• Äldre 15 Aug 20:51
    942 visningar
    17 svar
    17
    942

    vad ska jag ha i liggdeln?

    Hej,

    jag väntar mitt första barn som är beräknat att komma den 22/8. Jag har gått och funderat lite på det här med vad jag ska bädda med i vagen.

    än så länge har jag:
    skötväska
    myggnät
    regnskydd
    mugghållare
    plastad froté
    "leksak" som hänger i suffletten
    filt att hänga för tex. solen

    vad saknas?
    skriv allt ni kommer på!

  • Svar på tråden vad ska jag ha i liggdeln?
  • Äldre 15 Aug 21:09
    #1

    Täcke

  • Äldre 15 Aug 21:11
    #2

    Kudde :)

  • Äldre 15 Aug 21:17
    #3

    Eftersom det snart börjar bli kyligare skulle jag rekommendera en åkpåse. Då slipper man bylsa på bebisen så mycket kläder när man ska ut.


    Var förresten försiktig med filten att hänga för. Det blir lätt tätt och syrefattigt i en vagn med filt över och kan bli farligt för barnet. Det går inte att reglera sufletten istället?

  • Äldre 15 Aug 21:29
    #4
    Krusmatta skrev 2014-08-15 21:17:19 följande:

    Eftersom det snart börjar bli kyligare skulle jag rekommendera en åkpåse. Då slipper man bylsa på bebisen så mycket kläder när man ska ut.


    Var förresten försiktig med filten att hänga för. Det blir lätt tätt och syrefattigt i en vagn med filt över och kan bli farligt för barnet. Det går inte att reglera sufletten istället?


    är inte åkpåse för vart då? eller finns det olika tjocklekar?

    lovar att vara försiktig med filten! :) tänkte mest ha den på en utav sidorna och inte hängandes framför :)
  • Äldre 15 Aug 21:36
    #5
    Lilja92 skrev 2014-08-15 21:29:54 följande:
    är inte åkpåse för vart då? eller finns det olika tjocklekar?

    lovar att vara försiktig med filten! :) tänkte mest ha den på en utav sidorna och inte hängandes framför :)
    Det finns olika varianter på åkpåsar. Har för mig att det finns såna man kan ta ur fodret ur också och bara ha som ett "skal". Men på hösten och till vintern kan det ju bli riktigt kyligt och då är en åkpåse toppen.
  • Äldre 15 Aug 21:44
    #6
    Krusmatta skrev 2014-08-15 21:36:41 följande:
    Det finns olika varianter på åkpåsar. Har för mig att det finns såna man kan ta ur fodret ur också och bara ha som ett "skal". Men på hösten och till vintern kan det ju bli riktigt kyligt och då är en åkpåse toppen.
    tack! ska kolla upp det :)
  • Äldre 15 Aug 23:35
    #7

    Åkpåse tyckte inte vi kändes viktigt i liggdelen, den är så ombonad ändå, men i sittdelen är det oslagbart.

    Vi hade en fårskinnsfäll i botten av liggdelen, då vet man att det är varmt och bra underifrån. Sen ska man inte ha täcken till små nyfödda utan kör med filtar bara, av lite olika täthet och tjockhet, då är det väldigt enkelt att variera utifrån temperatur.

  • Äldre 16 Aug 20:11
    #8
    Alexi skrev 2014-08-15 23:35:38 följande:

    Åkpåse tyckte inte vi kändes viktigt i liggdelen, den är så ombonad ändå, men i sittdelen är det oslagbart.

    Vi hade en fårskinnsfäll i botten av liggdelen, då vet man att det är varmt och bra underifrån. Sen ska man inte ha täcken till små nyfödda utan kör med filtar bara, av lite olika täthet och tjockhet, då är det väldigt enkelt att variera utifrån temperatur.


    om man hoppar åkpåse nu på hösten, tror du att det blir lika bra med en lite varmare filt och sedan ha på liggdels överdelen? 
  • Äldre 16 Aug 21:10
    #9

    Vi körde med fårskinn i botten och sedan fleece overall eller vinteroverall plus filt och liggdelslocket beroende på hur kallt det var. Och en liten platt kudde :)

