• Libra1

    Vilken adoptionsbyrå ska man välja?

    Hej!
    Jag och min man funderar på att ställa oss i kö för adoption nu så fort som möjligt. Vi tänkte först göra det efter nästa IVF-försök, men varför vänta? Vi behöver ju inte vara aktiva.

    Jag fyller 38 snart och min man är 37. Vi har kikat lite på Adoptionscentrum och Barnen Framför Allt. Men vilken ska man då välja? Jag tycker det är så svårt. Bör vi kanske ta Adoptionscentrum eftersom vi ändå är rätt gamla? Där har man ju lite fler länder att välja mellan. Eller ska man ta båda eller fler?

    Sen har vi det där med att välja land, eller länder. Det är verkligen jättesvårt. Hur har ni tänkt och valt? Vi känner lite att det gärna får vara ett land dit man vill återkomma med barnet. För att lära sig så mycket om landets kultur. Men pga åldern är man lite begränsad.

    Har ni några bra tips på vad man bör tänka på så uppskattas de enormt mycket!

    Tack på förhand!

    {#emotions_dlg.flower} Libra


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-04 15:28
    Bloggar ni om adoption så får ni väldigt gärna ge mig en länk. Min blogg finner ni nedan. :)

    www.minbebis.com/blogg/libra/
  • Svar på tråden Vilken adoptionsbyrå ska man välja?
  • Stimpan

    Hej!
    Jag och min man är mitt i adoptionsprocessen kan man säga. Vi håller på att sammanställa ansökan och samla alla papper som behövs för att skicka ansökan till Thailand. Vi har medgivande för att ta emot ett barn eller syskon. :)

    Jag har några tips till er. Börja med att ställa er i kö nu till åtminstone en av organisationerna, gärna båda. Väljer ni att ställa er i kö både hos AC och Bfa så har ni större valmöjligheter sedan när det är dags att välja land. Många länder har kö-tid i Sverige och den tickar då på under resans gång från det att ni betalat in avgiften. Ju bättre kötid ni har desto fortare får ni chans att skicka ansökan till ett land.

    Kolla också redan nu upp vilka alternativ till föräldrautbildning er kommun kan hänvisa till. I vår kommun som är ganska liten är det t ex så att föräldrautbildningen bara går en gång om året så vi valde att gå i grannkommunen.

    Vår kommun erbjöd också en första informationsträff innan föräldrautbildningen där vi gick igenom hela processen steg för steg.

    När det gäller land så kommer ni nog att ha haft många länder i era tankar innan ni slutligen landar i ett. När medgivandet är klart skickar man det till organisationen som läser igenom det och tillsammans med er diskuterar och kommer fram till vilket/vilka land/länder som matchar er och kan bli aktuellt för er att köa till och så småningom skicka er ansökan till!

    Lycka till! Ni har en spännande resa framför er!

  • Libra1
    Stimpan skrev 2014-08-04 19:41:25 följande:

    Hej!
    Jag och min man är mitt i adoptionsprocessen kan man säga. Vi håller på att sammanställa ansökan och samla alla papper som behövs för att skicka ansökan till Thailand. Vi har medgivande för att ta emot ett barn eller syskon. :)

    Jag har några tips till er. Börja med att ställa er i kö nu till åtminstone en av organisationerna, gärna båda. Väljer ni att ställa er i kö både hos AC och Bfa så har ni större valmöjligheter sedan när det är dags att välja land. Många länder har kö-tid i Sverige och den tickar då på under resans gång från det att ni betalat in avgiften. Ju bättre kötid ni har desto fortare får ni chans att skicka ansökan till ett land.

    Kolla också redan nu upp vilka alternativ till föräldrautbildning er kommun kan hänvisa till. I vår kommun som är ganska liten är det t ex så att föräldrautbildningen bara går en gång om året så vi valde att gå i grannkommunen.

    Vår kommun erbjöd också en första informationsträff innan föräldrautbildningen där vi gick igenom hela processen steg för steg.

    När det gäller land så kommer ni nog att ha haft många länder i era tankar innan ni slutligen landar i ett. När medgivandet är klart skickar man det till organisationen som läser igenom det och tillsammans med er diskuterar och kommer fram till vilket/vilka land/länder som matchar er och kan bli aktuellt för er att köa till och så småningom skicka er ansökan till!

    Lycka till! Ni har en spännande resa framför er!


    Tack så hemskt mycket för ditt svar och dina tips! :)
  • Stimpan

    Stort lycka till genom hela processen till er också!

