• Äldre 7 Aug 14:10
    1400 visningar
    11 svar
    11
    1400

    Hur lång förlossning?

    Nu har jag redan börjat nojja över förlossningen (är endast i vecka 13). Livrädd för EDA (spruträdd) & hoppas jag klarar mig på andning, värmekuddar & lustgas...

    Har inte många runt omkring att kunna prata om just detta med då inga i min omgivning har fått barn typ. Vet att förlossningen kan ta så olika lång tid, men berätta gärna hur lång din förlossning varade, hur långt själva utdrivningsskedet varade samt vad för bedövning ni valde & hur det påverkade smärtan.

    Tack :)

  • Svar på tråden Hur lång förlossning?
  • Äldre 7 Aug 14:24
    #1

    Tyvärr så kommer svaren inte ge någon som helst bild av hur din egen förlossning kommer bli. Men jag svarar för mig

    Barn 1: startade med vattenavgång. Sedan pinvärkar i ca 1,5 dygn. (Pinvärkar är värkar som inte gör nytta utan bara jävligt ont)
    Sen ca 9-10 timmar på förlossningen. 30 min krystvärkar.
    Bedövning: provade dusch (hjälpte inte), kvaddlar (gjorde svinont och förvärrade smärtan), Eda (fungerade helt ok men ej smärtfri) och lustgas (ingen smärtstillande effekt men gör att man blir lite "bort" vilket är skönt i sig)
    Total tid ca 48 tim

    Barn 2: startade med värkar. Fick åka in ganska direkt. 2 tim och 45 min på förlossningen varav 20 min kryst.
    Bedövning: lustgas (som tidigare) Eda (som inte tog alls), spinalbefövning (sätts som Eda men håller kortare tid, fungerade kort då det var dags att krysta)
    Total tid: 4 tim och 45 min

    Barn 3: igångsättning pga förlossningsrädsla. Satte Eda innan hinnorna togs. Fungerade mycket bra. Segade på i ca 4-5 timmar sen pang så blev det ös. Fick lustgas sista 20 min. Skulle ha fått beckenbottenbedövning men hann inte. Krystade ca 5 min max.
    Total tid: ca 5 tim och 30 min

  • Äldre 7 Aug 14:29
    #2

    Hej!

    Med våran son kom första värken kl 01, kl 03 kom vi till förlossningen och kl 05.05 var han ute. Hann bara få lustgas.

    Med dottern vaknade jag av värkar kl 03.30, kl 04.30 kom vi till förlossningen och kl 05.50 var hon född.

    Bara lustgas den gången också.

    Nu väntar vi trean i feb o håller tummarna för en lika snabb förlossning

  • Äldre 7 Aug 16:27
    #3

    Som du säger alla är olika.
    Jag fick skräcksenarie berättat för mig men va ändå rätt lugn.
    Jag är iofs typ bebismaskin då mina förlossningar varit ovanligt lätta.

    Första tog iaf 5 timmar, använde lustgas o det va väldigt effektivt på mig.
    20 minuter krystvärkar
    Sprack ingenting

  • Äldre 7 Aug 16:35
    #4

    Jag hade tre minuter mellan värkarna från första värk. Var hemma fyra timmar och duschade, andades, hängde på alla fyra. Sen kändes det plötsligt mycket ondare och då åkte vi in (typ 5 minuter till förlossningen). Då var jag öppen 6 centimeter, en halvtimma senare var jag öppen 9 centimeter så det gick fort. Fick lustgas men eftersom allt gick så fort så hann jag inte öva in någon bra andning så vet inte hur mycket den hjälpte. Hade krystvärkar i 10 minuter och sen var han ute. Totalt tog det mindre än 6 timmar. 

    Jag hade skrivit i mitt förlossningsbrev att jag inte ville ha EDA och är nöjd med det beslutet. Läs på om förlossningar exempelvis Gudrun Abascals böcker så kanske du får en bättre bild av hur det går till och vilka alternativ som faktiskt finns. Prata också med din barnmorska på MVC om din rädsla. Känner du dig väldigt rädd så kan du få gå på aurorasamtal vilket är jättebra. 

