• lompan

    barnbakande 26 åring i norrbotten

    Hej!

    Nu är planen satt i rullning, VI ska skaffa barn! Jag är 26 år och bor i Norrbotten. Finns det någon fler i Norrbotten som är i samma sitts som jag och vill följas åt hela vägen? 

    Jag har extremt rädlsa över att inte kunna få barn. Jag undrar om någon fler har samma rädsla, vill även höra hur ni tänkt gå till väga! Hur ofta sex? ägglossningstest? hur länge har ni försökt? frågorna är många. 

    LETS MAKE A BABY!!

  • Svar på tråden barnbakande 26 åring i norrbotten
  • Anonym (Fräken)

    Här finns en till! Jag blir 26 i september och han fyllde 27 i juni.

    Slutade med Cerazette i juni, 17 juni togs sista pillret.

    Vi har kört med clearblues digitala ägglossningstest. Men har ännu inte fått nå utslag. Så jag verkar blöda trots att jag inte har ägglossning. Vi har tänkt avvakta 2 månader till innan vi vänder oss till vården. Kanske ägglossningen kommer igång, har troligtvis inte haft någon ägglossning då jag inte blödit på 13 år.

  • lompan

    Kan ju ta ett tag - upp till ett år att hela rejset körs igång efter man ätit p piller. 
    Men har ni kört på ändå trots att testet visar negativt? Hur känns väntan? tar det upp all tankeverksamhet?

  • Anonym (Fräken)

    Jo vi är mycket väl medvetna om att det kan ta upp till ett år att bli gravid även om man har regelbunden ägglossning..

    Men att behöva vänta ett år för att få ägglossning har jag inte hört talas om.

    Jo, vi har kört på. Inget test är ju heller helt tillförlitliga. Finns ju faktiskt dom som varit gravida länge utan att få ett plus.

    Nä inte tar det upp hela tankeverksamheten, men nästan. ;) Just nu är det ganska lugnt på den fronten. Många andra järn i elden. :)

    Däremot är det spännande att läsa på om kroppen osv. Mycket berikande!

    Men mest irriterande att ägglossningen inte vill fungera. (eller så gör den det men ger inget utslag).

    Testar ofta av den anledningen att gravida inte får vistas under jord annars är jag inte ett sådant test-freak.

  • Anonym (Fräken)

    Glömde fråga om ni har någon "strategi"?

    Du skrev även att du har en extrem rädsla för att inte kunna få barn. Är den befogad på något sätt? Har du väldigt oregelbundna cykler, utebliven ägglossning eller är det bara dina egna tankar?

  • lompan

    Ja klart att man kan få vänta, eller att det tom uteblir. Men det där med p-pillren är något jag hört av mina vänner när de slutat och sagt "bäst att sluta nu, ifall vi sätter igång med barnbakandet snart för att det kan ta lång tid innan det funkar som vanligt igen". Jag själv äter inte ppiller. 

    Vi har ingen strategi än, jag ska ha mens imorgon men efter det kör vi! Jag har köpt hem ägglossningtest, så det tänkte jag testa. Min sambo är dock ute i fält rätt mycket i höst, och jag kommer bli galen om det ska pricka in ägglossning!

    Min rädsla beror nog dels på att det är så vanligt med barnlöshet idag.
    Och dels pga att jag inte skyddat mig på 7 år, dock har han aldrig någonsin sprutat i mig. Men jag har läst på om det där, och det verkar som att chansen är minimal om inte spermierna skjuts upp för att dom inte kan simma så långt. Sen den tredje saken är att jag vill ha barn så fruktansvärt gärna, att kroppen inte tänker ge mig något! 

    Jag har regelbunden mens, vet ej ägglossning ännu!

  • Anonym (Fräken)

    Nu har ju inte jag ätit p-piller utan minipiller som ska vara mycket sämre på att skydda mot graviditet. Cerazette ska dessutom inte förhindra ägglossning utan fungerar genom att göra sekretet (slemmet) i livmoderhalsen segt och tjockt och svårgenomträngligt för spermierna.

    Minipillren försämrar miljön i livmodern för befruktade ägg.

    Vad spännande det låter med att han jobbar ute i fält. Är han militär? Vad jobbar du som? Skulle en graviditet innebära några svårigheter för dig på jobbet?

  • lompan

    Jaha okej, bra förklarat! 

    Men angående ägglossning så läste jag precis att det var en del som fått ägglossning jätte sent och som trott att de inte haft någon, har du testat att ta ett test hela månaden för att se om ägglossningen kommer på någon oväntad tid?

    Ja han är militär, och det är super ospännande! ibland önskar man att han hade ett annat yrke, för det kommer bli en större vikt på mig nu om vi skaffar barn. Men jag visste det när jag träffade honom, så det är bara bita ihop för den man älskar! plusset är väl pengarna han tjänar.

