• Oroligtjej01

    Kattsand, vilket föredar ni?

    Hej! Jag har två kattungar som är otroligt duktiga på att gå på lådan. De har aldrig utfört sina behov utanför den och de bryr sig inte sådär jättemycket om vilken sand det är som ligger i lådan. Först köpte jag i ren hast Eldorados 8 liter sand på Hemköp, men usch vad dålig den var. Det luktade urin och avföring, och den klumpade inte alls - ur usel. Dessutom var den röd (tänkte jag inte på när jag stod i affären), så mina stackars små vit tassade katter fick röda fötter.

    Jag läste runt lite grann och fick höra att Pussi's var bra (http://www.öob.se/djur/katt/kattlador-kattsand/kattsand-pussi-4004248). Vi har nu använt den sanden i över en vecka och den känns verkligen super. Klumpar, luktar inte, är snål osv. Dock är den liiite över vår budget för katterna. Vi hade hoppats på att få en sand runt 50 - 70 kr. Pussi kostar ungefär 110 kr för 10 liter.

    Så min fråga till er är: Har ni något förslag på en bra kattsand som inte kostar en förmögenhet. Gillar dock inte affärernas egna märken som Coops eller Rusta, de brukar inte vara speciellt bra. Har inte hört så bra om Katty heller.

  • Svar på tråden Kattsand, vilket föredar ni?
  • FruAnell

    Jag köper EverClean som ju är dyr men blandar med Pussi ca 50/50 - fungerar toppen tycker jag! Sen handlar det ju om hur ofta man byter hela lådan - jag byter en gång i månaden och då har det kostat ca 200 kr. Om det är mycket eller lite vet jag inte men i vårt fall kostar 2 katter ca 500 kr i månaden inkl allt. Det är inte gratis att ha djur.. Men det ska det väl inte vara heller :)

  • Sandravanilj

    Vi köper alltid Everclean till våra två änglar :) klumpar bra, luktar inget och är ganska dryg :) kostar visserligen 199kr för 10kg men det är dom värda :) köps i djuraffärer :)

  • Oroligtjej01
    FruAnell skrev 2014-08-09 18:02:28 följande:

    Jag köper EverClean som ju är dyr men blandar med Pussi ca 50/50 - fungerar toppen tycker jag! Sen handlar det ju om hur ofta man byter hela lådan - jag byter en gång i månaden och då har det kostat ca 200 kr. Om det är mycket eller lite vet jag inte men i vårt fall kostar 2 katter ca 500 kr i månaden inkl allt. Det är inte gratis att ha djur.. Men det ska det väl inte vara heller :)


    Jag har hört om den också, men den är alldeles för dyr. Vi satsar mer på att ge katterna god och bra mat, samt en säker försäkring. Kattsanden vill vi inte ska kosta mer än 50 - 70 kr. Våra kostar ungefär så mycket också, om vi skulle säga att vi använde Pussi hela månaden ut.
  • SimonHalvarsson

    Min katt föredrar sandlådor och rabatter Katt

  • ZombieInc

    Jag retade först coops kattsand, den var ingen höjdare men funkade. Nu kör jag Icas och den är jättebra! Klumpar precis som den ska. Kostar 50:- för 10 liter :)

  • Pojkmamma01

    Peewee låda och pellets.. Luktar trä och oerhört billigt. Lådan kostar ca 450 att köpa med 16 kg säck med pellets kostar 45kr och räcker 1,5 månad. Lättsam att använda! Och man slipper detta retfulla grus under fötterna.
    Rekommenderas!

  • Sezzie

    Helt klart Everclean! Finns ingen bättre, dryg, räcker längre & vi passar på när det är kampanj. I jämförelse med Pussi så är Everclean så mycket mer prisvärd i längden. Förstår att det känns i plånboken, det tyckte jag med först men om man passar på att hamstra när det är billigt så behöver det inte bli så dyrt. Mycket drygare än pussi :)

  • nemo1

    Extreme Classic, Zooplus har billigt. Den fick bäst i test, otroligt dryg och det luktar ingenting. Man behöver aldrig byta ut sanden utan bara fylla på. Katter ska ha det bästa även när det gäller sand anser jag. Absolut värt pengarna.

Svar på tråden Kattsand, vilket föredar ni?