• soffipropppropp

    Pedagog som vill testa något nytt

    Jobbar som pedagog inom omsorgen. Har alltid jobbat inom boende, elevhem, särskola, daglig verksamhet men även äldreboende och hemtjänst.
    Vill prova på något helt annat arbete. T.ex jobba i en barnvagnsaffär eller något som helt skiljer sig från mina tidigare arbetsplatser.
    Hur svårt är det att få in en fot inom t.ex handels om man saknar utbildning för det?
    Väntar mitt andra barn nu och skulle vikja börja något nytt efter föräldraledigheten. 
    Men vill inte sänka min lön heller och jag har ingen koll på vad andra yrkeskategorier tjänar. Skriv gärna vad ni arbetar som och vilken lön ni har. Nu vet jag självklart att det beror på utbildning och erfarenhet men vill bara få en liten överblick.

  • Svar på tråden Pedagog som vill testa något nytt
  • Myc

    Eftersom att du har jobbat med människor tror jag att chansen är mkt god att få jobb inom Handels. Har du inga konstiga luckor i ditt cv så. De flesta som söker sig till butiksjobb är unga som saknar både arbetslivs- och livserfarenhet så du ligger nog bra till. Inom butik är det viktigt att vara flexibel, effektiv och ha mycket god hand om människor och kunna läsa och möta massa olika behov. De flesta hakar upp sig på kassavana men det är ju bara ett system som man lär sig. Idag är dessutom allt datoriserat så man behöver sällan tänka så mkt i kassan .

    Mitt enda "men" är att arbetstiderna innebär mkt kväll och helg. Inte alltid så roligt som förälder.

    Annars är det tvärtom för mig, började med många år inom butik och gick vidare till pedagog . Kan verkligen sakna drivet och det där höga taket inom butik

    Hoppas du fick nåt svar som du kan ha nytta av!


    37 år. Har en 06a och en 08a sedan tidigare. Väntar barn m BF 1 november. Bor i norrort, Sthlm.
  • soffipropppropp

    Tack för ditt svar Myc! Kul att du  sadlat om till pedagog istället!
    Jag gillar verkligen mitt jobb men känner för att bara göra något helt annat! 
    Det med kvällar och oregelbundna tider är väl inte det bästa för mig. Har läkarintyg på att jag endast ska jobba dagtid..så där är ett stort minus för min del.
    Skulle nog fixa rätt fort att lära mig en kassa.
    Skulle annars väldigt gärna vilja jobba på någon slags barnmottagning på ett sjukhus men verkar väldigt svårt att få in en fot där med. (Har även läst till uska med inriktning på barn och ungdomssjukvård).

    Det kommer säkert att sluta med att jag kommer tillbaka till mitt jobb efter föräldraledigheten ändå Tungan ute

Svar på tråden Pedagog som vill testa något nytt