• Anonym (bonus)

    12åringen ska bo här

    Som rubriken lyder, en 12 årig tjej ska bo hos oss pga olika tråkiga omständigheter i hennes liv.
    Det är pappan o tjejen själv som valt detta. Hon ska alltså inte bo hos oss som fosterbarn placerat av kommunen utan vi har frivilligt erbjudit oss att hjälpa till. Pappan skickar henne pengar till kläder o allt sånt hon behöver men han vill betala hyra o mat för henne. Jag kan förstå det för jag skulle också vilja betala om de va mitt barn men vad är en rimlig summa? Någon som vet??

  • Svar på tråden 12åringen ska bo här
  • Jojile

    Oj vad svårt? Kommer hon ha eget rum? Jag skulle kolla på socialstyrelsen (tror jag) vad normen är för en 21-åring och kört på det? Alt. Barnbidraget?

  • Anonym (bonus)

    just nu delar hon rum men dottern som går i samma klass. men vi ska se till att hon får eget rum. 
    Barnbidrag o underhåll är inget alternativ pga olika omständigheter mellan föräldrarna. jag har ju som sagt erbjudit mig själv att hjälpa till o är inte ute efter att tjäna pengar men pappan vill betala. ska tillägga att hon har specialkost som gör att hon inte alltid kan äta samma saker som oss andra.

  • smulpaj01

    Cirka 4 tusen per månad inklusive allt tycker jag verkar rimligt?

    Väldigt BRA gjort av dig måste jag säga! Särskilt då du gör detta utan inblandning av myndigheter. Hade ni blandat in myndigheter så hade det INTE blivit bra för flickan, nu kan det verkligen bli det!

  • Anonym (???)
    smulpaj01 skrev 2014-08-15 08:00:14 följande:

    Cirka 4 tusen per månad inklusive allt tycker jag verkar rimligt?

    Väldigt BRA gjort av dig måste jag säga! Särskilt då du gör detta utan inblandning av myndigheter. Hade ni blandat in myndigheter så hade det INTE blivit bra för flickan, nu kan det verkligen bli det!


    Underhåll via Fk och barnbidrag får man automatiskt om man anmäler det till Fk efter att barnets folkbokföring har ändrats. Vill man ha mer ekonomiskt stöd än så av en förälder så gäller det att man kommer överens, eller stämmer. Ersättning för hyra/rum får man inte. Att barnet skulle kosta 4000 plus boendeförälderns del i försörjningen låter löjligt mycket.
  • Anonym (bonus)

    som sagt det här är en överenskommelse mellan mig och ena föräldern. flickan ska inte vara skriven här då detta endast är en tillfällig lösning. Jag är som tidigare nämnt INTE ute efter pengar men pappan vill betala en del i hyra o mat o min fråga var om ngn hade ett rimligt förslag då jag tycker det känns jätte svårt att sätta ett pris på det här. det enda som egentligen kostar lite mer är hennes mat.

  • smulpaj01
    Anonym (???) skrev 2014-08-15 08:11:49 följande:
    Underhåll via Fk och barnbidrag får man automatiskt om man anmäler det till Fk efter att barnets folkbokföring har ändrats. Vill man ha mer ekonomiskt stöd än så av en förälder så gäller det att man kommer överens, eller stämmer. Ersättning för hyra/rum får man inte. Att barnet skulle kosta 4000 plus boendeförälderns del i försörjningen låter löjligt mycket.
    Barnet ska inte skrivas där så något underhåll eller barnbidrag kommer ts inte få.

    Men jag läste igen och ser att pappan ska stå för kläder m.m. Då kanske 2 tusen är mer rimligt?! Det är i alla fall minimum för vad jag själv som förälder skulle vilja betala. Eftersom hon delar rum så kostar egentligen inte hyran mer, men som förälder skulle jag ändå vilja betala lite för den goda viljan eller vad man ska säga? Som ett tack för hjälpen.

    Hade hon varit fam.hems placerad hade ni fått minst 15 tusen, men då hade flickan farit illa på köpet och då du inte är ute efter pengar så är det bra att ni löser det själva.

    Hoppas allt går bra!
  • Anonym (Petra)
    smulpaj01 skrev 2014-08-15 08:29:03 följande:
    Barnet ska inte skrivas där så något underhåll eller barnbidrag kommer ts inte få.

    Men jag läste igen och ser att pappan ska stå för kläder m.m. Då kanske 2 tusen är mer rimligt?! Det är i alla fall minimum för vad jag själv som förälder skulle vilja betala. Eftersom hon delar rum så kostar egentligen inte hyran mer, men som förälder skulle jag ändå vilja betala lite för den goda viljan eller vad man ska säga? Som ett tack för hjälpen.

    Hade hon varit fam.hems placerad hade ni fått minst 15 tusen, men då hade flickan farit illa på köpet och då du inte är ute efter pengar så är det bra att ni löser det själva.

    Hoppas allt går bra!
    Vilket skitsnack. Man får för det första inte 15.000 kr/mån för att vara familjehem utom väldigt särskilda fall. För det andra, varför skulle flickan fara illa om enda skillnaden var att TS officiellt var familjehem istället som för nu?

    Ja inser att dina erfarenheter har färgat dig, men din bitterhet verkar ha helt gått överstyr.

    Nej, jag är inte familjehem och jobbar inte på Soc heller. Jag vet att Soc gör fel och att det finns dåliga familjehem men kom igen, så enkelspårig kan man inte va.

