• Äldre 2 Aug 08:59
    2163 visningar
    22 svar
    22
    2163

    Farmor till dottern är "aldrig" barnvakt

    Jag är så irriterad på dotterns farmor. Under hennes snart 7 åriga liv har hon varit barnvakt mindre än 10 gånger. Hon bor mindre än 1 timmes bilresa från oss och åker dessutom till vår stad för att shoppa några gånger / år.

    Jag börjar mer och mer fundera om det är så att farmor inte vill ha någon bra kontakt med sitt äldsta barnbarn. Barnbarnet som bor närmare ( ett kvarter bort) hämtas ett par gånger i veckan på förskolan. Ok, jag fattar att det inte fungerar, men är det för mycket begärt hon visar lite intresse. När till och med barnbarnet frågar får jag sova över hos dej till farmor. Säger hon ändå inte Ja, det vore kul, ni kanske kan ta med nattlinnet nästa gång.
    Hittills har jag kunnat prata bort det lite med "en annan gång"

    Jag hade så gärna velat kunna låta henne sova hos farmor nu i veckan en natt när vi ska låna deras stuga ett par nätter. Men när ju farmor så tydligt visar sin brist på intresse är jag inte så säker på att jag ens vill fråga.

    Jag behöver också avlastning, detta med att enbart få tid "bara vi två " ( jág och mina sambo) när mina föräldrar passar, "mormor vecka" ca två gånger / år ( de bor 50 mil från oss och vi brukar mötas halvvägs.

    Det hade varit så skönt att kunna gå ut och äta ett par gånger om året utan att behövs vara ifrån vår dotter mer än en natt.

    Råd, tips? Det är framförallt känslan av att farmor prioriterar barnbarnet som bor nära jag känner mig ledsen över.

    Min dotter börjar förstå och frågar redan varför får Elin sova över?

  • Svar på tråden Farmor till dottern är "aldrig" barnvakt
  • Äldre 2 Aug 09:07
    #1

    Fråga. Kanske blir hon jätteglad när ni frågar.

    Hon vågar kanske inte fråga eftersom många mammor är väldigt beskyddande när det gäller sina barn och hon vill kanske inte trampa dig på tårna genom att säga ja när dottern din frågar ifall du säger nej.

    Om inte du frågar kan väl din sambo fråga om inte dottern kan få sova över, berätta att dottern vill sova hos farmor.

    Barnbarnet som bor närmare får nog mer uppmärksamhet för att de föräldrarna varit tydliga med att de vill ha hjälp.

  • Äldre 2 Aug 09:13
    #2

    Du kan inte ställa krav på barnets farmor. Du har en tanke om hur du vill ha det, farmorhar en annan tanke. Kanske dags att skruva ned förväntningarna istället?

  • Anonym (P)
    Äldre 2 Aug 09:16
    #3

    Vissa är helt enkelt inte intresserade av sina barnbarn. Hur konstigt det än verkar kan det vara så. Ni kanske ska skippa den relationen?

  • Äldre 2 Aug 10:14
    #4

    Om det är så att ni vill ha möjlighet att gå ut att äta och liknande så kan väl dottern sova över hos en kompis?

  • sextio­talist
    Äldre 2 Aug 10:16
    #5

    Nej, varken farmor eller mormor är till för att du ska få avlastning. Nej, de är inte till för att vara barnvakt heller.

  • Äldre 2 Aug 10:22
    #6

    Jag förstår hur du tänker, men det kanske är enklare att hämta barnbarnet som bor nära än att ta er dotter över natten. Der blir ju helt klart ett större projekt när ni bor en bit ifrån!!

    Hon kanske inte heller tänker att ni behöver samma avlastning som din sambos syskon, eftersom en 9-åring i regel är mer självgående än ett barn i förskoleåldern.

    Hur ser er relation ut i övrigt? Träffad ni ofta? Tar ni initiativ till att träffas, att åka dit och hälsa på och bjuda över henne till er? Såna saker tror jag också spelar in.

