• Plumer­iAn
    Äldre 6 Aug 16:34
    4205 visningar
    12 svar
    12
    4205

    Växasäng, juniorsäng eller vuxen enkelsäng?

    Hejsan. 

    Som rubriken lyder så undrar jag lite vad ni hade/valde för typ av säng när ni bytte från spjälsäng? Växa säng är ju smart såklart. Juniorsäng är ju inte allt för stor och en riktig säng ska han ju ändå ha en gång i tiden, och det kan ju vara smart att han en stor säng om vi skulle vilja sova själva.. Vad tycker ni?

    Vi är i flyttartagen och ska försöka få till ännu bättre kväll- och nattrutiner än vad vi redan har. Idag somnar sonen i vår säng, vi flyttar över honom till spjälsängen och så kommer han nästan alltid till oss på natten. 

    Anledningen till att vi vill få bättre rutiner är för att jag hört att man ska passa på när man byter miljö. Vi har alltid fått sova nätter, utom när han blev sjuk i cancer, och bedrövas inte så mycket av att han sover hos oss men oj vad skönt det skulle vara utan ett huvud på ögonbrynet eller en spark i magen/bröstet. 

    Sonen är 17 månader.

    Tacksam för svar.


    Lucas ♥ 1 mars -13 amandiii.blogg.se
  • Svar på tråden Växasäng, juniorsäng eller vuxen enkelsäng?
  • Äldre 6 Aug 16:43
    #1

    Om rummet är tillräckligt stort för att rymma en vuxensäng direkt och det ändå finns tillräckligt med yta till annat skulle jag ta det. Storebror hade juniorsäng först, men det var för att hans tidigare rum var så smalt och varje cm viktig för förvaring. Lillebror har en växasäng. Men enbart för jag tycker det är så fint, haha, inte så praktiskt. Men behöver inte ligga bredvid heller som tur är.

  • Äldre 6 Aug 20:11
    #2

    Vuxen enkelsäng! Vi avskaffade växasängen efter ett drygt halvår och har aldrig ens använt den helt utdragen. Vi har båda spenderat mycket tid ihopkrupna i växasängen, vilket inte är bekvämt.

  • Plumer­iAn
    Äldre 7 Aug 18:32
    #3

    Ingen mer?


    Lucas ♥ 1 mars -13 amandiii.blogg.se
  • Äldre 8 Aug 10:35
    #4

    Vår dotter fick en juniorsöng (160 cm) med stöd bräda när hon var ca 22 månader.

    Den har hon haft tills för en vecka sedan. Stöd brädan tog vi givetvis bort för ett antal år sedan.

    Hon fyller 9 denna månad och är ca 135 cm.

    Jag har kunnat ligga bredvid henne i juniorsöngen och läsa på kvällarna.

    Personligen tycker jag att en 200 cm säng känns onödigt stort för ett barn på ca 85 cm.

  • Äldre 18 Aug 15:54
    #5

    Jag hade tänkt skaffa en vanlig vuxensäng, men rummet är inte så stort och sängen verkade onödigt stor för en knatte på 90 cm. Är nöjd med ikeas juniorsäng (mygga), billig, snygg och kommer säkert att duga tills han börjar skolan. Jag får bra plats i den också.

  • Plumer­iAn
    Äldre 21 Aug 14:39
    #6

    Ja det börjar luta åt en juniorsäng. Om ett tag. Väntar tills han blir lite äldre ändå. Ska först prova att ta bort ena sidan på spjälsängen och se om det funkar ens.


    Lucas ♥ 1 mars -13 amandiii.blogg.se
  • Äldre 21 Aug 16:02
    #7

    Enkel vuxensäng, gärna med utdragbar extrasäng under. Aldrig ångrat!

  • nozpa
    Äldre 21 Aug 18:01
    #8

    Har en juniorsäng till dottern. Hon är nu 3 och vi funderar starkt på att köpa en "vanlig" säng till henne nu.

  • Äldre 21 Aug 19:01
    #9

    Min son har alltid sovit i min säng, 18 månader och ska i helgen köpa 120 säng så vi kan ligga med honom och läsa sagor när han ska sova. 

  • Plumer­iAn
    Äldre 21 Aug 19:16
    #10

    Åh men vad smart med den utdragbara sängen dalmatiner.. Jag har ju såklart sett dem men bara tänkt att de kan vara bra när det är kompisar som ska sova över. ;) Tål att funderas på.


    Lucas ♥ 1 mars -13 amandiii.blogg.se
  • Äldre 21 Aug 20:39
    #11

    Vi körde juniorsöng först eftersom vi dels hade en sedan storasyster samt eftersom sonen inte hade eget rum så jade det blivit väldigt trångt med ännu en vuxensäng i rummet... När han fick eget rum (i treårsåldern) köpte vi en vanlig vuxensäng och "byggde in" så att han har räcken så han inte ramlar ur.

    Dels så tänker vi att han kan fortsätta ha sängen när han blir äldre, dels då är det mkt bekvämare att ligga o läsa saga i en stor säng.... Plus är även att sängen kan användas som gästsäng vid behov och sonen kan sova hos oss.

  • Äldre 21 Aug 20:42
    #12

    Storasyster förresten - vi fick juniorsängen av en vän när det var dags för eget rum för henne - därav valet. När hon växte ur den så blev det loftsäng istället :D

Svar på tråden Växasäng, juniorsäng eller vuxen enkelsäng?