• Anonym (Kaffedraken)

    När slutar barn sova middag på dagis?

    När har era barn slutat sova middag på dagis? Hur reagerar personalen på det, om man ber dem sluta låta barnet sova? Barnet är 2,5 år nu precis, och sover inte middag hemma. Vaknar 7-7:30 på vardagar, oftast 8:30 numera på helger och nu under sommaren. Ungen somnar inte förrän 22:30-00:30 på vardagar när de låter barnet sova på dagis. Ca 21:30 på helger och nu under sommaruppehållet. Det är ganska jobbigt eftersom jag själv har sömnproblem och det tar tid för mig att somna, om vi sedan måste upp vid 7. Är ensamstående och tycker att det är stressigt när man aldrig hinner göra något på kvällarna.

    När det har varit vikarier eller personal som inte är ordinarie på hennes avdelning brukar de säga att hon har haft svårt att somna, så jag tror inte alls att hon är i behov av det... Men frågan är hur personalen ställer sig till det?

  • Svar på tråden När slutar barn sova middag på dagis?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi har förbjudit dagis att låta våra barn sova efter att dom var 2½ gamla.
    Sover dom endast 20 minuter där på dagen var dom vakna 3 timmar längre på kvällen...
    Visst dagispersonalen vart lite tjuriga när jag sa till dom ett flertal gånger men det struntar jag i...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är ju helt irrelevant vad personalen tycker, du som förälder bestämmer självklart när barnet ska sluta sova middag. Vår dotter sov endast 30 min från två års ålder och inget alls från 2.5 år. Sonen däremot var närmre 3.5 år innan han slutade sova där. Så det är ju väldigt olika mellan barn.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vid 2,5 års ålder sov dottern 20.30-07.00 och middag 1h, men när våren kom och det blev ljusare ute gick hennes sömnbehov ner rejält. Vi förklarade för personalen att det inte var hållbart för oss med hennes sena kvällar, vilket de hade full förståelse för och så minskade vi ner luren med en kvart i taget (1-2v per kvart) tills den var nere på 30 minuter och kvällarna blivit stabila. Sen tog vi bort den på helgen först, tror jag.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Mom slutade aldrig. Han tog en liten lur varje dag.det är högljutt och många barn på dagis. Jag tror de behöver sova en stund för att inte eftermiddagen ska bli jättejobbig. Min har denna vecka börjat fritids där de ej viljar. Vilket resulterar i att han slocknar så fort vi sätter honom i bilen hem. Det är ett sämre alternativ. Man ska ha extremt goda skäl att försöka hindra ett barn som vill sova en stund anser jag. Barnet uttrycker ju ett basalt behov. Att det blir mer praktiskt hemma med läggningen anser jag inte vara ett hållbart argument.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vår son har precis slutat sova på dagis. Han är 4,5 år gammal. Han kliver upp 05 för att vi ska hinna Jag måste vara på mitt jobb 06.45. Dagislämning är 06.30. Oftast blir hämtning kl 17.15. Då ska vi hem och fixa mat. Oftast nu utan sömn somnar han innan middagen är klar i en hög på golvet. När jag lyckas väcka honom är han för ledsen för att kunna äta. Det är ingen lättsam sak att sluta med. När man slutar med sömnen på dagis, handlar väl om vilka tider man har för sitt barn. När man kliver upp och lägger sig etc ?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag får väl gå emot strömmen och då som tycker det är hemskt att inte låta barn sova om de behöver det och personalen är bättre på att bedöma om barnen orkar dagen på förskolan. Mitt första barn slutade sova på förskolan när hon var 2 och från det hon var 1,5 så sov hon ungefär varannan dag. Mitt andra barn sover inte hemma men kommer säkert sova åtminstone ett halvår till på förskolan (då kommer han vara 2,5). Somnar han när de lägger honom så har han ett behov av att sova, somnar han inte så har han inte det. Precis som man inte kan tvinga pigga barn att sova så känns det hemskt att tvinga trötta barn att vara vakna.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Drottningen70 skrev 2014-08-09 00:39:36 följande:

    Mom slutade aldrig. Han tog en liten lur varje dag.det är högljutt och många barn på dagis. Jag tror de behöver sova en stund för att inte eftermiddagen ska bli jättejobbig. Min har denna vecka börjat fritids där de ej viljar. Vilket resulterar i att han slocknar så fort vi sätter honom i bilen hem. Det är ett sämre alternativ. Man ska ha extremt goda skäl att försöka hindra ett barn som vill sova en stund anser jag. Barnet uttrycker ju ett basalt behov. Att det blir mer praktiskt hemma med läggningen anser jag inte vara ett hållbart argument.


    Läste du mitt inlägg? Varför är det inte ett hållbart argument? Det är inte särskilt praktiskt att barnet somnar vid midnatt, har svårt att vakna för att komma iväg till dagis och vänder hela min vardag upp och ned. Bara för att det ska vara bekvämt för dagispersonalen.

    Hon har varit på dagis den här veckan, där personal från andra avdelningar har jobbat för de barn som har behövt vara på dagis innan allt drar igång på riktigt nästa vecka. Där har de sagt att de har haft svårt att få henne att somna. Hon har inte det här sömnbehovet. Du kan inte jämföra och utgå från ditt egna barn.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Är barnet trött och gnälligt på dagis så behövs kanske lite vila. Men det kan ju vara att ligga på madrass en 30 minuter bara. Prara med ordinarie personal och försök hitta en lösnings om fungerar både hemma och på förskolan.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Barbamama08 skrev 2014-08-09 09:14:53 följande:

    Läste du mitt inlägg? Varför är det inte ett hållbart argument? Det är inte särskilt praktiskt att barnet somnar vid midnatt, har svårt att vakna för att komma iväg till dagis och vänder hela min vardag upp och ned. Bara för att det ska vara bekvämt för dagispersonalen.

    Hon har varit på dagis den här veckan, där personal från andra avdelningar har jobbat för de barn som har behövt vara på dagis innan allt drar igång på riktigt nästa vecka. Där har de sagt att de har haft svårt att få henne att somna. Hon har inte det här sömnbehovet. Du kan inte jämföra och utgå från ditt egna barn.


    Jag har aldrig påstått att man ska tvinga ett barn att sova på dagis som inte vill sova. Jag sa att jag anser det fel att "förhindra" ett barn att sova på dagis när barnet visar att han är i behov av en lur, bara för att föräldrarna tycker att nattningen hemma då blir svårare. Personalen på dagis ska tillgodose barnets behov där under dagen, vare sig det handlar om behov av att sova eller behov av att inte sova. Föräldrarna ska tillgodose barnets behov hemma. Om man har problem med att få barnet att sova kvällen är det nåt man får ha strategier för hemma. Jag anser inte att lösningen är att aktivt hålla ett barn vaken på dagis när barnet visar att det behöver en lur är en human lösning.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Tänk om man skulle resonera så när det gäller mat. Be förskolan att hindra barnet från att äta mellis, för att han då äter bättre middag hemma....

Svar på tråden När slutar barn sova middag på dagis?