• Halvtr­e
    Äldre 9 Aug 15:17
    4320 visningar
    6 svar
    6
    4320

    Bo på båt

    Jag vill bosätta mig på en båt på heltid. Har länge haft drömmen men aldrig gjort något åt saken. Jag trivs inte alls med att bo under tak och blir deprimerad. Har tidigare varit på båtforum och chargongen bland båtfolk är konstig. Jag har ingen erfarenhet av båtar mer än att ha varit ute nån enstaka gång och gått en navigeringskurs. Där var det brats som gjorde sig lustiga över en kille som hade en mindre motorbåt och skrattade över Maxi77.

    Det har påverkat mitt val av båt för jag vill inte att någon skall se ned på mig eller min båt. I båtforum har jag känt en attityd av att "båtfolket" som reser på svinkalla skidsemestrar avfärdrar och bort rekomenderar boendet vintertid på grund av kyla. Och dem skall vara experter.

    Jag själv har alltid varit äventyrare, sovit utomhus i Sverige och utomlands. I femmanhuset i Göteborg, på stränder i mellanöstern och utomhus i minusgrader i fjällen. Så jag vet att jag klarar av vinterboende men är oroad över att framstå som någon sorts trailertrash.

    Är det fult att bo på båt?
    Hur hade ni reagerat om ni träffar en typ som bor på båt?

  • Svar på tråden Bo på båt
  • Äldre 9 Aug 15:56
    #1

    Nej, det är inte fult att bo på båt. Jag antar att du menar husbåt och då är det, enligt min erfarenhet, en lite annan typ av båtfolk än bratsen. Husbåt är mer alternativt. Googla på "husbåt" så kommer du säkert hitta olika sidor och tips om att bo på husbåt.

    Handlar det om att bo på heltid på en segelbåt och ligga på samma ställe är det nog lite udda. Att bo på sin segelbåt och segla jorden runt i ett par år finns det dock både par, ensamma och familjer som gör.

  • Halvtr­e
    Äldre 9 Aug 16:13
    #2

    Segelbåt är jag sugen på. Har sett att det är vanligt i USA och folk säljer också sina hus för att bosätta sig på segelbåt även på andra platser i Skandinavien. Det finns TV inslag om det på youtube men får känslan av att det inte är helt rätt att göra så i det avlånga landet. Här skall man smita iväg utomlands för att "passa in".

  • Halvtr­e
    Äldre 9 Aug 16:19
    #3

    narkosläkaren som vill bo kvar på sin husbåt:



  • Halvtr­e
    Äldre 9 Aug 16:30
    #4

    Skåningen som tog sin gitarr och flyttade in på en båt:



  • Halvtr­e
    Äldre 9 Aug 16:39
    #5

    Eller som britterna säger, living on a boat.

  • Äldre 27 Oct 15:01
    #6

    Vad du bekymrar dig... Du är ju både berest och prövad, gjort och sett mer än de flesta. Jag vet att båtägare ofta är lite stöddiga men det är väl som oftast ett bevis på litenhet.

    Men jag vill ändå tipsa om att din kommande båt/hem bör vara lite isolerad mot kyla för att undvika fukt inne. Ju mindre båt dess bättre för plånboken och fritiden. Jag personligen gillar idén om vedkamin/spis för värme och matlagning.

    För att avsluta där jag började; det finns alltid de som hånas, rynkar på näsan eller skakar på huvudet men det finns också de som gillar det naturnära livet ombord.

    Gör som du vill!

Svar på tråden Bo på båt