• Anonym (Nöjd)

    Skryta på FB?

    Hej!

    Jag har läst många trådar här på FL om vad för slags statusar folk stör sig på på facebook. Många gillar inte skryt. Men vad är skryt egentligen?

    Jag är en väldigt lycklig människa. Men jag har inte fått allt serverat. Jag har jobbat hårt för att få det liv jag vill ha. Jag har kämpat med min psykiska diagnos större delen av mitt liv och har lyckats hitta en bra balans sen några år tillbaka. Jag är lyckligt gift, har ett bra jobb, få utgifter och rätt stora inkomster. Mitt liv har tagit en stor vändning de senaste åren även om jag har mina svackor då och då. Men för mig så känns det som att mitt liv äntligen har börjat.

    Jag och min man reser mycket, unnar oss god mat och vin, vi kan köpa det vi vill ha och vi har utrymme att vara spontana. Vi är lyckliga över vårt liv tillsammans.

    Därför funderar jag lite över det här med facebook? Är det ok att dela med sig av sitt liv om man har det riktigt bra? Eller sticker det i ögonen på folk? Just nu vet jag inte hur många statusar jag skrivit som slutar med att jag inte lägger upp dem.

  • Svar på tråden Skryta på FB?
  • Anonym (Sant nästan)

    Jag tror det är den falska verkligheten som stör.

    Jag skulle exempelvis kunna skriva: Idag tog jag en extralång lunch i solen, god mat och trevligt sällskap, det här med att börja jobba känns helt okej.
    Men utelämna att jag sov pisst för min treåring vaknade, valpen kissat inne, bussjäveln var sen, vi var kort om folk på jobbet...whatever. Vi väljer ut de bitar vi tror imponerar så man aldrig får helheten.

    Eller "Titta vilka fina rosor jag fick., tack XX" men glömma att påpeka att jag de 364 andra dagarna inte ens fått en kvist.

    "Idag sitter vi i Thailand och blickar ut över havet, kärleken och jag. "
    Men det blir inte lika glassigt om man lägger till: Vi jobbade arslet av oss i ett år för att kunna unna oss det här.

  • Anonym (tomhet)

    Falskheten, att folk bara skriver för att få uppskattning. Stör mig mest på träningsinlägg, för mig är det totalt ointressant om vän x har sprungit 10km och kände sig superduktig. Om man bara skriver om sånt så antar jag att det är nått fel som är fel. Samma gäller om att det hela tiden är rosenrött precis som (sant nästan) skrev, även om du är lycklig så finns det alltid ups and downs. FB känns som ett CV där du aldrig visar dina dåliga sidor... 

  • UCharlotte

    Jag skriver mest saker för att folk ska skratta/flina/fnissa.

    De bästa relationer är de man INTE läser om på Facebook.


    Intellekt i bimbodräkt
  • Anonym (Ljug)

    De värsta är väl när folk skickar hjärtan och skriver om hur mycket de älskar varandra eller hur glad och lycklig man är. 
    Fast i själva verket satt man med personen igår och lyssnade på allt gnäll över en flaska vin. 

  • Kereza

    Jag kan faktiskt inte relatera till allt det här :/ 

    Om någon postar bilder på sina rosor eller sin semester eller sin lyckliga kärlek så blir jag Glad för deras skull - de människor jag har på FB är liksom folk jag bryr mej om - annars tar jag bort dem (eller lägger aldrig till dem) 

    Hänger det här ihop med så'na som har 800 "vänner" och aldrig pratar med ens hälften, eller har jag missat något?

  • Anonym (Eva)

    Grejen ligger väl lite i varför du vill dela med dig av det som händer i ditt liv? Jag tex lägger upp mycket statusar om barnen eftersom jag bor långt ifrån min familj och de gärna vill se och höra om hur vi har det och då är det smidigt att lägg upp en bild och skriva lite om vår dag i djurparken/tivolit/leklandet. 
    Vad är det det du vill visa och för vem?

    Vad är det för slags statusar du lägger upp eftersom du är rädd för att folk uppfattar dem som skryt? 

