• cassibassi

    Bra mat till maine coon

    Hej
    Jag skulle vilja ha lite tips på bra foder jag kan ge till min maine coon kille här hemma. Han får just nu Royal Canin Maine Coon, men det är ju ingen nyhet att den innehåller alldeldes för mycket spannmål. 
    Fodert måste vara med stora bitar då han slarvar med att tugga sin mat.

    Tar tacksamt emot tips på bra kattfoder med stora bitar!

  • Svar på tråden Bra mat till maine coon
  • nemo1

    Varför skulle man ge en Maine coon annat foder än en huskatt? Det är enbart försäljningstaktik och det är RC duktiga på. De lägger miljontals dollar om året på att forska i hur de ska kunna lura sin kunder ännu mer. Som du skriver så innehåller RC väldigt mycket spannmål och RC lever endast kvar pga sitt namn.

    Jag skulle rekommendera ett spannmålsfritt foder som tex Orijen, Applaws eller Porta 21 sensible. Blötmat är bättre än alla torrfoder då det innehåller det mest naturliga för en katt, animaliskt protein och vatten. Katters naturlig bytesdjur innehåller ca 75% vatten när man omvandlat.

    Mjau i tetra är en av de bästa blötmatssorterna, svensktillverkat och inga konstiga tillsatser. Många av de stora märkena som just RC har tom blandat i spannmål i sin blötmat, allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt.

  • cassibassi

    För att han behöver större bitar. Det är i stort sätt största anledningen till att jag nämnde att det var en maine coon, det är vanligt att de inte tuggar maten Glad Jag vet om andra ypperliga foder som hade varit kanon, bara det att de är så satans små bitar. Det fungerar inte. RCs maine coon foder adult har rejäla bitar

  • nemo1
    cassibassi skrev 2014-08-13 23:30:23 följande:
    Blötmat har jag testat, men han är en väldigt kräsen gosse så det går bort. Han vill ha torrfoder Drömmer
    Vad har du provat för blötmat? Här är Pussi portionspåsar godast tycker katterna.
  • cassibassi

    Kommer faktiskt inte ihåg vilka jag har testat, dumt nog. Har testat tre olika. Två ratade han och en kräktes han rejält av så den ratade jag. 
    Dessutom tycker även jag att det är fruktansvärt äckligt med blötmat, så även jag vill helst slippa det haha. 

    Tycker det är så svårt att hitta kattmat med stora bitar, förstår inte varför. Det kan väl inte vara så ovanligt att man söker det liksom Obestämd
    Testade en gång ge honom ett foder med mindre bitar, som godis liksom för att testa. Jag fick torka spya sen med hela kattmats bitar i. 

  • EnAnonumius
    cassibassi skrev 2014-08-13 23:29:04 följande:
    För att han behöver större bitar. Det är i stort sätt största anledningen till att jag nämnde att det var en maine coon, det är vanligt att de inte tuggar maten Glad Jag vet om andra ypperliga foder som hade varit kanon, bara det att de är så satans små bitar. Det fungerar inte. RCs maine coon foder adult har rejäla bitar
    Ge honom en filead lax med kattvitaminer i pulverform som du strör på..
    Så får du stora bitar och din katt lär sig att tugga. Flört
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • nemo1
    EnAnonumius skrev 2014-08-14 04:34:28 följande:
    Ge honom en filead lax med kattvitaminer i pulverform som du strör på..
    Så får du stora bitar och din katt lär sig att tugga. Flört
    Fisk är högallergent för katter så det kan vara dumt. Blötmat måste du sakta fasa in annars blir det ofta dåliga magar.
    Att du tycker det är äckligt med blötmat får man ta för man ger väl sin katt det som är bäst för dem?
    Till och med Agria har nu skrivit på sin hemsida att blötmat är att föredra.
    Blötmaten ser till så det ständigt spolas igenom i urinvägar och blåsa för att på så sätt minska risken för urinvägsbesvär.
  • cassibassi
    nemo1 skrev 2014-08-14 10:17:53 följande:
    Fisk är högallergent för katter så det kan vara dumt. Blötmat måste du sakta fasa in annars blir det ofta dåliga magar.
    Att du tycker det är äckligt med blötmat får man ta för man ger väl sin katt det som är bäst för dem?
    Till och med Agria har nu skrivit på sin hemsida att blötmat är att föredra.
    Blötmaten ser till så det ständigt spolas igenom i urinvägar och blåsa för att på så sätt minska risken för urinvägsbesvär.
    Det visste jag inte. Vad är det i blötmaten som gör att det är speciellt bra för det du nämner? Glad
  • EnAnonumius
    nemo1 skrev 2014-08-14 10:17:53 följande:
    Fisk är högallergent för katter så det kan vara dumt. Blötmat måste du sakta fasa in annars blir det ofta dåliga magar.
    Att du tycker det är äckligt med blötmat får man ta för man ger väl sin katt det som är bäst för dem?
    Till och med Agria har nu skrivit på sin hemsida att blötmat är att föredra.
    Blötmaten ser till så det ständigt spolas igenom i urinvägar och blåsa för att på så sätt minska risken för urinvägsbesvär.
    Tja jag själv tog reda på det, direkt efter jag såg ditt inlägg, och ja du har rätt (där fick jag lära om mig), att fisk, är inte så vettigt för katt nej..

