• mar0der

    Varför stämplas jag som rasist för att jag vill begränsa invandring?

    Hur kommer det sig att man alltid blir kallad "rasist" "främlingsfientlig" "muslimhatare" osv när man förespråkar en begränsad invandring? Vi tar idag emot invandrande flyktingar i mängder som försvårar och direkt kontraindicerar en integreringsprocess. Vi har inget system för att hantera den mängd som strömmar in och det skapar brist i utbudet av bostäder, sysselsättning etc. Det leder till att vi klumpar ihop dem i primitiva boenden och skapar subkulturer och stigman som direkt motverkar en integrering.

    Hur kan vi motivera detta? Vår brinnande pk-anda och vårt ideologiska perspektiv gör att vi helt tappar den rationella tonen i debatten. Det är viktigare att bara visa att vi är öppna, empatiska och tar emot utan att ifrågasätta, än att faktiskt ha en rimlig process som systematiskt kan integrera de som anländer hit, även om det skulle innebära en begränsning i antalet vi faktiskt tar in.

    Är det verkligen viktigare att vi tar emot i kvantitet än kvalitet? Och är det verkligen ett så känsligt och lättkränkt ämne att man direkt stämplar alla som rasist som förespråkar ett systematiskt omhändertagande av invandrare istället för att ohämmat bara säga ja? Det är som en osäker förälder som inte vågar sätta gränser för sina barn utan bara ger dem allt hela tiden för att inte bli stämplad som en dålig förälder. Är det dock alltid det bästa för barnen att alltid få som de vill?

    Ok kanske inte alla förstår den jämförelsen men faktum kvarstår: Fortsätter vi att låta ideologiska känslor styra detta som kommer vi fortsätta se ökad polarisering mellan grupper, ökade klyftor mellan kulturer och därmed ökat stöd till SD.


    ? Det är inte förvånande att människor med lägre begåvning lockas till förenklande ideologier.
  • Svar på tråden Varför stämplas jag som rasist för att jag vill begränsa invandring?
  • Henles slyna

    Jag har ärligt talat aldrig hört eller sett någon bli kallad rasist för att den resonerar som du. Däremot har jag hört/sett många som vill begränsa invandringen, säga att de blir kallade för rasister. Kan det vara så att dessa människor som resonerar som du, i högre grad också yttrar andra åsikter som kan uppfattas som rasistiska?

  • mar0der
    Henles slyna skrev 2014-08-11 12:05:54 följande:

    Jag har ärligt talat aldrig hört eller sett någon bli kallad rasist för att den resonerar som du. Däremot har jag hört/sett många som vill begränsa invandringen, säga att de blir kallade för rasister. Kan det vara så att dessa människor som resonerar som du, i högre grad också yttrar andra åsikter som kan uppfattas som rasistiska?


    Det är inte många som öppet vågar/kan resonera som jag (om än mindre politiker) för man blir direkt stämplad då många gör kopplingen: begränsa invandring-inte tycka om invandrare.

    Det stämmer absolut att många som vill begränsa även står för andra primitiva och obegåvade åsikter och där begränsningen bara är ett mantra. Men det är trist att denna sakfråga allt för ofta leder till en laddad diskussion om rasism.
    ? Det är inte förvånande att människor med lägre begåvning lockas till förenklande ideologier.
  • Namnlös

    Jag känner flera vettiga personer som vill begränsa invandringen och/eller ändra integrationspolitiken. Själv ser jag integrationspolitiken som det stora problemet i den här frågan. Hade den fungerat bra så hade det absolut inte varit något problem att till och med öka på invandringen, men det är OT i den här tråden.

    Ingen av personerna som jag nämnde ovan har upplevt att de har blivit stämplade som rasister! Oavsett om den de pratar med är vänster, mitt eller höger på den politiska skalan så blir de lyssnade på och det blir givande diskussioner. Allt beror på vad man lägger fram för argument. Börjar man komma dragandes med att muslimer står för hedersförtryck, att "muslimsk kultur" innebär visa negativa saker och så vidare då SKA man klassas som rasist. Även ord som "bidragsturister" är också exempel på rasism, i ordet ligger det inbyggt att invandrare vill komma hit för att få generösa bidrag och att de inte vill göra rätt för sig. Att de är "snyltare". När man börjar dra folk över en kam är man en rasist oavsett vad man än själv tycker.

    Innan någon börjar argumentera för att det inte finns "raser" så kan jag skriva att jag använder begreppet rasism i enlighet med hur begreppet är definierat av FN. I mitt exempel är det kulturell rasism om man ska använda mer exakt terminologi. Däremot brukar man kalla det rasism, även när det rör sig om kulturell rasism.

