• Mithi

    Kontinentalsäng eller vanlig säng?

    Vi ska köpa en ny säng, 180 cm bred. Frågan är dock vad för slags säng vi ska köpa. Vi har kikat på både kontinentalsäng samt säng med sängstomme. Kontinentalsängen ser skönast ut på bild, men sängstommen har inbyggda lådor och ser alltså mest praktisk ut. Dessutom antar jag att även sängen med sängstomme är skön, för vem skulle tillverka en obekväm säng? Nåja, har ni nå tips på hur vi ska tänka i valet? Och vad hade ni valt?

  • Svar på tråden Kontinentalsäng eller vanlig säng?
  • Vickan I

    Om sängen är skön eller ej beror ju också till stor del på er. Ni kanske tom ska ha olika fasthet för bästa liggkomfort. Det ska ni ju prova ut först och främst. Nackdelen med en del sängstommar i trä är att de kan knarra och låta. Vi hade en sådan från Ikea. Hur mkt vi än skruvade och smörjde så knarrade den efter ett tag när man rörde sig i sängen. Men finns ju olika bra märken osv.

    Vi var och provade sängar igår. Jag ska ha en mjukare resårbotten än vad maken ska ha på sin sida. Sängen vi har nu är alldeles för hård för mig. Var så skönt att ligga i en säng som hade lagom fasthet och där ryggraden blev rak, till skillnad från det vi har nu. Säljaren visade detta tydligt vilket var bra för maken trodde jag bara var ute efter en ny säng som skulle vara snyggare haha.

  • Mithi
    Vickan I skrev 2014-08-10 08:39:44 följande:

    Om sängen är skön eller ej beror ju också till stor del på er. Ni kanske tom ska ha olika fasthet för bästa liggkomfort. Det ska ni ju prova ut först och främst. Nackdelen med en del sängstommar i trä är att de kan knarra och låta. Vi hade en sådan från Ikea. Hur mkt vi än skruvade och smörjde så knarrade den efter ett tag när man rörde sig i sängen. Men finns ju olika bra märken osv.

    Vi var och provade sängar igår. Jag ska ha en mjukare resårbotten än vad maken ska ha på sin sida. Sängen vi har nu är alldeles för hård för mig. Var så skönt att ligga i en säng som hade lagom fasthet och där ryggraden blev rak, till skillnad från det vi har nu. Säljaren visade detta tydligt vilket var bra för maken trodde jag bara var ute efter en ny säng som skulle vara snyggare haha.


    Neeej vad synd Det är ju nämligen just IKEA-sängar vi har tittat på när det gäller sängstommar. Vi vill inte lägga ut allt för mycket pengar på en säng, hellre köpa dyrare madrasser om de är bra, men samtidigt vill vi ju såklart inte ha en säng som knarrar så man inte kan sova. De fördelar jag tänkt på såhär långt är: 

    Sängstomme:
    Bra med förvaring, vilket alltid är positivt speciellt eftersom vi planerar att flytta och just nu har vi en lägenhet med fler garderober än genomsnittet, trots det kan det bli ont om förvaringsutrymmen ibland och mest troligt kommer vi få ännu färre garderober efter den eventuella flytten. 
    Billigare, vi har dessutom redan två separata bäddmadrasser. 
    Finns passande huvudgavlar med inbyggda hyllor och ev. sängbord. Om vi köper en kontinentalsäng måste vi köpa till sängbord.

    Kontinentalsäng: 
    Huvudgaveln ingår på den säng vi tittat på.
    Slipper springan mellan madrasserna.
    Får en HELT ny säng, till skillnad från om vi köper en sängstomme får vi alltså även ny madrass och slipper springan mellan de två separata madrasserna vi har nu. 
  • Vickan I

    Men ni kan väl ha en tjockare bäddmadrass på 180 cm över de två separata sängarna som ni har? Så har vi nu och man känner ingen skarv mellan sängarna alls?!

    Finns säkert andra sängramar som inte knakar, så alla Ikeas sängar knakar säkert inte, men värt tänka att det kan bli så.

  • Sture/
    Mithi skrev 2014-08-10 07:38:09 följande:

    Vi ska köpa en ny säng, 180 cm bred. Frågan är dock vad för slags säng vi ska köpa. Vi har kikat på både kontinentalsäng samt säng med sängstomme. Kontinentalsängen ser skönast ut på bild, men sängstommen har inbyggda lådor och ser alltså mest praktisk ut. Dessutom antar jag att även sängen med sängstomme är skön, för vem skulle tillverka en obekväm säng? Nåja, har ni nå tips på hur vi ska tänka i valet? Och vad hade ni valt?


    Kontinentalsängen är praktisk för den andra sortens liggande.
    Har ni ont om plats kanske den inte är så praktisk.
Svar på tråden Kontinentalsäng eller vanlig säng?