vidare utan honom?
    Förstår att det är svårt.
  • Anonym (medial)

    Jag drogs till din fråga och vill svara både som medial (mitt yrke) men också som privatperson.
    Jag kan börja med att svara utifrån mitt privata icke mediala jag även fast det är svårt då det inte är en knapp man trycker av och på, hur som helst; nej det är inte svårt att bli gravid förrän efter 40 för majoriteten (läs: majoriteten) av kvinnor. Majoriteten av kvinnor under 40 kan och blir gravida väldigt lätt. Du är fortfarande väldigt ung, endast 27 år och även fast du vill ha fler barn så blir det lättare att få andra, tredje och fjärde efter 40, nya studier har visat detta.
    Nu till mitt mediala...det jag ser är att denna mannen inte kommer förbli din man och att du kommer träffa en ny väldigt fort efter det att ni gått isär och du kommer få barn med denna mannen och att det jag ser och känner angående det är 'lycka' (ordet jag ser med starka bokstäver).
    Fortsätt fokusera på att leva i nuet och gör det som gör dig glad, dvs, om det är att vara ute i naturen (t.e.x) så gå ut och njut! Sluta oroa dig för något du inte har någon kontroll över (ditt öde).
    Jag lovar att du kommer bli lycklig och se tillbaka på denna tiden som en lärdom.
    Ta hand om dig och jag hoppas du träffar din självsfrände snart (och det är snart) men ju längre ditt ego (ej din själ) drar ut på det, desto jobbigare blir situationen för dig i nuet så släpp honom nu så du kan ge rum åt Honom med stort H.
    / M

  • Zuzanne
    Anonym (hopplöst) skrev 2014-08-01 13:14:34 följande:
    Har sagt allt det här men han tycker bara att jag tjatar och han skulle nog inte säga att jag ska träffa någon annan. Han tycker snarare att jag har för bråttom och att han kaanske vill ha barn om några år, han verkar inte riktigt förstå att det är outhärdligt för mig att vänta. Han vet att det är svårare att bli gravid ju äldre man blir men det verkar inte riktigt gå in i hans huvud. 
    Om din längtan efter barn är starkare än kärleken till honom så lämnar du honom. Du har en annan tidspress på dig än vad han har. Hoppas det löser sig!
  • Anonym (Tant Laila)

    Detta är kanske OT, men jag tänker ändå berätta att jag har varit i liknande stressande situationer, men åt andra hållet. Jag är 62 år gammal idag och under hela mitt liv har jag brutit upp när mannen börjat tala om att ha barn. Längtade så att bli "för gammal för barn" för att slippa höra det. Mitt liv ville jag aldrig ge upp med resor, mitt måleri och mina egna (egoistiska?) erotiska njutningar. Ett barn skulle ha hindrat mig från allt detta och jag kände obehag inför tanken att vara gravid med allt det innebär med illamående och så vidare. Barn för mig var att behöva utplåna mig själv. Jag hade och har inte förmågan att bejaka att barn berikar. Jag hoppas så innerligt att du ska få barnet som du så hett önskar. Din längtan verkar lika stark som min motvilja. Allt gott till dig, kära vän.

Svar på tråden Jag vill inget hellre än att ha barn men han vill inte