• mammapappa09

    ta ut kopparspiral

    Hejsan allihopa!
    Efter att ha mått skit i flera veckor och läkarna fortfarande inte hittar nått fel på mig, ska jag nu ta ut min kopparspiral sen jag satte in den har det bara ställt till med massa problem, missfall, cyster som sprukit och konstant illamående. så nu ska jag testa och se om det hjälper.
    NÅN som tatt ut spiral?? gör det lika ont som att sätta i? för fyyyfan va ont de gjorde.
    har sett att folk tar ut spiralen själva, kan jag också göra det? känner dock inte trådarna..

  • Svar på tråden ta ut kopparspiral
  • Anonym (Wildrat)

    Tyckte inte alls det kändes när de tog ut den. Men är du orolig ta en Ipren en halvtimme innan.

    För att motverka kopparn från spiralen (som ev är det som gett dig besvär) rekommenderar jag tillskott med zink, gärna högdoserat 30mg.

  • Anonym (Lyckats)
    mammapappa09 skrev 2014-08-11 10:56:17 följande:

    Hejsan allihopa!
    Efter att ha mått skit i flera veckor och läkarna fortfarande inte hittar nått fel på mig, ska jag nu ta ut min kopparspiral sen jag satte in den har det bara ställt till med massa problem, missfall, cyster som sprukit och konstant illamående. så nu ska jag testa och se om det hjälper.
    NÅN som tatt ut spiral?? gör det lika ont som att sätta i? för fyyyfan va ont de gjorde.
    har sett att folk tar ut spiralen själva, kan jag också göra det? känner dock inte trådarna..


    Jag drog ut min själv, det gick väldigt enkelt. Jag hade plast handskar och satt på huk i duschen när jag hade fått tag i båda trådarna ordentligt krystade jag och drog samtidigt, känns det konstigt eller gör väldigt ont ska man sluta. Jag gjorde detta för att jag inte gärna går till gynekologer osv så tänkte de var värt ett försök.
  • Anonym (Spiral)

    Nu hade inte jag kopparspiral utan en annan men sätta in dom (både första och andra gången) var FRUKTANSVÄRDA. Däremot ta ut den kändes knappt alls, så det behöver du inte vara orolig för. 
    Ta INTE ut den själv, tänk om den hamnar snett och fastnar eller nåt! När min togs ut fick jag en värmekudde på magen för jag fick lite mensvärk direkt när den var ute. Jätteavslappnande och skönt :)  

    Att vara utan är det bästa som hänt! Hade så mycket problem med kroppen när jag hade spiral, en jättelättnad nu och en känsla av frihet :) 
    Lycka till!

  • Anonym (Koppat)

    Ta ut gjorde inte alls ont, jag var jättenervös för det.

  • mammapappa09

    okej, tack så mycket för era svar.
    Hade varit skönast att lyckas få ut spiralen själv, istället för att lägga sig i den förbannade stolen. haha!
    tips på preventiv medel då?
    vill helst inte proppa mig full med hormoner men kopparspiral är ju typ det ända alternativet.

  • Anonym (Koppar)
    mammapappa09 skrev 2014-08-12 07:03:44 följande:

    okej, tack så mycket för era svar.
    Hade varit skönast att lyckas få ut spiralen själv, istället för att lägga sig i den förbannade stolen. haha!
    tips på preventiv medel då?
    vill helst inte proppa mig full med hormoner men kopparspiral är ju typ det ända alternativet.


    Finns typ ingen annan om ni inte kör med kondom. Jag blev less p min och tog ut den men vi bestämde även då att vi skulle skippa preventivmedel över lag.

    Hoppas du hittar ngt
  • mammapappa09

    Vilken befrielse att ta ut spiralen, det gjorde inte alls ont bara sved till lite lätt ;D nu blir det att testa p-ring istället

  • Lakeside

    Vill bara informera alla kvinnor som är oroliga att jag tog precis ut min kopparspiral som jag haft i nästan 5 år (minus någon månad) och det var inte alls farligt. Det kändes lite grann en väldigt kort stund men ingenting jämfört med att sätta in den eller den mensverk jag haft i samband med spiralen då livmodern krampat. Jag preppade iof med en alvedon och en ipren men smärtan var väldigt liten och kort. Oroa er inte!

  • Celegans

    Vet att detta är en gammal tråd, men undrar lite över när man ska ta ut sin spiral. När jag satte in den har jag för mig att det gjordes i samband med att jag hade mens. Gäller det samma när man tar ut spiralen, det vill säga ska jag pricka in det under de dagarna jag har mens? :)

  • segelviken

    Skojar du! Det är precis så jag känner. Har haft min i en månad. Jag har svag men konstant värk och ibland sticker det till i underlivet någonstans. Har domningar i ansiktet. Allt detta känns så obehagligt och jag blir såklart orolig. Något samlag är det verkligen inte tal om eftersom det känns ömt hela tiden.

    Bokade tid för att ta ut den idag. Var så glad för att det skulle vara över snart. Men så kunde inte barnmorskan hitta den och jag fick en ny tid om en vecka. Sedan blir det gyn. Fy fasen! Aldrig med någon j-a kopparspiral! Då tar jag hellre minipiller med hormoner. ????

Svar på tråden ta ut kopparspiral