    Så om man klassas som rasist av folk bör man fundera över sin människosyn och hur man uttrycker sig. Det går att kritisera invandringspolitiken utan att använda sig av rasistiska argument. Här misslyckas till exempel Sverigedemokraterna totalt, många av deras argument är klockrena exempel på kulturell rasism.

  • tobbe01
    mar0der skrev 2014-08-11 11:53:22 följande:

    Hur kommer det sig att man alltid blir kallad "rasist" "främlingsfientlig" "muslimhatare" osv när man förespråkar en begränsad invandring? Vi tar idag emot invandrande flyktingar i mängder som försvårar och direkt kontraindicerar en integreringsprocess. Vi har inget system för att hantera den mängd som strömmar in och det skapar brist i utbudet av bostäder, sysselsättning etc. Det leder till att vi klumpar ihop dem i primitiva boenden och skapar subkulturer och stigman som direkt motverkar en integrering.

    Hur kan vi motivera detta? Vår brinnande pk-anda och vårt ideologiska perspektiv gör att vi helt tappar den rationella tonen i debatten. Det är viktigare att bara visa att vi är öppna, empatiska och tar emot utan att ifrågasätta, än att faktiskt ha en rimlig process som systematiskt kan integrera de som anländer hit, även om det skulle innebära en begränsning i antalet vi faktiskt tar in.

    Är det verkligen viktigare att vi tar emot i kvantitet än kvalitet? Och är det verkligen ett så känsligt och lättkränkt ämne att man direkt stämplar alla som rasist som förespråkar ett systematiskt omhändertagande av invandrare istället för att ohämmat bara säga ja? Det är som en osäker förälder som inte vågar sätta gränser för sina barn utan bara ger dem allt hela tiden för att inte bli stämplad som en dålig förälder. Är det dock alltid det bästa för barnen att alltid få som de vill?

    Ok kanske inte alla förstår den jämförelsen men faktum kvarstår: Fortsätter vi att låta ideologiska känslor styra detta som kommer vi fortsätta se ökad polarisering mellan grupper, ökade klyftor mellan kulturer och därmed ökat stöd till SD.


    Det är väl inte händelsevis så att du brukar baka negerbollar? På den nivån ligger svensk "rasism"! 
  • ölburk2

    Visa att du vet SD:s riktiga agenda, vilka SD:s rätta partitoppar är, å att du tar avstånd från SD, så slipper du nog rasiststämpeln.

    Googla t.ex på: Ulf Ranshede, Gustav Ekström, Fritz Håkansson, Robert Vesterlund eller Gösta Bergqvist., där har du SD:s rätta ansikte.
    Att SD sen använder sig av Jimmie Åkesson är fult naturligt, han lämpar sig helt enklet att vara deras ansikte utåt.., han kanske t.o.m är vad man kallar en "nyttig idiot"..


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • nisssssssssenissenisse
    ölburk2 skrev 2014-08-11 14:52:07 följande:

    Visa att du vet SD:s riktiga agenda, vilka SD:s rätta partitoppar är, å att du tar avstånd från SD, så slipper du nog rasiststämpeln.

    Googla t.ex på: Ulf Ranshede, Gustav Ekström, Fritz Håkansson, Robert Vesterlund eller Gösta Bergqvist., där har du SD:s rätta ansikte.
    Att SD sen använder sig av Jimmie Åkesson är fult naturligt, han lämpar sig helt enklet att vara deras ansikte utåt.., han kanske t.o.m är vad man kallar en "nyttig idiot"..


    Kul konspirationsteori men sanningshalten i dina påståenden är noll.
  • willeflisan

    Men syftet med invandring så som nu i akuta fall behöver inte handla om en lyckad integrering. Här handlar det om liv eller död och då kvantitet framför kvalitet. All flyktingpolitik kan inte fokusera på att alla ska stanna och bidra i samhället utan måste även handla om att hjälpa akut här och nu.

  • nisssssssssenissenisse
    willeflisan skrev 2014-08-11 15:15:03 följande:

    Men syftet med invandring så som nu i akuta fall behöver inte handla om en lyckad integrering. Här handlar det om liv eller död och då kvantitet framför kvalitet. All flyktingpolitik kan inte fokusera på att alla ska stanna och bidra i samhället utan måste även handla om att hjälpa akut här och nu.


    Många som fått asyl i Sverige semestrar i hemlandet. Man kan även hjälpa fler i närområdet än i Sverige. Det handlar inte om liv och död. I så fall hade invandringspolitiken sett drastiskt annorlunda ut.
Svar på tråden Varför stämplas jag som rasist för att jag vill begränsa invandring?