  • puss
    Anonym (Ljug) skrev 2014-08-01 15:52:17 följande:

    De värsta är väl när folk skickar hjärtan och skriver om hur mycket de älskar varandra eller hur glad och lycklig man är. 
    Fast i själva verket satt man med personen igår och lyssnade på allt gnäll över en flaska vin. 


    Just det!! Är man sur på mån ska man ALLTID vara sur!! Fy fan för falska jävlar som blir sams. Såna blockar man ju direkt.
  • Anonym (Liv)

    De flesta vet väl om att vi alla har både positiva och negativa händelser i livet. Sedan är vi olika så att vissa delar bara med sig av positiva händelser eller vardagliga händelser medan andra även skriver om negativa händelser. Vad jag försöker få fram är att det verkar löjligt att reta sig på de som bara vill dela med sig av de ner positiva sakerna. Stör man sig på en sådan liten skitsak så lär man inte ha stora problem i livet.

  • Anonym (Ljug)
    puss skrev 2014-08-01 16:07:06 följande:
    Just det!! Är man sur på mån ska man ALLTID vara sur!! Fy fan för falska jävlar som blir sams. Såna blockar man ju direkt.
    Jag menar så klart inte så.
    Utan mer om vet att en person mår dåligt över ngt eller som en grej som händer just nu. En av mina nära vänner ska skilja sig från sin man men han vill inte. Ändå lägger hon upp hjärtan och pussigull grejer om honom, men jag vet att hon verkligen inte menar de.

    Blir folk sams eller älskar varandra och är glada så blir jag också glad :) 
  • Anonym (Moster)
    Anonym (tomhet) skrev 2014-08-01 15:32:16 följande:

    Falskheten, att folk bara skriver för att få uppskattning. Stör mig mest på träningsinlägg, för mig är det totalt ointressant om vän x har sprungit 10km och kände sig superduktig. Om man bara skriver om sånt så antar jag att det är nått fel som är fel. Samma gäller om att det hela tiden är rosenrött precis som (sant nästan) skrev, även om du är lycklig så finns det alltid ups and downs. FB känns som ett CV där du aldrig visar dina dåliga sidor... 


    Vi är ett gäng på jobbet som tränar och använder en speciell app och försöker peppa varandra på facebook. De som inte är intresserade kan enkelt blocka inlägg från denna app.

    99% av alla träningsinlägg kommer via motsvarande appar som enkelt kan blockas om man inte är intresserad. Jag fattar inte problemet faktiskt.
  • MsFry

    Jag fattar faktiskt inte hur man kan störa sig på positiva och glada inlägg på Facebook.

    Va fasen, alla vet att hon som fick rosor av sin man igår inte får det varje dag, desto större anledning att glädjas med henne den dagen hon fick det.

    Alla vet att de som åkt till Thailand troligen jobbat häcken av sig resten av året för att kunna åka dit, desto större anledning att tycka att det är roligt att de är där nu.

    Alla vet att småbarnsföräldrar sover dåligt och att kollektivtrafiken ibland strular, desto större anledning att unna den där mamman att vara glad för den där promenaden i solskenet på lunchen.

    Seriöst: måste man verkligen skriva vardagliga, tråkiga saker för att kompensera för de lyckliga stunderna, annars är man falsk?

  • Kereza
    MsFry skrev 2014-08-01 16:59:37 följande:

    Jag fattar faktiskt inte hur man kan störa sig på positiva och glada inlägg på Facebook.

    Va fasen, alla vet att hon som fick rosor av sin man igår inte får det varje dag, desto större anledning att glädjas med henne den dagen hon fick det.

    Alla vet att de som åkt till Thailand troligen jobbat häcken av sig resten av året för att kunna åka dit, desto större anledning att tycka att det är roligt att de är där nu.

    Alla vet att småbarnsföräldrar sover dåligt och att kollektivtrafiken ibland strular, desto större anledning att unna den där mamman att vara glad för den där promenaden i solskenet på lunchen.

    Seriöst: måste man verkligen skriva vardagliga, tråkiga saker för att kompensera för de lyckliga stunderna, annars är man falsk?


    Dej gillar jag, och håller Helt med :) 
  • MuppinCowboy
    Anonym (Sant nästan) skrev 2014-08-01 15:25:24 följande:

    Jag tror det är den falska verkligheten som stör.

