• Majken 410

    Sprutar bröstmjölk

    Behöver råd.
    När jag amar sprutar det ofta mjölk från "andra bröstet" och nattetid är det väldigt mycket!
    Vad har ni för förslag för att samla upp denna mjölk?
    Kylväska?

    Tacksam för tips!

  • Svar på tråden Sprutar bröstmjölk
  • Kabanga

    Jag använde en kopp eller en nappflaska som jag steriliserat. Frös sedan in mjölken så kunde sambon ta ett nattpass då och då. Väldigt smidigt :)

    Mjölken kan frysas in i 3 månader om jag inte missminner mig. Är väldigt smidig att blanda gröt eller annan mosad mat med när det kommer till smakisar så småningom också :) bästa sättet att Tina det är att låta den stå i kylen. Tror det håller 24-48 timmar när det väl tinats och har för mig att det är 48 timmar i kylen om man väljer att inte frysa.

    Det var dock ett tag sedan jag ammade så inte 100 på tiderna men har för mig att det var något sånt.

    Vet att en kompis till mig hittade speciella fryspåsar hon använde så tog det inte lika mycket plats i frysen heller.

    Hoppas du hottar en lösning som passa dig :)

  • mp90

    Finns som plastkupor på babyproffsen. De fick ja ha hela dagarna för jag läckte så mkt. På nätterna körde ja faktiskt handduk i bhn. Sånna små slit o släng handdukar!

    Usch tyckte det var så jobbigt:/.

  • Majken 410

    Jag fryser in mjölk nu. Frågan är bara hur man smidigast ska fånga upp den under natten.

    Uppsamlingskopp/kupor är toppen - har två hemma.

    Men det är där kylväskan kommer in i bilden, för jag orkar inte springa ner till köket och fixa!

  • zora6

    Jag sover i en lösare tränings topp med amnings inlägg i. Har funkat på båda barna. Finns ju en bra nät topp på apoteken så känns det inte så varmt.

  • Anonym (?)
    Majken 410 skrev 2014-08-02 07:15:08 följande:

    Jag fryser in mjölk nu. Frågan är bara hur man smidigast ska fånga upp den under natten.

    Uppsamlingskopp/kupor är toppen - har två hemma.

    Men det är där kylväskan kommer in i bilden, för jag orkar inte springa ner till köket och fixa!


    Måste du nödvändigtvis spara på mjölken då? Färsk mjölk direkt från bröstet är ju att föredra, framför urpumpad mjölk som stått i kyl eller frys.

    Jag pumpade ur ibland (då jag hade så mycket bröstmjölk) och la i kylen och använde sedan på mina finnar som jag fick i samband med graviditeten - ett riktigt mirakelmedel, kan jag säga. Finnarna försvann inom några få dagar.

    Mitt barns pappa använde lite på ett sår som vägrade läka, och det läkte.

    Som sagt; mirakelmedel! ;)
  • Majken 410

    Måste måste jag inte, men känns dumt då å bara låte det rinna bort då det sägs vara den fetaste mjölken?

    Den kan man ju ha i andra stunder...


    Anonym (?) skrev 2014-08-02 07:30:39 följande:

    Måste du nödvändigtvis spara på mjölken då? Färsk mjölk direkt från bröstet är ju att föredra, framför urpumpad mjölk som stått i kyl eller frys.

    Jag pumpade ur ibland (då jag hade så mycket bröstmjölk) och la i kylen och använde sedan på mina finnar som jag fick i samband med graviditeten - ett riktigt mirakelmedel, kan jag säga. Finnarna försvann inom några få dagar.

    Mitt barns pappa använde lite på ett sår som vägrade läka, och det läkte.

    Som sagt; mirakelmedel! ;)


  • Majken 410

    Låter bra, men inte det som är problemet... :)


    zora6 skrev 2014-08-02 07:22:29 följande:

    Jag sover i en lösare tränings topp med amnings inlägg i. Har funkat på båda barna. Finns ju en bra nät topp på apoteken så känns det inte så varmt.


