• Mimmi90

    Planerat kejsarsnitt, hur funkar det?

    Ni som fått planerat kejsarsnitt, vad var anledningen? Hur lång tid innan bf blev det planerat? Hur var det att åka dit på morgonen, hur gick allting till? Hur mådde ni efteråt?

    Har förlossningsskräck sedan min förra extremt traumatiska förlossning (för 8 år sen!!) och kan inte ens tänka mig att gå igenom en igen, men är rädd att jag blir tvungen (har bf 12 januari)...

  • Svar på tråden Planerat kejsarsnitt, hur funkar det?
  • Nyfikna72

    Vill du få det pga rädsla från tidigare upplevelser så skulle du nog ha tagit upp det i tidigare skede. De brukar ju vilja ha en del samtal isåfall. Du får nog ta upp det såmfort du kan iallafall, det är då inget man får bara sådär för att man vill det.

  • Mimmi90

    Jag är ju bara i vecka 19, har inte träffat bm sen v10 och nästa möte är v23... Men ska självklart ta upp det då. Nej jag förstår det, men jag undrar ändå hur allting går till, därav frågorna.

  • Nallebjörnis

    Jag var hos BM i måndags på inskrivning så sa det redan då. Födde min dotter med akut kejsarsnitt december 09


    *Michaela Victoria 091216*
  • Gryntroll

    Jag fick ett planerat KS (pga rädsla efter första förlossningen) .

    Jag nämnde det gör min BM vid ett möte (inte inskrivningen för jag hade tänkt mig en revansch men blev mer och mer orolig vart efter graviditeten fortlöpte) gången efter frågade honom om jag ville ha ett "Aurora"samtal på SÖS inbokat.På det mötet träffade jag en överläkare som gått igenom min tidigare journal och var påläst. Vi tittade tillsammans på förloppet och på vad som gick snett,varför det slutade med akutsnitt etc. Efter ytterligare lite prat om vad jag var rädd för och mina känslor från första förlossningen sa hon att ho godkände ett snitt som jag kunde bestämma mig för om jag ville ha eller inte några veckor senare. Men att jag hade ett om jag ville, så jag kunde börja koppla av och njuta av graviditeten och familjen där hemma.

    Några dagar senare fick jag ett brev med datum för ett planerat KS, 10 dagar före BF. Vilket jag tackade ja till.

  • septemberfjorton
    Mimmi90 skrev 2014-08-12 10:28:54 följande:

    Ni som fått planerat kejsarsnitt, vad var anledningen? Hur lång tid innan bf blev det planerat? Hur var det att åka dit på morgonen, hur gick allting till? Hur mådde ni efteråt?

    Har förlossningsskräck sedan min förra extremt traumatiska förlossning (för 8 år sen!!) och kan inte ens tänka mig att gå igenom en igen, men är rädd att jag blir tvungen (har bf 12 januari)...


    Jag berättade om min motvilja att föda vaginalt för BM i vecka 19 ungefär. Enligt henne skickas inga remisser till läkare/aurorabarnmorskor förrän efter vecka 24(det gäller alltså där jag går). Jag trilskades dock lite, samt förklarade att jag inte ville träffa aurorabarnmorskor, då skickade hon en konsultremiss till förlossningsläkare redan i vecka 22(någonstans där i alla fall). Träffade förlossningsläkaren två gånger inom tre veckor efter detta. Den andra gången sa hon att jag får snitt samt förklaring på hur snittet kommer gå till.

    Jag har BF den 20 september, och här görs kejsarsnitt på måndagar och onsdagar, jag fick tid den 15 september.
Svar på tråden Planerat kejsarsnitt, hur funkar det?