• realis­t14
    Äldre 2 Aug 08:57
    574 visningar
    15 svar
    15
    574

    Yttrandefrihet har vi det längre? Intressant blogginlägg som jag bara MÅSTE dela med mig av. Läs och tyck.

    Var tog yttrandefriheten vägen? Och ? vart är Sverige på väg?

    www.ohrlund.se/blogg/
  • Svar på tråden Yttrandefrihet har vi det längre? Intressant blogginlägg som jag bara MÅSTE dela med mig av. Läs och tyck.
  • Äldre 2 Aug 09:18
    #1

    Vad har hans inlägg med yttrandefrihet att göra? Facebook är ett amerikanskt bolag som själva bestämmer vad som är lämpligt på deras servrar. Visst kan man tycka att deras prioriteringar är märkliga ibland men i slutändan är Facebook inte en nationalstat. Bloggaren i fråga har yttrandefrihet i Sverige och det står honom fritt att starta en egen plattform (vilket han gjort genom sin blogg).

  • realis­t14
    Äldre 2 Aug 09:22
    #2
    SpanskaFlugan skrev 2014-08-02 09:18:25 följande:

    Vad har hans inlägg med yttrandefrihet att göra? Facebook är ett amerikanskt bolag som själva bestämmer vad som är lämpligt på deras servrar. Visst kan man tycka att deras prioriteringar är märkliga ibland men i slutändan är Facebook inte en nationalstat. Bloggaren i fråga har yttrandefrihet i Sverige och det står honom fritt att starta en egen plattform (vilket han gjort genom sin blogg).


    Sant. Du har en poäng.
    Men det händer ju inte bara där å andra sidan.....det sker överallt.
  • Äldre 2 Aug 10:28
    #3
    realist14 skrev 2014-08-02 09:22:30 följande:

    Sant. Du har en poäng.

    Men det händer ju inte bara där å andra sidan.....det sker överallt.


    Kan du ge ett exempel?
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • realis­t14
    Äldre 2 Aug 10:34
    #4
    Sisisisi skrev 2014-08-02 10:28:35 följande:
    Kan du ge ett exempel?
    PÅ platser eller hur menar du? Det sker väl i alla forum, även här.
  • Gert
    Äldre 2 Aug 10:36
    #5

    Yttrandefrihet har vi än så länge, men åsiktskorridoren blir smalare och smalare för varje år som går.

  • Äldre 2 Aug 10:40
    #6

    Yttrandefrihet betyder inte att få säga vad som helst utan att bli emotsagd. Inte heller rätten att få sin åsikt publicerad i en kanal som ägs av någon annan. Det finns dessutom väldigt många begränsningar i lagen och andra lagar som står emot den (ärekränkning, uppvigling etc).

    I övrigt håller jag med om att alldeles för många utsätts för anonyma hot och hat och att detta begränsar yttrandefriheten för alla, från höger till vänster, från gräsrötter till nyhetsreportrar och tidningschefer.

  • Äldre 2 Aug 10:41
    #7
    realist14 skrev 2014-08-02 10:34:28 följande:

    PÅ platser eller hur menar du? Det sker väl i alla forum, även här.


    Exempel på när yttrandefriheten kränkts. Du vet att yttrandefriheten gäller mellan staten och individer, inte mellan företag och individer? Att hävda att ens yttrandefrihet har kränkts när ens inlägg på ett internetforum blir borttaget är ju bara patetiskt.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • realis­t14
    Äldre 2 Aug 11:35
    #8
    Sisisisi skrev 2014-08-02 10:41:23 följande:
    Exempel på när yttrandefriheten kränkts. Du vet att yttrandefriheten gäller mellan staten och individer, inte mellan företag och individer? Att hävda att ens yttrandefrihet har kränkts när ens inlägg på ett internetforum blir borttaget är ju bara patetiskt.
    Definitionsfråga? Ja isåfall kan man ju tjafsa om det till fn avlöser...

    Menade inte att man ska kunna häva ur sig hur galna och provokativa saker som helst och hetsa till våld osv....det är självklarheter. Men en åsikt framförd sakligt ska få utrymme tycker jag.

    Men fritt är det ju inte, inte ens för journalisterna.
  • realis­t14
    Äldre 2 Aug 11:35
    #9
    Gert skrev 2014-08-02 10:36:13 följande:

    Yttrandefrihet har vi än så länge, men åsiktskorridoren blir smalare och smalare för varje år som går.


    Sant
  • Äldre 2 Aug 11:41
    #10
    realist14 skrev 2014-08-02 11:35:13 följande:

    Definitionsfråga? Ja isåfall kan man ju tjafsa om det till fn avlöser...

    Menade inte att man ska kunna häva ur sig hur galna och provokativa saker som helst och hetsa till våld osv....det är självklarheter. Men en åsikt framförd sakligt ska få utrymme tycker jag.

    Men fritt är det ju inte, inte ens för journalisterna.


    Nej, självklart är det inte helt fritt. Även yttrandefriheten har gränser.

    Skrämmande att människor inte ens vet vad yttrandefrihet betyder.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • realis­t14
    Äldre 2 Aug 11:48
    #11
    Sisisisi skrev 2014-08-02 11:41:35 följande:
    Nej, självklart är det inte helt fritt. Även yttrandefriheten har gränser.

    Skrämmande att människor inte ens vet vad yttrandefrihet betyder.
    Hur är den helt korrekta tolkningen då?
  • Äldre 2 Aug 11:51
    #12
    realist14 skrev 2014-08-02 11:35:13 följande:
     Men en åsikt framförd sakligt ska få utrymme tycker jag.
    Nej. Du har rätt att uttrycka din åsikt. Ingen annan har någon skyldighet att publicera den eller på annat sätt hjälp dig att framföra den.

  • realis­t14
    Äldre 2 Aug 12:05
    #13

    Intressant om åsikts-korridoren. Träffande. Lyssna.

    arkiv.radio24syv.dk/video/10107335/danmarks-rost-01-08-2014

  • Äldre 2 Aug 12:11
    #14
    realist14 skrev 2014-08-02 11:48:11 följande:

    Hur är den helt korrekta tolkningen då?


    www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Yttrandefrihetsgrundlag-1991_sfs-1991-1469/

    Läs grundlagen
  • Äldre 3 Aug 09:54
    #15
    Nu är det väl snarare regeringsformen som reglerar den aspekt på yttrandefrihet som är aktuell här. YGL reglerar vad som gäller för radio, tv och liknande (för webben de sidor som har ett journalistiskt syfte). 
Svar på tråden Yttrandefrihet har vi det längre? Intressant blogginlägg som jag bara MÅSTE dela med mig av. Läs och tyck.