• Äldre 2 Aug 09:31
    2593 visningar
    10 svar
    10
    2593

    Någon som jobbar på kollo eller varit med om liknande situation som kan svara

    Hej alla jag är helt ny här men hittar inte svar på min fråga så tänkte höra om nån vet hur vi ska göra.

    Vi har en Dotter på 9år som fortfarande har nattblöja då hon kissar på sig på natten
    Vi får de utskrivna av våran distrikt sköterska.
    Hon är utred och de vet inte riktigt varför hon kissar i sängen men de säger att hon inte är ensam.

    Men nu till problemet hon vill åka på Kollo och vi har boka in henne här i Augusti.
    Men hur ska hon göra med natt byxan på morgonen på natten sover hon ju med pyjamas byxor jogging byxor över för att dölja den.

    Men hur har andra barn gjort på morgonen för att undvika att riskera att bli mobbade eller bli på komna att de har blöja?

    Hon är jätte orolig för det och vi har sagt att det inte är någon fara och att Ledarna kommer hjälpa henne.


    Men hon vill så gärna åka så därför frågar jag er här ute hur era barn gjort eller andra kollo barn?


     


    Hoppas någon kan svara mig.


    Tack på Förhand Karin

  • Svar på tråden Någon som jobbar på kollo eller varit med om liknande situation som kan svara
  • Äldre 2 Aug 09:40
    #1

    Ta kontakt med personalen och förklara läget, de har säkert en bra lösning! Ring alltså innan lägret!

  • Äldre 2 Aug 09:46
    #2

    Jag har jobbat på kollo och varit med om massa sådana situationer. Prata med ledarna i förväg och kom på ett bra system. 

    Det enklaste är kanske att det finns ett sätt som din dotter kan lösa detta själv på oberoende av ledarna och vad för grejer som finns på plats, men att ledarna vet om det och kan hjälpa henne om det behövs. 

    Jag skulle köpt sanitetspåsar eller hundbajspåsar och skickat med så att din dotter kan gå in på toa/dusch, tvätta sig och lägga blöjan i en påse och sedan knöla ner i papperskorgen så ser ingen annan att det är en blöja. Påsarna kan kanske ligga på en hylla på toan eller så.

    Ska hon på läger själv eller har hon en kompis med? Det kan vara bra för henne att de hon delar rum med vet om detta. Enligt min erfarenhet är de flesta barn förstående och snälla om de får veta sådant här i förtroende och kan hjälpa sin kompis men det är inte så kul om det kommer fram på andra sätt.

  • Äldre 2 Aug 09:51
    #3

    Hon åker själv.


    Hon har med sig hundbajs påsar.


    Vi får hålla tummarna att det går bra för henne.


     


    Tacka Gladhannapanna för hjälpen.


     


    Tar gärna emot flera tips av andra 

  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 2 Aug 10:45
    #4

    Skulle detta kunn vara nåt?

    www.pjama.se/

  • Äldre 2 Aug 14:15
    #5
    Drottningen70 skrev 2014-08-02 10:45:50 följande:

    Skulle detta kunn vara nåt?

    www.pjama.se/


    Vi har dessa hemma som hon har på Vintern.


    Och blir ju svårare att dölja de behöver tvättas.

  • Äldre 2 Aug 17:47
    #6

    Fick tag på en av ledarna idag på kollot och de kommer lösa sig.


    Det var 2st till med samma sjukdom så Vår dotter och de 2 ska få bo i samma rum.


    Så skulle Ledaren förklara dem att de inte behöver skämmas och meddela dem om situationen.


    Så kommer ju bli super då får hon se att hon inte är ensam.

    Viste inte att det var så vanligt.

  • Äldre 2 Aug 17:52
    #7
    Karin78 skrev 2014-08-02 17:47:17 följande:

    Fick tag på en av ledarna idag på kollot och de kommer lösa sig.


    Det var 2st till med samma sjukdom så Vår dotter och de 2 ska få bo i samma rum.


    Så skulle Ledaren förklara dem att de inte behöver skämmas och meddela dem om situationen.


    Så kommer ju bli super då får hon se att hon inte är ensam.

    Viste inte att det var så vanligt.


    Vilken fin lösning :D
  • Äldre 2 Aug 17:54
    #8

    Vad bra. Så skönt för henne att kunna glädjas åt kollot utan att behöva oroa sig.

  • Äldre 13 Aug 08:04
    #9

    Ville bara skriva och meddela att Kollo Veckan gick jätte bra.


    Hon var jätte glad samt har hon fått nya vänner som hon kan sova över hos också.


     

  • Äldre 13 Aug 09:16
    #10
    Karin78 skrev 2014-08-13 08:04:07 följande:

    Ville bara skriva och meddela att Kollo Veckan gick jätte bra.


    Hon var jätte glad samt har hon fått nya vänner som hon kan sova över hos också.


     


    Tack för att du uppdaterade och var roligt att det funkade så bra!!!
Svar på tråden Någon som jobbar på kollo eller varit med om liknande situation som kan svara