• Hoppitossa34

    Engelsktalande i Sundsvall?

    Hejsan!

    Jag hoppas jag hamnat i rätt underrubrik nu.

    Finns det andra som lever med en amerikan/engelsman/kanadensare etc här i Sundsvall? Min sambo har bara bott här i några månader (från USA) och det vore så roligt för honom, och oss, att träffa andra som oss. Det är inte helt lätt att komma till ett nytt land och inte känna någon, förutom mig som är sambo då.

    Hoppas på några svar! :)

  • Svar på tråden Engelsktalande i Sundsvall?
  • Alienna

    Hej! Jag förstår precis vad du menar. Lever med en engelsman, dock i Kalmar, och det är inte alltid så lätt att skaffa nya vänner i Sverige. Håller tummarna för att det går bra för er!

  • Cariol
    Alienna skrev 2014-08-07 17:26:42 följande:

    Hej! Jag förstår precis vad du menar. Lever med en engelsman, dock i Kalmar, och det är inte alltid så lätt att skaffa nya vänner i Sverige. Håller tummarna för att det går bra för er!


    Även jag lever med en engelsman, dock i Umeå. Min sambo har träffat många fina vänner när han läst på SFI och på KomVux! Så läser han inte svenska redan tipsar jag om det :)
  • Hoppitossa34

    Hej båda två! Synd ni bor så långt bort!

    SFI går han på men väldigt få där kan engelska...iaf i den klass han gått i. Nu strax ska han böeja en annan grupp...C-nivå tror jag...hoppas det finns några där. När det är dags för Komvux blir det kanske lättare oxå. Men der dröjer ju lite.

    Svenskar är ju bra på engelska, men är man i en grupp tröttnar folk på att prata det och går över till svenska.

  • Cariol
    Hoppitossa34 skrev 2014-08-07 18:49:11 följande:

    Hej båda två! Synd ni bor så långt bort!

    SFI går han på men väldigt få där kan engelska...iaf i den klass han gått i. Nu strax ska han böeja en annan grupp...C-nivå tror jag...hoppas det finns några där. När det är dags för Komvux blir det kanske lättare oxå. Men der dröjer ju lite.

    Svenskar är ju bra på engelska, men är man i en grupp tröttnar folk på att prata det och går över till svenska.


    Vi har aldrig upplevt att folk inte vill prata engelska. Det är snarare så att alla har velat träna sin engelska med honom så tillslut fick vi börja säga till att vi ville att han skulle få träna sin svenska.

    Min sambo pratar helt okej svenska idag och jobbar med svenska som arbetsspråk, så han har helt klart kommit in rent socialt mycket bättre nu.
Svar på tråden Engelsktalande i Sundsvall?