• Galexi

    Flerbarnsmamma och studera?

    hej!

    Någon som har barn sedan innan och sedan blivit gravid och studerat på högskola ?

    Jag har två barn. En som är 4år och en som blir 2 år nu i höst. Och så förlorade vi en i magen i början av året. Kom in på högskolan nu som jag har längtat efter sååå otroligt mycket. Ska börja nu den 1 sep. Men längtan efter ett till barn är så stor och speciellt efter missfallet också. Vi tänkte först försöka igen nu i höst så den kanske kommit nästa sommar. Men jag är så rädd :( rädd att inte klara studierna som jag drömt om. Gravidhjärna är ju inte det lättaste att handskas med så är rädd jag inte kommer förstå och glömma för mycket. Jag kommer ju inte orka studera på kvällarna när barnen lagt sig heller? Kommer ju behöva lägga mig tidigt eftersom den minsta vaknar 1-4 ggr per natt och så ska jag upp kl 6 för att åka till skolan.

    Är det någon här som är eller har varit i den sitsen? Klarar man det tro?
    Mina känslor är så otroligt blandade men vill inte skjuta upp studierna och ja egentligen inte ett till syskon heller :/

  • Svar på tråden Flerbarnsmamma och studera?
  • Mammat3

    Jag hade precis på börjat en utbildning när jag fick reda på att jag var gravid med våra tvillingar och jag påbörjade utbildningen ändå. Tyckte det var rätt skönt faktiskt att inte behöva jobba och slita utan kunde bara fokusera mig på studierna. Nu pluggade jag distans så det kanske är lättare då men jag jade inga problem alls och kunde hålla på fram till förlossningen. Det enda som var lite jobbigt var att sitta still allt för länge men då tog jag bara en paus och fick en kortare promenad eller något liknande.

  • Galexi

    Hade ni barn sedan innan också? Jag tänkte inte jobba under studierna vilket fall utan fokusera 100% då jag verkligen är rädd att de kommer vara riktigt svårt :/

    Du kände inte av "gravidhjärnan" att du blev förvirrad osv? Så de störde i studerandet? Mycket det och tröttheten jag är rädd ska förstöra nu när jag äntligen kommit på vad jag vill studera till :P

  • JejjeH

    Hej! Jag är hemma med en treåring och en 7 månaders nu och pluggar en universitetskurs på 7,5 p och en YH-utbildning på 50% fart, båda på distans. Universitetskursen är ju ganska kort så det är ingen längre period jag ska göra såhär men jag tycker det funkar hittills. Men det blir ju till att sitta på kvällarna, inget görs på dagarna. Tilläggas kan jag inte tokbrinner för någon av utbildningarna, så om du verkligen är sugen tror jag det kommer att fungera, även med gravidhjärna. :)

Svar på tråden Flerbarnsmamma och studera?