• Anonym (Citalopram)

    Citalopram Teva- positiva erfarenheter

    Hej!
    Jag började igår med att äta citalopram teva mot min ångest, stress och oro. Jag ska äta 10mg i en vecka och sedan öka till 20mg. Vad har ni för positiva erfarenheter och hur lång tid tog det för er innan tabletterna började verka?

  • Svar på tråden Citalopram Teva- positiva erfarenheter
  • Anonym (deprimerad)

    Det kan ta några veckor innan den positiva effekten kommer och jag hoppas att du fick information om att fösta tiden så finns det en risk att man mår sämre.

  • Anonym (Citalopram)

    Ja den informationen fick jag. Vilka biverkningar fick du?

  • Anonym (deprimerad)

    Jag har nog ätit citalopram sedan början av juni och började på 10 mg. Gick upp på 20 mg för 4 veckor sedan och det kanske inte är förrän nu jag mår lite stabilare. I början mådde jag sämre men kan inte säga om det var pga medicin eller andra saker som hänt.

  • Masken84

    Jag har ätit det i ett år snart och äter 40 mg dag. Den biverkningen jag har fått är svettningar. Sen tog det upp emot 6-8 v innan jag började må bättre. Nu mår jag bättre men inte helt. Jag mår dåligt pga stress i vardagen med två små barn (17mån) mellan och jobb osv. Jag räcker inte till.

  • Anonym (Citalopram)
    Anonym (deprimerad) skrev 2014-08-02 10:47:20 följande:

    Jag har nog ätit citalopram sedan början av juni och började på 10 mg. Gick upp på 20 mg för 4 veckor sedan och det kanske inte är förrän nu jag mår lite stabilare. I början mådde jag sämre men kan inte säga om det var pga medicin eller andra saker som hänt.


    På vilket sätt mådde du sämre? Känner du av något just nu?
    Masken84 skrev 2014-08-02 10:50:40 följande:

    Jag har ätit det i ett år snart och äter 40 mg dag. Den biverkningen jag har fått är svettningar. Sen tog det upp emot 6-8 v innan jag började må bättre. Nu mår jag bättre men inte helt. Jag mår dåligt pga stress i vardagen med två små barn (17mån) mellan och jobb osv. Jag räcker inte till.


    Jag har också mkt stress i min vardag och det slog till med en käftsmäll nu under semestern :( Jag mår också som värst på morgonen, vet inte vad det beror på? Jag har tagit tablett nummer två nu så jag hoppas verkligen att dem ska hjälpa mig.
  • Anonym (deprimerad)
    Anonym (Citalopram) skrev 2014-08-02 10:55:48 följande:

    På vilket sätt mådde du sämre? Känner du av något just nu?Jag har också mkt stress i min vardag och det slog till med en käftsmäll nu under semestern :( Jag mår också som värst på morgonen, vet inte vad det beror på? Jag har tagit tablett nummer två nu så jag hoppas verkligen att dem ska hjälpa mig.


    Jag är deprimerad pga skilsmässa och att barnen inte vill vara hos mig. Detta har gjort att jag kännt mig så ensam men har börjat resa på mig nu. När det var sämre så var jag betydligt djupare i depressionen än vad jag är nu. Gråtattaker som kom flera gånger under dagarna.

    Nu är det lite bättre men troligtvis skulle jag behöva högre dos. Har även sömnproblem just nu och tar otillgänglighet när inte barnen är hos mig.
  • Flisan79

    Minan har ätit 40 mg i flera år. Insättningen tog kanske en månad och då blev han helt sänkt. Sov nästan hela tiden och hade svår ångest. Men sen vände det och han blev helt ärligt som en ny människa.
    Han har fortfarande ångest ibland men inte dödsångest som han hade tidigare. Han har helt blivit av med sina aggressionsproblemen som troligen berodde på ångesten och deppen.

    Biverkningar: svettningar på kvällarna, svårt att gå ner i vikt.

  • Anonym (L)

    Hej, jag har inga direkta erfarenheter att dela med mig av utan vi är mest på samma ställe. Jag började äta tabletterna igår för första gången någonsin. Dock ska jag ta en halv tablett dom första åtta dagarna och sedan en hel. Fasas in långsamt antar jag?

    Alltid varit misstänksam och rädd för tabletter så detta känns stort. Skulle vara intressant och jämföra verkan?

  • Anonym (deprimerad)
    Anonym (L) skrev 2014-08-02 19:20:41 följande:

    Hej, jag har inga direkta erfarenheter att dela med mig av utan vi är mest på samma ställe. Jag började äta tabletterna igår för första gången någonsin. Dock ska jag ta en halv tablett dom första åtta dagarna och sedan en hel. Fasas in långsamt antar jag?

    Alltid varit misstänksam och rädd för tabletter så detta känns stort. Skulle vara intressant och jämföra verkan?


    Är det 20 mg tabletter du tar en halv av då?
  • Anonym (Citalopram)
    Anonym (deprimerad) skrev 2014-08-02 11:25:28 följande:
    Jag är deprimerad pga skilsmässa och att barnen inte vill vara hos mig. Detta har gjort att jag kännt mig så ensam men har börjat resa på mig nu. När det var sämre så var jag betydligt djupare i depressionen än vad jag är nu. Gråtattaker som kom flera gånger under dagarna.

    Nu är det lite bättre men troligtvis skulle jag behöva högre dos. Har även sömnproblem just nu och tar otillgänglighet när inte barnen är hos mig.
    Hoppas det vänder sig för dig! Har du pratat med läkaren om att ta högre dos?
    Flisan79 skrev 2014-08-02 11:48:17 följande:

    Minan har ätit 40 mg i flera år. Insättningen tog kanske en månad och då blev han helt sänkt. Sov nästan hela tiden och hade svår ångest. Men sen vände det och han blev helt ärligt som en ny människa.
    Han har fortfarande ångest ibland men inte dödsångest som han hade tidigare. Han har helt blivit av med sina aggressionsproblemen som troligen berodde på ångesten och deppen.

    Biverkningar: svettningar på kvällarna, svårt att gå ner i vikt.


    Har biverkningarna hållt i sig hela tiden eller försvann dem efter ett tag?
    Anonym (L) skrev 2014-08-02 19:20:41 följande:

    Hej, jag har inga direkta erfarenheter att dela med mig av utan vi är mest på samma ställe. Jag började äta tabletterna igår för första gången någonsin. Dock ska jag ta en halv tablett dom första åtta dagarna och sedan en hel. Fasas in långsamt antar jag?

    Alltid varit misstänksam och rädd för tabletter så detta känns stort. Skulle vara intressant och jämföra verkan?


    Precis så ska jag också ta. Jag har tabletter på 20mg, men ska ta en halv varje dag i en veckas tid, sen ska jag börja ta en hel tablett. Vi kan ju följas åt och se vad som händer? :) Känns ändå skönt att kunna dela detta med någon som är i samma sits! Hur kommer det sig att du tar dem?


Svar på tråden Citalopram Teva- positiva erfarenheter