  • Anonym (?)
    Majken 410 skrev 2014-08-02 07:50:54 följande:

    Måste måste jag inte, men känns dumt då å bara låte det rinna bort då det sägs vara den fetaste mjölken?

    Den kan man ju ha i andra stunder...


    Skulle mjölken vara fetare på natten?
  • Majken 410

    Jag har hört det...

    Så det kan vara fel...

    Anledningen var väll att det ammas mindre sällan då.


    Anonym (?) skrev 2014-08-02 07:55:37 följande:

    Skulle mjölken vara fetare på natten?


  • mirakelmamma
    Majken 410 skrev 2014-08-02 09:44:47 följande:

    Jag har hört det...

    Så det kan vara fel...

    Anledningen var väll att det ammas mindre sällan då.


    Vad jag har förstått så är mjölken alltid tunnare när man börjar amma och blir tjockare mot slutet, vid varje amningstillfälle.

    Bry dig inte om att samla upp mjölken på natten. Tänk på att du kan få svamp om du går med uppsamlingskoppar hela tiden och brösten inte får torka. Jag har också haft mycket mjölk och vaknade alldeles dyblöt. Brukar ha "plastad frotté" i sängen för att madrassen inte ska bli förstörd. 
  • Majken 410

    Du har kanske rätt att det bara är onödigt.

    Tanken är inte att ha dom på hela natten utan då jag ammar under natten, samla upp den mjölken för då sprutar det som mest!

  • mirakelmamma

    Men det kan du ju göra, samla medan du ammar. Häll det i en flaska/burk och har en kylväska jämte sängen med kylklampar i. Det är ju skönt att slippa får upp, är lättare att somna som sen.

  • Majken 410

    Jag ska nog pröva. Är ändå väldans många mililiter som rinner ut och det kan ju vara bra att ha om man ska göra egen barnmat har jag hört. :)

  • amorosa

    Sprutar det i munnen på barnet också? Kan vara att du har överproduktion av mjölk. Testa då blockamning. Googla! Jag provar det just nu och hoppas det ska hjälpa då lilleman knappt hinner svälja mjölken som kommer.


    Alice 2012-02-08 *** Lillebror 2014-07-18
  • Flizus

    Jag hade också problem med att det sprutade mjölk och det var rätt tråkigt i längden. Kändes mig inte riktigt fräsch. Det kom för mycket så att dottern ofta började hosta. Ofta hade det kommit en massa när jag låg och sov och vaknade av att det var översvämning i sängen. Men jag har några tips:

    Plasta in sängen så gott det går så att den inte blir helt förstörd
    Liten frotté i behån kan funka
    Vill du sova med brösten fria kan plastad frotté samt frottéhandduk skydda sängen
    När det börjar spruta kan du trycka bröstvårtan rakt in, då kommer det inte ut och ibland kan det till och med sluta!

  • Majken 410

    Tack för bra tips!!


    Flizus skrev 2014-08-02 20:37:36 följande:

    Jag hade också problem med att det sprutade mjölk och det var rätt tråkigt i längden. Kändes mig inte riktigt fräsch. Det kom för mycket så att dottern ofta började hosta. Ofta hade det kommit en massa när jag låg och sov och vaknade av att det var översvämning i sängen. Men jag har några tips:

    Plasta in sängen så gott det går så att den inte blir helt förstörd

    Liten frotté i behån kan funka

    Vill du sova med brösten fria kan plastad frotté samt frottéhandduk skydda sängen

    När det börjar spruta kan du trycka bröstvårtan rakt in, då kommer det inte ut och ibland kan det till och med sluta!


  • Majken 410

    Ska genast googla.

    Det sprutar rakt in rakt ner och ut i hennes blöja känns det som!!


    amorosa skrev 2014-08-02 19:39:51 följande:

    Sprutar det i munnen på barnet också? Kan vara att du har överproduktion av mjölk. Testa då blockamning. Googla! Jag provar det just nu och hoppas det ska hjälpa då lilleman knappt hinner svälja mjölken som kommer.


Svar på tråden Sprutar bröstmjölk