    Vi uppfattade inte alls utredningen som särskilt jobbig och krävande som vi hade hört och läst innan att många gör. Vi hade väldigt bra utredare som kändes proffsiga och visste vad dom sysslade med!

  • Libra1

    Det låter ju lovande. Just nu känns det lite jobbigt. Vi är inte riktigt klara med IVFen ännu. Men lika bra att ställa sig i kö. :)

  • Stimpan

    Jag förstår precis i vilket läge ni är just nu. Vi har också IVF-försök bakom oss men nu när vi har landat i beslutet om adoption - så känns det nästan mer rätt för oss. Ju mer man sätter sig in i vad en adoption innebär, ju mer fantastiskt blir det och man vet att man får sin efterlängtade familj. Det känns även underbart att veta att man får ett barn som väntar på alldeles egna föräldrar.

    Ett annat tips är att läsa mycket litteratur kring ämnet.

  • Emeli

    Alla organisationerna som förmedlar barn till svenska föräldrar är seriösa och bra. Ni kan lita på dem alla, vilken ni än väljer.

    BV (Barnens Vänner) är en liten organisation som alltid får mycket goda omdömen från de som har vänt sig till dem för att få hjälp. De förmedlar främst barn från Kina och Taiwan. Båda kontakterna fungerar bra, men det finns vissa saker man bör tänka på och vara införstådd med. Från Kina kan man numera bara räkna med att få barn med särskilda behov. I Taiwan är domstolsproceduren en långdragen historia vilket innebär att man måste ställ in sig på minst ett halvårs väntan efter barnbesked. En av kontakterna kräver aktivt kristna föräldrar. Utöver dessa två länder förmedlar de ett fåtal barn från andra delar av jorden.

    BFA har nästan lika många länder som AC. De flesta ligger i Östeuropa, och från dessa länder är det ovanligt med små barn, under två år. När det gäller adoption av barn från Östeuropa har de nästan alltid en mycket svår social bakgrund. Det finns viss risk för alkoholskador. BFA har även kontakter i andra länder, t ex Kenya och Taiwan. Många är mycket nöjda med denna organisation.

    AC är fortfarande störst även om antalet adoptioner kraftigt har minskat de senaste åren. De förmedlar adoptioner från såväl Asien som Afrika, Europa och Latinamerika. De största länderna är Kina och Korea. Samma villkor som för BV gäller i Kina. Förr om åren, när AC förmedlade hundratals adoptioner om året var det många som ansåg dem vara lite opersonliga. Det är nackdelen med en stor organisation. Samtidigt är storleken en styrka. De har åtminstone förr om åren kunnat hjälpa de flesta som fått ett adoptionsmedgivande. AC är en av världens äldsta adoptionsorganisationer och de har en oerhörd erfarenhet.

    Läs och begrunda. Anmäl er till den organisation som ni tror har störst möjlighet att hjälpa just er. Många olika faktorer spelar in, t ex hur länge ni har varit gifta, yrke, inkomster och utbildning, BMI, er ålder, ert kristna engagemang, hälsotillstånd osv. Det är sällan någon passar in på precis alla kontakter och kan välja land helt fritt.

    Era åldrar är inte något hinder ännu, men tänk på att adoptioner i många fall tar lång tid. Det är hög tid att sätta igång nu, dvs betala sökandeavgifterna, om ni vill hinna få mer än ett barn. Vet man med sig att man vill adoptera igen lite senare kan det vara en god idé att ställa sig i kö hos åtminstone två organisationer.

    Lycka till!

  • fabbemam

    Emeli har redan svarat med bra fakta (som vanligt) jag vill bara tillägga att man hos Adoptionscentrum, AC , kan betala två sökande avgifter samtidigt så att man har lång kötid när det är dags för syskon.

  • Emeli
    fabbemam skrev 2014-08-09 20:57:35 följande:

    Emeli har redan svarat med bra fakta (som vanligt) jag vill bara tillägga att man hos Adoptionscentrum, AC , kan betala två sökande avgifter samtidigt så att man har lång kötid när det är dags för syskon.


    Javisst, det kan man ju. Jag glömde det. Ett utmärkt initiativ.
  • Libra1

    Emeli: Tack så mycket. Det var väldigt bra information. Det lutar nog åt AC för oss. Det känns som att man har flest val där. :)

Svar på tråden Vilken adoptionsbyrå ska man välja?