    Jag skulle exempelvis kunna skriva: Idag tog jag en extralång lunch i solen, god mat och trevligt sällskap, det här med att börja jobba känns helt okej.
    Men utelämna att jag sov pisst för min treåring vaknade, valpen kissat inne, bussjäveln var sen, vi var kort om folk på jobbet...whatever. Vi väljer ut de bitar vi tror imponerar så man aldrig får helheten.

    Eller "Titta vilka fina rosor jag fick., tack XX" men glömma att påpeka att jag de 364 andra dagarna inte ens fått en kvist.

    "Idag sitter vi i Thailand och blickar ut över havet, kärleken och jag. "
    Men det blir inte lika glassigt om man lägger till: Vi jobbade arslet av oss i ett år för att kunna unna oss det här.


    Tummen upp för din humor, den fick mig att skratta högt
    Dumhet diskriminerar inte
  • Anonym (Nöjd)
    MsFry skrev 2014-08-01 16:59:37 följande:

    Jag fattar faktiskt inte hur man kan störa sig på positiva och glada inlägg på Facebook.

    Va fasen, alla vet att hon som fick rosor av sin man igår inte får det varje dag, desto större anledning att glädjas med henne den dagen hon fick det.

    Alla vet att de som åkt till Thailand troligen jobbat häcken av sig resten av året för att kunna åka dit, desto större anledning att tycka att det är roligt att de är där nu.

    Alla vet att småbarnsföräldrar sover dåligt och att kollektivtrafiken ibland strular, desto större anledning att unna den där mamman att vara glad för den där promenaden i solskenet på lunchen.

    Seriöst: måste man verkligen skriva vardagliga, tråkiga saker för att kompensera för de lyckliga stunderna, annars är man falsk?


    Lite så känner jag med. Jag missunnar ingen något bra även fast inget går dåligt. 

    Jag har däremot svårt för dom dom ständigt gnäller och tycker synd om sig själva hela tiden. Vad är kul med att läsa om förkylda barn, bråk och tråkigheter? Jag vill läsa när någon gör något kul, mår bra och uppnår något dom kämpat för. 

    Jag vill inte dela en massa gnäll på FB bara för att ingen ska tro att jag är falsk. Man ska väl inte behöva berätta att man har mensvärk bara för att få lägga upp en status om det trevliga restaurangbesöket. 
  • Anonym (Henna)

    Om man stör sig på folks rosenröda statusar så borde man ju inse att det är en själv som har issues.

    Det lustiga är att dessa fortsätter att vara inloggade och sluka allt på FB. "I fall att liksom" Vaddå ifall att?

    Om andras välgångar och guldkanter ger en ångest och mindervärdeskomplex till den grad att man spekulerar i hur mycket sanning det ligger i dom så borde man inse att det är dags att logga ut. Tills man kan hitta sitt egna inre lugn.

    Men då blir det väl så att dom stör sig på real life, tex grannar och vänner. HUR har dom råd med en ny bil? Hur kan dom åka flera gånger på solsemester? Hur kommer det sig att hon och hon har gått ner så mycket i vikt? Och dessutom hittat drömmannen? Det måste vara fejk på nåt vis...

  • MxMeNow

    Jag har tagit bort inlägg från människor som 75% av inläggenär negativa, martyrer eller skriver att dom dricker kaffe. Människor som"skryter" och skriver om trevliga händelser har jag aldrig irriterat mig på. Jag inser att det som skrivs på FB är en bråkdel av en människas liv och inte en absolut sanning.

  • Indianica

    Utgår ifrån dig själv, lägg inte upp sådant DU själv stör dig på.
     Själv stör jag mig på alla sjuttioelva miljoner bilder på vin/ölglas i solen som lagt upp av mina vänner denna sommar. Vissa dagar har varit helt hysteriska. Folk har haft rosévin som törstsläckare? Och det ska visas på fejjan? Lägger själv inte upp bilder på sprit eller kaffe. Sådant skryter jag inte om. Stör mig också på inlägg om vädret. De flesta vet att det är härligt att sitta i solen. Det blir bara drygt när det är kanonsommar i hela Sverige och alla regelbundet uppdaterar om hur härligt varmt det är och hur de njuter i solen och bilder på bruna ben.

Svar på tråden Skryta på FB?