• Johanna1988

    Lite frågor.

    Hej! Min son är nu 6 månader. Tänkte börja att ge honom lite välling i maten. Han äter just nu endast modersmjölksersättning.
    Tänkte ge honom 50% välling och 50% modersmjölksersättning.

    Min fråga är nu om man måste börja ge honom rent vatten också eller får han i sig tillräckligt via vällingen/ersättningen?
    Om jag senare går över till välling, måste han då ha vatten vid sidan av?
    Kan han klara sig att enbart äta välling senare, eller måste man kompensera det med tex gröt? (Han hatar smakportioner och gröt just nu)

  • Svar på tråden Lite frågor.
  • cosinus

    Du behöver inte ge vatten, du ska inte byta ut mer än max 3 mål per dag med välling/gröt Jag hade gett 2 mål välling (morgon och kväll) och resten hade barnet fått ersättning och pilla i sig mat I den takt det önskar.

    När barnet kan äta mer kan du ju byta ut vällingen mot gröt nåt mål om du vill men ff max 3 mål gröt/välling per dag.

    Och du, även välling ska ges som smakportion i början. Bara för att barnet kan äta en flaska välling (eller 50 % välling i ersättningen) så vill man ff börja i liten skala för att se hur magen reagerar.

    Lycka till

  • cosinus

    I samband med att han pillar med mat, och alltså sitter med vid ert matbord kan du ju ge honom en mugg vatten att bekanta sig med om du vill. Men så länge huvud-ersättningen är ersättning med lite välling i behövs det knappast

  • nozpa

    Eller så skippar du bara vällingen helt. Inget han behöver äta. Ge ersättning och låt honom testa på all övrig mat som ni äter. Skippa dock saltet, grön sallad typ mangold, spenat osv. Och ingen honung.
    Vill du ge välling så är det som ovanskriver angående välling och gröt.

  • Anonym
    nozpa skrev 2014-08-01 23:18:52 följande:

    Eller så skippar du bara vällingen helt. Inget han behöver äta. Ge ersättning och låt honom testa på all övrig mat som ni äter. Skippa dock saltet, grön sallad typ mangold, spenat osv. Och ingen honung.
    Vill du ge välling så är det som ovanskriver angående välling och gröt.


    Håller med ovanstående, skippa vällingen. Vi gjorde så och introducerade sakta men säkert gröt till frukost och kvällsmat samt övrig mat då. Var skönt att slippa introducera ytterligare en dryck i flaska som vi sedan skulle vara tvungen att vänja av honom. Resten av ätandet tog dessutom fart med gröten då han lärde sig "hantera" fastare föda snabbare (svälja etc) :)
Svar på tråden Lite frågor.