    Nej, jag är inte intresserad av att diskutera vidare med dig då du är helt förblindad och inte kan se något annat än din egen uppfattning.
  • Anonym (anonym)
    smulpaj01 skrev 2014-08-15 08:29:03 följande:
    Barnet ska inte skrivas där så något underhåll eller barnbidrag kommer ts inte få.

    Men jag läste igen och ser att pappan ska stå för kläder m.m. Då kanske 2 tusen är mer rimligt?! Det är i alla fall minimum för vad jag själv som förälder skulle vilja betala. Eftersom hon delar rum så kostar egentligen inte hyran mer, men som förälder skulle jag ändå vilja betala lite för den goda viljan eller vad man ska säga? Som ett tack för hjälpen.

    Hade hon varit fam.hems placerad hade ni fått minst 15 tusen, men då hade flickan farit illa på köpet och då du inte är ute efter pengar så är det bra att ni löser det själva.

    Hoppas allt går bra!
    Så du menar att barnet far illa om det är familjehemsplacerat i detta hem men inte om det är någon form av privat lösning?
    Ett familjehem får inte några 15 000 kr i månaden utan ca 4000 kr i ersättning för att vara familjehem samt ersättning för kost, logi, ersättning för förbrukning osv vilket brukar röra sig om en summa varifrån barnbidrag och underhållsstöd dras bort.

    Finns tabeller för hur kostnadsersättning ser ut och några 15 000 kr är det inte fråga om, varför är det aldrig någon som läser på hur ersättning ser ut innan de slänger ur sig fantasibelopp.

    Lämpligt att du Ts baserar den summa pappan ska betala på konsumentverkets siffror för kostnaden för ett barn i den åldern.
  • smulpaj01
    Anonym (Petra) skrev 2014-08-15 08:40:50 följande:
    Vilket skitsnack. Man får för det första inte 15.000 kr/mån för att vara familjehem utom väldigt särskilda fall. För det andra, varför skulle flickan fara illa om enda skillnaden var att TS officiellt var familjehem istället som för nu?

    Ja inser att dina erfarenheter har färgat dig, men din bitterhet verkar ha helt gått överstyr.

    Nej, jag är inte familjehem och jobbar inte på Soc heller. Jag vet att Soc gör fel och att det finns dåliga familjehem men kom igen, så enkelspårig kan man inte va.

    Nej, jag är inte intresserad av att diskutera vidare med dig då du är helt förblindad och inte kan se något annat än din egen uppfattning.
    Ha ha........ du vet INGENTING men säger ändå att jag som VET har fel?

    Du är allt bra lustig och nej, jag har ingen lust att diskutera vidare med någon så ignorant person som du!

    På vilket sätt hjälpte ditt inlägg ts tycker du? Pinsamt, håll dig till sånt du förstår istället!
  • Anonym (V)

    Är ni säkra på att det okej att göra såhär och att det inte kan bli tråkigheter för alla inblandade om det upptäcks? Tänk om flickan säger något i skolan om att hon inte kan bo hemma och skolan gör en orosanmälan till soc? 

  • Anonym (???)
    smulpaj01 skrev 2014-08-15 08:29:03 följande:
    Barnet ska inte skrivas där så något underhåll eller barnbidrag kommer ts inte få.

    Men jag läste igen och ser att pappan ska stå för kläder m.m. Då kanske 2 tusen är mer rimligt?! Det är i alla fall minimum för vad jag själv som förälder skulle vilja betala. Eftersom hon delar rum så kostar egentligen inte hyran mer, men som förälder skulle jag ändå vilja betala lite för den goda viljan eller vad man ska säga? Som ett tack för hjälpen.

    Hade hon varit fam.hems placerad hade ni fått minst 15 tusen, men då hade flickan farit illa på köpet och då du inte är ute efter pengar så är det bra att ni löser det själva.

    Hoppas allt går bra!
    Det är inte lagligt att ha barn stadigvarande boende hos andra än föräldrarna, utan socialtjänstens godkännande. Och självklart skulle föräldrarna betala barnbidraget till Ts och den summa de själva lägger på barnet varje månad. En 12-åring kostar ca 3600 kronor per månad. Så länge Ts inte flyttar så är boendekostnaden ungefär densamma oavsett och flickan bor hos henne eller inte. Några 15000 för att ha ett barn familjehemsplacerat hos sig, utan att behöva sluta arbeta, får man aldrig som familjehem...
  • Anonym (bonus)
    Anonym (V) skrev 2014-08-15 08:50:32 följande:

    Är ni säkra på att det okej att göra såhär och att det inte kan bli tråkigheter för alla inblandade om det upptäcks? Tänk om flickan säger något i skolan om att hon inte kan bo hemma och skolan gör en orosanmälan till soc? 


    Ska förtydliga.
    Soc/familjerätten är införstådda i detta och har godkänt detta som en tillfällig lösning som dock inte går igenom dom. Även skolan är informerade så detta är inget problem i sig. Alla är överrens om att det här är den bästa tillfälliga lösningen för tillfället.
  • Indianica

    Jag skulle titta på Konsumentverkets sida och utgå ifrån standarden för vad en 12-åring kostar och dra bort konstnad för boende (om det ingår i K-verkets beräkning). Nu är ju dock Konsumentverkets siffror baserat på en kostnad som inte tillåter "extra lyx" så om tjejen t.ex. rider eller har annat dyrare fritidsintressen bör ni kanske öka den summan, om hon ska kunna fortsätat hålla på med det, vilket säkert kan vara bra.

Svar på tråden 12åringen ska bo här