    Sen säger en del farmödrar att det är svårt att ta sig in i sonens familj, som att man "klampar in" på kvinnans (ditt) " revir".

    Kan ni prata om det med henne och förklara hur dottern upplever det?
    Om hon ändå inte vill, så är det tyvärr inte så mkt att göra åt saken.

  • Anonym (tt)
    Äldre 2 Aug 10:26
    #7

    Odla relationen till farmor och var gärna öppna med att ni önskar att ert barn ska få en nära relation till henne. Kanske kommer relationen aldrig bli lika nära som det mellan farmor och det andra barnbarnet eftersom de fått en tidigare start. Men bättre kan den ju alltid bli.

  • Äldre 2 Aug 10:37
    #8
    sextiotalist skrev 2014-08-02 10:16:48 följande:

    Nej, varken farmor eller mormor är till för att du ska få avlastning. Nej, de är inte till för att vara barnvakt heller.


    Det ts reagerar starkast på är ju att farmorn ägnar mycket tid åt ett annat barnbarn, och att dottern frågar varför inte hon också får sova över.
  • Äldre 2 Aug 10:42
    #9

    Vår dotter är 6 år.

    Det jag reagerar starkast på är att det görs skillnad på barnbarnen. Även om man bor en bit ifrån kanske man kan erbjuda att låta barnbarnet sova över nån gång. Visst jag kan inte tvinga men varför finns det inget intresse? Hon är ju så pass stor att det inte krävs nästan nån ansträngning

  • Anonym (L)
    Äldre 2 Aug 10:46
    #10

    Tyvärr så är det inte alltid " rättvist" mellan barnbarn, det är allt för vanligt att det är " orättvist" åtminstone om man läser här på FL - vilket i sin tur inte är så konstigt....man skapar oftast en tråd om detta då man är på den " förfördelades" sida har man ett bra fungerande " samarbete" med sina barns far/ morföräldrar som behandlar alla barnbarn lika så har man inte samma behov av att ventilera sig här. Många gånger så är det just far föräldrar som upplevs orättvisa och till en viss del kan det säkert bero på att man som mamma har det lättare att " tränga sig på" sin dotter än sin son, man har ofta en "närmare" kontakt med sin dotter ofta är ens egen mamma mer involverad redan från graviditeten iom att man som kvinna oftare vänder sig till sin egen mamma om det är något. MEN här har man som farmor ett STORT ansvar att se till att man skapar en relation till sina barnbarn på sina söners " sida" att man som farmor visar intresse och ger tid till barnbarnen ÄVEN om man kanske inte tycker att ens svärdotter är den person man helst skulle vilja umgås med. Själv känner jag så vällingen TS berättelse, med skillnaden att här är det inte bara skillnad mellan kusiner utan också mellan syskon.... Jag har tre barn med en man som hade barn sedan tidigare- det skiljer 7 år mellan " min" äldsta och yngsta bonusen ( och JA de är bonusar- älskar de ungarna )i vr famlij så har " rangordningen " mellan kusiner och syskon alltid varit sådan att tid och energi (och pengar )alltid har funnits till kusinerna ( det skiljer 6 mån mellan yngsta kusinen o " min" äldsta) och till bonusarna- sedan är orken slut VARJE gång. Övernattningar finns ork o tid till så länge det är någon av kusinerna el bonusarna som frågar( bonusarna sov över på " mamma" veckorna också) när " mina" frågade var svaret ALLTID.... Ja visst det ska vi se till att ordna... Till sommaren, på påsken,jul etc etc... Nu har X och Y precis varit här så farfar o farmor är lite trötta.... Sedan när den " utlovade" tiden kom så var det samma visa igen...behöver jag säga att mina barn slutat att ens fråga???? Men jag försöker tänka att det är deras förlust, " mina" barn kommer inte bry sig om sina far föräldrarna när de " är gamla och sitter på hemmet "

Svar på tråden Farmor till dottern är "aldrig" barnvakt