  • Äldre 7 Aug 16:42
    #5

    Om du bor i stockholm finns ju "danderydsmodellen" på Danderyd (dublin-modellen ursprungligen) om det är en utdragen förlossning du är orolig för. Går ut på att man har en närvarande bm som hela tiden kontrollerar hur förlossningen rör sig framåt, drar det ut på tiden tar de hinnorna, sätter in olika interventioner, och efter x antal timmar erbjuds du snitt istället.

    Det är precis allt som jag inte vill ha under en förlossning, men alla är ju olika och många verkar nöjda med den!

  • Äldre 7 Aug 17:03
    #6

    Tack för ni delar med er av era erfarenheter. Trots min ro inför förlossningen så vill jag dock absolut inte snittas. Läser i vänta barn- boken jag fick av BM. Har möte imorgon med henne. Hoppas på en relativt snabb & "bra" förlossning, men det hoppas ju alla såklart

  • Äldre 8 Aug 14:38
    #7

    Läs på om dykmetoden. Google.

    Min förlossning höll på i flera dagar, men var inte aktiv så länge. På tisdagsmorgonen började jag få mensvärk, på torsdagen blev det halvonda värkar istället för ömmande sammandragningar. Sov på sjukhuset natten torsdag-fredag och fick värkstoppande, var 5-6cm öppen kl 08. Badade en timme, var öppen 9cm. Någon timme senare tog de hinnorna och först då räckte inte bara andning. Lustgasen gjorde mig bara illamående. Då blev det eda kring lunch och kl 16 är han född. Sprack lite men allt är väl nu när han är fem månader.

  • Äldre 8 Aug 14:45
    #8

    Edan var ok förresten, blev bättre iaf. Krystade 30-40 min nånting och då stängde de av edan innan utan att informera mig... Men det kändes inte som att det slutade verka iaf.

    Mitt bästa råd är att ta det som det kommer. Gör det riktigt ont så lär du göra vad som helst för att slippa, då är ett stick litet i jämförelse...

  • Äldre 8 Aug 21:45
    #9

    Det tog ungefär 71 timmar från första värk. De var intensiva och regelbundna i stort sett hela tiden, men inte så täta som de ska, därför blev jag inte insläppt på sjukhuset förrän efter 60 timmar ungefär. Hade lustgas sen, fick någon form av injektion i slutskedet, har egentligen ingen aning om vad som hände med mig då. 

  • Äldre 8 Aug 21:50
    #10

    FL 1: 4,5 timmar. Krystade ca 5 min. FL 2: 1 timme. Krystade 2 min. FL 3: 2 timmar. Krystade ca 5 min. Använde bara lustgas under samtliga. Stod upp och rörde mig så mycket det gick ända tills att barnen nästan var ute.

  • Äldre 17 Aug 13:39
    #11

    Natten till 1/9 var första natten med värkar. 1/9 gick vattnet. När jag åkte in för att de skulle kolla att det var vattnet (det gick inte att ta miste på) så avtog värkarna. När vi åkte hem startade det igen.

    Hade värkar var sjätte minut natten till 2/9. Åkte in för att göra ctg pga min vattenavgång. Värkarna avtog när jag kom dit åkte hem och det satte igång direkt i bilen.

    Natten till 3/9 kom värkarna lite tätare men varade inte en minut utan de varierade mellan fyrtio och femtio sekunder. Så då sa de att de inte gör något. Men jag orkade inte vara vaken längre så vi åkte in och fick lite droger. Visade sig dock att mina korta värkar visst hade gjort något och jag bar öppen tre centimeter.

    Under denna tiden hemma använde jag mig av lugn djup andning som jag läst om i Föda utan rädsla av Susanne Heli och jag använde en TENS.

    TENSen störde ctg så fick stänga av den då. Gick över på lustgas som jag var lite rädd för innan. Men vi testade på låg dos och jag använde den som man ska i början av värken och till toppen. Bara för att jag inte ville försvinna i en drömvärld. Men det gick kanon.

    Krystade i två timmar och sen slet de ut henne.

    Skrevs in 03.03 och hon kom ut 15.03 3/9.

    Just det, fick ju en värmedyna av dem också, den var skön. Och det var skönt att stå med gåstolen.

    Sen hade jag gärna badat, men fick inte det pga vattenavgången. Däremot duschade jag där och hemma.

Svar på tråden Hur lång förlossning?