    Jag jobbar som lärare på en särskola! Jag vet inte om det kommer påverka jobbet, tror det beror på hur illa jag kommer må i början! lite svårt att gå ifrån, vi är som tur är flera lärare per klass.

    Jag ställer samma fråga till dig, var jobbar du och din kille? Hur kom ni fram till att ni var redo? pratat om det länge, eller kom det från blå himmel? :)

  • Anonym (Fräken)

    Jo jag har testat med ägglossningstester sedan jag slutade med Cerazette. För jag trodde, innan jag hade läst på att ägglossningen uteblev pga pillrena.

    Så att vänta på något som man egentligen ska ha känns ju sådär. Speciellt om man kanske inte haft ägglossning på 13 år.. Who knows?!? Nåväl, en månad till sedan blir det ett besök till gyn för att börja investigera.

    Din man, reser han mycket i jobbet, utlandstjänst eller hur menar du att det blir tyngre för dig?

    Jag och min (blivande) man arbetar båda på LKAB. Han ovanjord som mekaniker och jag underjord som bergarbetare. Båda jobbar k3-skift.

    Vi har faktiskt pratat barn i flera år, men nu med villa och allt känns det lägligt. Jag bytte jobb förra året, så nu känns det mer okej om man skulle bli mammaledig. Man har hunnit göra sina "måsten" utan barn samtidigt som man inte är lastgammal. ;)

  • lompan

    Jag var till en privat gyn för att kolla med ultra ljud om jag hade en cysta, eller om jag hade en cysta som spruckit (pga oförklarligt uppblåst och ond mage under längre tid, vi har det i släkten). Jag fick då i samma veva veta att jag hade normal stora äggblåsor.  Så jag skulle rekommendera att göra en sån undersökning, går jätte snabbt och då får man ju veta direkt. Gyn på vårdcentral har inte ultraljud, men dom kanske kan se på något annat sätt (förmodligen).

    Min man är borta lite olika, ibland kan han vara borta varannan vecka i ett halvår. ibland en vecka i månaden, ibland 3-4 veckor. Militärer jobbar jätte mycket i perioder, men är även ledig mycket för att det ska jämna ut sig. Sen är det ju överhängande att han när som helst kan fara på utlandstjänst.

    Vi har precis köpt hus, det var som målet vi hade innan vi skulle börja skaffa barn. så nu äre gjort och det är bara påbörja nu!

    Hur fungerar det om båda jobbar 3-skift? hinner man ses? 

    När har du din mensdag och hur lång är din menscykel? tänkte att det kan vara lite kul om vi har samtidigt! jag skulle haft min för 2 dagar sen, men jag har inte helt regelbunden, kan diffa någon dag... får se om den kommer imorgon! Jag har hunnit tänka att jag är gravid, men jag kan nästan omöjligt vara det. Min cykel är 30-34 dagar. jag är på min 35 dag nu. jag vill att den ska komma så jag kan få ägglossning snart haha!

  • Anonym (Fräken)

    Jodå det funkar prima med k3! Det innebär för våran del:

    fm måndag-fredag ledig helg /

    em måndag-fredag helg fmskift /

    och ledigvecka.

    Jag har en timme kortare arbetstid än han eftersom jag är underjord, men vi brukar samåka så kan man passa på att göra en timme övertid. :)

    Annars kan man handla eller uträtta något annat ärende innan hemfärd. Smidigt tycker jag.

    Fast vi samåker absolut inte alltid, men många gånger.

    Jag har haft 28 dagar, men här senaste hade jag bara 16 dagars cykel.

    Men då blödde jag bara i 4 dagar vilket inte är likt mig. Inte den lilla mängden heller..

    Så, om jag räknar på 16 dagars cykel så har jag ägglossning nu och bim 31/8.

    Fast som sagt, jag får ju inget utslag på mina clearblue så jag vet ju inte...

    Aha. Tack för tipset! Jag har tänkt ringa till kvinnokliniken/mcv och förklara mitt ärende, sedan får de väl slussa vidare så man hamnar rätt. Jag har hört att endel tar blodprov, och att endel utifrån blodprovet fått bl.a. Pergotime utskrivet.

    Jag tycker att det är super att man kan läsa på på nätet. Även om det är lite svårt ibland att veta vad som verkligen är sant och inte. Men man får en ganska bra förberedelse om hur det kan gå.

    Känner att jag hellre läser på lite och kan vara förberedd mentalt än att få det slängt i ansiktet att man kanske behöver medicinering/operation/är i klimakteriet.

    Hoppas du förstår vad jag menar. ;) Det verkar ändå bara vara du och jag här så..

Svar på tråden barnbakande 26 åring i norrbotten