  • Äldre 17 Aug 20:58
    #10
    Lilja92 skrev 2014-08-16 20:11:06 följande:
    om man hoppar åkpåse nu på hösten, tror du att det blir lika bra med en lite varmare filt och sedan ha på liggdels överdelen? 
    Något varmt i botten tror jag ändå är bra men ovanpå behövs inte något mer än filtar och överdelen.
  • Äldre 17 Aug 21:20
    #11

    Givetvis kan det funka lika bra med filt istället för åkpåse. Med vår dotter som är född på vintern funkade det inte bra med filt på senvintern när det fortfarande var kallt, hon sparkade bara av sig filten, så för oss var åkpåse bäst. Tyckte även det var lättare med lite mindre kläder på om man skulle in och ut i till exempel affärer. Då var det bara att öppna upp åkpåsen så hade hon lagom värme när man var inomhus.

  • Äldre 17 Aug 21:40
    #12

    En riktigt bra åkpåse kan jag verkligen rekommendera till vintern. Det fiffiga med det är att det inte behövs någon overall. Bara på med mössa och ner med bebben i påsen och sedan rulla iväg.

  • Äldre 17 Aug 21:41
    #13

    Älskar lammskinnet, det blir alldeles härligt varmt underifrån hela året om. Det är nog det vi använt allra, allra mest i vagnen, otroligt användbart. Superviktigt att ha varmt underifrån när det blir kallare, annars spelar det ingen roll hur mycket man bylsar på uppifrån.

  • Äldre 17 Aug 22:11
    #14
    Rani skrev 2014-08-17 21:40:09 följande:

    En riktigt bra åkpåse kan jag verkligen rekommendera till vintern. Det fiffiga med det är att det inte behövs någon overall. Bara på med mössa och ner med bebben i påsen och sedan rulla iväg.


    Fast så kan vara väldigt problematiskt att tänka. Vi gick med vår dotter som var knappt en månad gammal på promenad, en kall vinterdag, typ 15 minusgrader. När hon dock ledsnade på att ligga i vagnen och fick bäras resten av vägen så är det väldigt problematiskt om barnet är klätt med förutsättningen att det är varmt i vagnen så inte så mycket kläder behövs... (hon hade overall på sig eftersom vi inte hade åkpåse men det blev kallt ändå).
  • Äldre 17 Aug 23:06
    #15
    Alexi skrev 2014-08-17 22:11:11 följande:

    Fast så kan vara väldigt problematiskt att tänka. Vi gick med vår dotter som var knappt en månad gammal på promenad, en kall vinterdag, typ 15 minusgrader. När hon dock ledsnade på att ligga i vagnen och fick bäras resten av vägen så är det väldigt problematiskt om barnet är klätt med förutsättningen att det är varmt i vagnen så inte så mycket kläder behövs... (hon hade overall på sig eftersom vi inte hade åkpåse men det blev kallt ändå).


    Så kan det naturligtvis vara. Men jag gick mest då min dotter skulle sova och då var det otroligt smidigt. Ma kunde dessutom gå in i affärer och så när hon sov och bara dra ner dragkedjan och öppna åkpåsen utan att hon vaknade. Om jag gick ut när hon inte skulle sova så tog jag overall just av den anledningen då nämner. Men då blev det oftast inga långpromenader.
  • Äldre 22 Aug 11:43
    #16

    vad har ni för tankar kring kudde på nyfödd? jag får höra massa olika anledningar till att använda/inte använda kudde.. blir förvirrad.. ska jag köpa kudde eller inte?
    jag förstår ju så klart att jag inte ska köpa en för stor/hög kudde men det finns ju till nyfödd.. vad säger ni?

  • Äldre 22 Aug 11:52
    #17

    Använd kudde för jösse namn! Det är mitt tips i alla fall. För vi hade inte kudde i början och vår son fick helt platt bakhuvud! De ligger ju mycket på rygg i början eftersom de sover så himla mycket.

    Sen hade vi kudde från Rätt Start, de har lite plattare men mjuka kuddar för spädbarn, både till vagn och spjälsäng.

    Nu har sonens huvud börjat rätta till sig lite men är fortfarande platt baktill. Nu är han 9 månader och sover aldrig på rygg längre utan bara på sidan eller mage med huvudet åt sidan, han vänder sig själv så. Så förhoppningsvis rättar det till sig ytterligare nu framöver.

Svar på tråden vad ska jag ha i liggdeln?