    Dock så hittade jag ingen information (hur jag än letade, även på veterinärssidor) om att fisk skulle vara "högallergent" för katten. Däremot hittade jag information om att fisk kan innehålla för höga miniralvärden så att det kan ge kristaller i urinen (så som torrfoder kan ge), och KAN ge parasiter (rå fisk) som bandmask, och att det skulle innehålla för lite e-vitamin.
    Detta har inget med allergi att göra..  Utan bara att för mycket fiisk kan ge problem för katten.

    Så du får mycket gärna länka till adekvat sida som säger att katter i högre utsträckning drabbas av allergi (högallergent) av fisk.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Marie-anne

    Hejsan! Har en Main Coon Gizmo.. som är 6år. Är det vanligt att man tycker dom äter blötmat sällan? mina andra två vill ha minst två tre ggr om dagen pga såsen och gelen men mainisen äter väldigt sällan!

  • IceKitten
    Marie-anne skrev 2018-07-20 01:31:10 följande:

    Hejsan! Har en Main Coon Gizmo.. som är 6år. Är det vanligt att man tycker dom äter blötmat sällan? mina andra två vill ha minst två tre ggr om dagen pga såsen och gelen men mainisen äter väldigt sällan!


    Den här tråden är sedan 2014...

    Men annars ja, katter är olika. Rasen har mindre med det hela att göra. Min 2,7 kg katt (blandis) får fyra köttbullar (färskmat) per dag. Min 3,5 kg (sibirisk katt) och min 4,8 kg (blandis) katt får tre per dag.

    Katter är precis som människor. De behöver olika mycket mat och vill även äta olika mycket. Sedan kanske han helt enkelt inte tycker om blötmaten du har.

    Med väldigt sällan, hur ofta menar du då? Samt äter han något annat istället? Håller han vikten som han bör?
  • Freijah
    cassibassi skrev 2014-08-14 11:26:56 följande:

    Det visste jag inte. Vad är det i blötmaten som gör att det är speciellt bra för det du nämner? 


    Katter är generellt dåliga på att dricka, så blötmat ger dom vätska. Bra för njurarna mm :)
  • Dexter dot com
    Marie-anne skrev 2018-07-20 01:31:10 följande:

    Hejsan! Har en Main Coon Gizmo.. som är 6år. Är det vanligt att man tycker dom äter blötmat sällan? mina andra två vill ha minst två tre ggr om dagen pga såsen och gelen men mainisen äter väldigt sällan!


    Kompisens 3 Main coon äter gladeligen burk/påsmat men är kinkiga med sorten så det handlar nog inte om rasen.
  • Marie-anne
    IceKitten skrev 2018-07-20 04:29:13 följande:
    Den här tråden är sedan 2014...

    Men annars ja, katter är olika. Rasen har mindre med det hela att göra. Min 2,7 kg katt (blandis) får fyra köttbullar (färskmat) per dag. Min 3,5 kg (sibirisk katt) och min 4,8 kg (blandis) katt får tre per dag.

    Katter är precis som människor. De behöver olika mycket mat och vill även äta olika mycket. Sedan kanske han helt enkelt inte tycker om blötmaten du har.

    Med väldigt sällan, hur ofta menar du då? Samt äter han något annat istället? Håller han vikten som han bör?
    tja han brukar äta blötmat varannan eller var tredje dag fast han kanske äter torrfoder när jag ej är hemma. den står ju framme men byts ofta och veterinären sa att han vägde bra men hade ej växt klart när jag var där sist
Svar på tråden Bra mat till maine coon