• Froggg

    Min dotter vill ha mer i månadspeng

    Min 11-åriga dotter klagar på hennes månadspeng.
    Hon får ungefär 500kr/ månad vilket jag tycker är en stor månadspeng, och varje månad sätter vi även i in 200 kronor på hennes sparkonto.
    Vi betalar hennes godis, kläder, skor, mobil och busskort.
    Men hon tycker ändå att hon får för lite.
    Hon städar ibland sitt rum, ibland städar vi.
    Hon hjälper till med tvätten några dagar i veckan.
    Och om vi frågar efter hjälp med något tex duka hjälper hon oftast till.

    Borde jag ge henne mer?
    Vad får era barn i månadspeng?

  • Svar på tråden Min dotter vill ha mer i månadspeng
  • Trollmoran

    500 låter mer än nog i mina öron, till vad vill hon ha mer pengar? Nu verkar ju betala allt utom fika, nöjesshopping och biobesök med kompisar (dessa är alltså bara exempel)

  • Fjärilslarv

    vad ska månadspengen räcka till då?
    500kr för en 11 åring är väldigt mkt pengar.
    Jag var 14 när jag började få mitt barnbidrag och då skulle det täcka allt utom mat, husrum, busskort och terminsavgiften till musikalskolan.

  • Masken84

    Jag fick barnbidraget när jag var 11 år. Mina föräldrar tjänade inte bra men dom ville lära mig värdet med pengar. Så jag fick ett bankomat kort och för mina pengar skulle jag köpa allt ex biobesök, kläder, godis mm.
    Vinter kläder och skor sköt mamma o pappa in pengar. Det var en bra lärdom och jag fick se vad allt kostar och att man inte kan få allt!

  • Snusmumrikan

    Oj vad mycket pengar hon får!

    Vår 11-åriga dotter får 45 kr i veckan, då får hon städa sitt rum och duka av från middagen varje dag. Vi betalar lördagsgodis, kläder och mobil. Vad ska man med så mycket pengar till när man bara är 11 år?

  • Erfdgt

    Jag håller med dig TS om att det är en stor månads peng och 500kr i månaden bör räcka (och bli över?) för en 11-åring. Speciellt om ni betalar för allt som du skrivit upp.

    Jag säger som ovan, vad använder hon pengarna till? Vad mer behöver hon pengar till?

    Nu är inte vår dotter mer än 8år, men jag har väldigt svårt att se att vi skulle ge henne mer än 500kr (om ens det) vid 11-års ålder.

  • SecretMe

    Men, var gör hon av pengarna när ni ändå betalar så mycket?

  • Maddi

    En 11 årings rum skulle jag aldrig städa och 500 kr är ganska mycket med tanke på vad ni lägger ut. Men om hon ville ha mer pengar så skulle jag ha gjort så att vårat barn fick hela barnbidraget och så får hon betala allt själv, utom mat frukost, lunch, middag sånt som äts hemma. Om barnet ville äta ute med kompisar så får dom lägga ut de själv. Skulle inte ens betala busskort.

    Men naturligtvis skulle jag ha betalat någon gång ibland, som en mer överraskande grej. Gillar inte bortskämda barn..  

  • Froggg

    Hon shoppar upp alla pengar oftast, smink, parfymer och såna tjejgrejer, vilket jag tycker är väldigt onödigt.

  • Fjärilslarv
    Froggg skrev 2014-08-11 12:35:23 följande:

    Hon shoppar upp alla pengar oftast, smink, parfymer och såna tjejgrejer, vilket jag tycker är väldigt onödigt.


    oj jisses, hade jag haft 500kr att lägga på strunt nu och i den åldern hade jag varit lycklig.
  • Fjärilslarv
    Froggg skrev 2014-08-11 12:35:23 följande:

    Hon shoppar upp alla pengar oftast, smink, parfymer och såna tjejgrejer, vilket jag tycker är väldigt onödigt.


    oj jisses, hade jag haft 500kr att lägga på strunt nu och i den åldern hade jag varit lycklig.
Svar på tråden Min dotter vill ha mer i månadspeng