• RubyRed

    Tips och pepp! Denna gång ska amningen fungera!

    Gravid med tredje barnet. Amningen har inte kommit igång med de två första, förmodligen främst på grund av stressen det framkallade. Pojkarna har båda fått bra grepp och sugit som dom ska från början men sedan har det gått utför.

    Därför hade jag bestämt mig för att skippa amningen denna gång. Hon skulle få bröstet när hon kommer ut men sedan skulle det bli flaskan, det hade jag bestämt mig för. Tills för en vecka sedan. Jag är nu i v. 35 så det närmar sig med stormsteg och att jag ändrat mig nu är väl för att, man vill alltid sina barns bästa, tänk om det faktiskt skulle fungera denna gången.

    Så amnings-bhar och manuell bröstpump är införskaffat, lika så värmeinlägg och amningsnappar. Jag är envis som en åsna och fullt medveten om att det brukar vara ett rent helvete några veckor innan det sätter igång som det ska. Vad mer bör jag tänka på för att detta ska gå vägen? Tips och tricks för att det faktiskt ska komma igång?

  • Svar på tråden Tips och pepp! Denna gång ska amningen fungera!
  • Kattflickan

    Amningste! Och ge inte upp, börja inte ge ersättning också utan låt barnet suga ofta så kommer dina bröst att producera mer.

  • Alexi

    Det viktiga är ju att amma! Amma massor och ge inte ersättning. Du behöver inte massa prylar, det är du och bebis som behövs. 

  • fannybk

    Amma ofta så att barnet stimulerar mjölkproduktionen så mycket som möjligt! Purelansalva (tror jag den heter) att smörja in ömma och såriga bröstvårtor med. Den gör det inget att barnet får i sig. Funkar även bra på torra och såriga tummar om man får en liten tummsugare. :) Lycka till!

  • RubyRed

    Amningste, var finns sånt?


    Alexi skrev 2014-08-12 12:20:49 följande:

    Det viktiga är ju att amma! Amma massor och ge inte ersättning. Du behöver inte massa prylar, det är du och bebis som behövs. 


    Det har ju inte fungerat tidigare med bara mig och bebisen så därför ber jag om tips :)
  • Alexi

    Men hur har du gjort tidigare gånger? Hur tidigt har ersättning kommit in i bilden?

  • isolande
    fannybk skrev 2014-08-12 12:21:03 följande:

    Amma ofta så att barnet stimulerar mjölkproduktionen så mycket som möjligt! Purelansalva (tror jag den heter) att smörja in ömma och såriga bröstvårtor med. Den gör det inget att barnet får i sig. Funkar även bra på torra och såriga tummar om man får en liten tummsugare. :) Lycka till!


    Håller helt med i allt detta Glad.
  • Flickan och kråkan

    Jag undrar också vad som har gått fel de två tidigare gångerna. Att amma är det mest effektiva. Ingen pump i världen kommer i närheten av effektiviteten vid amning. Pumpa kan man behöva göra som komplement om man har en tidig tröttis som jag hade med första, men annars är det amma, amma, amma som gäller. 

    Det man ska tänka på är:
    - Amma ofta. Låt inte bebisen bara sova på första dagarna. Mitt tips är att se till att verkligen amma i alla fall varannan timme första dagarna innan mjölken runnit till. - -
    - Handpumpa gärna råmjölk och ge på tesked mellan amningstillfällena. Ju snabbare de blir riktigt pigga desto snabbare kommer de att amma riktigt effektivt och desto snabbare rinner mjölken till.
    - Det tar ett par dagar innan mjölken rinner till. Det är fullkomligt normal och betyder inte att man har för lite mjölk.

  • Kattflickan

    Flickan och kråkan: Tänk om jag sett ditt inlägg för 1,5 år sen! Då hade amningsstarten blivit lättare. BB sa att jag skulle amma ca var fjärde timme. Nu vet jag att det är på tok för sällan. Det ordnade sig iofs ändå efter några veckor då jag fasat ut ersättningen.

  • Alexi

    Kattflickan: är du säker på att de inte sa amma minstvar fjärde timma? Det låter nämligen väldigt konstigt att de år 2012 skulle ha sagt att man inte ska amma oftare än var fjörde timma.

  • Kattflickan

    Jag tycker också det är konstigt. Har frågat min man som uppfattade det på samma sätt, men kanske menade barnmorskan MINST var fjärde timme men uttryckte sig otydligt.

    Dottern tappade iallafall för mycket vikt de första dagarna och vi fick börja med ersättning. Hon grät aldrig när hon var hungrig så det var svårt att tolka signalerna i början.

Svar på tråden Tips och pepp! Denna gång ska amningen fungera!