• Anonym (ansvar?)

    Vem har egentligen ansvar för tiggarna?

    Jag vet att det redan finns många tiggartrådar här, men istället för att diskutera om man bör ge dem pengar eller inte, undrar jag vem eller vilka om egentligen bär ansvaret för situationen? Vissa tjatar om brist på medmänsklighet, andra verkar främst vilja bli av med tiggarna. Vissa tycker att Sverige borde göra mer, andra mindre.
    Men vad gäller egentligen?

  • Svar på tråden Vem har egentligen ansvar för tiggarna?
  • Anonym (inte en till)

    men snälla inte en till tråd om tiggare.. håll det i dom befintliga trådarna istället för att spamma forumet

  • Anonym (hm)

    Vem har ansvar för dig TS? (samma som har ansvar för tiggarna)

    En stor orsak till det växande antalet tiggare är ju faktiskt att stater som Rumänien och Bulgarien inte tar ansvar och behandlar alla sina medborgare lika. Att de gärna är med i EU när de har nytta av det men sedan springer från sina plikter. EU bör tvinga dessa länder att hantera alla sina medborgare väl likt andra medlemsstater.

  • Anonym (ansvar?)
    Anonym (inte en till) skrev 2014-08-01 15:08:39 följande:

    men snälla inte en till tråd om tiggare.. håll det i dom befintliga trådarna istället för att spamma forumet


    De befintliga trådarna börjar bli för långa och spretiga, därför startade jag en ny. Och 3-4 aktiva trådar bland hundratals andra aktiva trådar, är inte att "spamma" forumet. Du behöver inte delta i diskussionen om du inte är intresserad.
  • Drottningen70

    Deras hemländer har ett ansvar för att erbjuda dem lika villkor till att ta hand om sig själva. EU har ett ansvar för att sätta press på deras hemländer så att de tar de ansvaret. Under tiden är vi alla ansvariga för att visa solidaritet och medmänsklighet gentemot dessa utsatta människor. Den omsorgen kan bestå av att ge några tusenlappar, några kronor eller bara ett leende och tolerans för deras existens om man inte har nåt annat att bjuda på.

  • nyans

    Vad som "gäller" är att alla EU-länder har ansvar för sina egna medborgare. De som ylar om att Sverige borde ta mer ansvar för hitresta tiggare, är alltså ute och cyklar. Däremot kan Sverige VÄLJA att ta mer ansvar, men då ska det egentligen bekostas med EU-medel, inte med svenska pengar.

  • nyans

    Vad som "gäller" är att alla EU-länder har ansvar för sina egna medborgare. De som ylar om att Sverige borde ta mer ansvar för hitresta tiggare, är alltså ute och cyklar. Däremot kan Sverige VÄLJA att ta mer ansvar, men då ska det egentligen bekostas med EU-medel, inte med svenska pengar.

  • Anonym (hm)

    Hela ämnet känns väldigt uttjatat för det finns folk som inte tycker synd om dessa stackare som kommer hit. Men vi har alla ett fritt val om vi vill skänka en slant eller ej. Personligen ger jag alltid något till den som tigger för jag fattar att ingen utsätter sig för den förnedringen att tigga frivilligt. Samtidigt får jag respektera att andra gör en annan bedömning det är en fråga upp till var och en att ta ställning till.
    Sverige tar inget direkt ansvar utan det är enskilda som bidrar till att göra deras tillvaro uthärdlig.

    Jag tycker kanske att de kunde sälja en tidning istället likt Situation Stockholm/Faktum för att på så vis bli lite mer legitima. Kanske en tidning med annan inriktning typ heminredning eller varför inte husbil och husvagnstidning då många av dem kan området väldigt bra.

  • ica
    Anonym (hm) skrev 2014-08-01 15:10:55 följande:

    Vem har ansvar för dig TS? (samma som har ansvar för tiggarna)

    En stor orsak till det växande antalet tiggare är ju faktiskt att stater som Rumänien och Bulgarien inte tar ansvar och behandlar alla sina medborgare lika. Att de gärna är med i EU när de har nytta av det men sedan springer från sina plikter. EU bör tvinga dessa länder att hantera alla sina medborgare väl likt andra medlemsstater.


  • nyans
    Drottningen70 skrev 2014-08-01 15:17:16 följande:

    Deras hemländer har ett ansvar för att erbjuda dem lika villkor till att ta hand om sig själva. EU har ett ansvar för att sätta press på deras hemländer så att de tar de ansvaret. Under tiden är vi alla ansvariga för att visa solidaritet och medmänsklighet gentemot dessa utsatta människor. Den omsorgen kan bestå av att ge några tusenlappar, några kronor eller bara ett leende och tolerans för deras existens om man inte har nåt annat att bjuda på.


    Har privatpersoner ett särskilt ansvar för att engagera sig i hitresta tiggare, menar du? Jag tycker inte det. Däremot har tiggare givetvis samma rättigheter som alla andra, dvs ska inte behöva bli misshandlade eller illa behandlade. Men då har de också samma skyldigheter som alla andra, t ex att inte tigga aggressivt.
  • MuppinCowboy

    Vem har ansvar för alla dessa tiggartrådar?


    Dumhet diskriminerar inte
Svar på tråden Vem har egentligen ansvar för tiggarna?