• Buster­sTjej
    Äldre 16 Aug 15:05
    4793 visningar
    32 svar
    32
    4793

    Köpa mammakläder när man är tjock.

    Ja som sagt, när köper man mamma kläder?

    Har googlat runt för att kolla läget men inte blivit klokare haha.
    Jag är just nu i vecka 16 och tjock som attans, men inte på grund av graviditeten utan bara överviktig sen innan. 

    Har lyckats hålla min nuvarande vikt väldigt länge men nu helt plötsligt så börjar jag känna att byxorna inte sitter så himla bekvämt längre.

    Läst att många rekomenderar leggings men jag tycker inte att det e speciellt snyggt på större så jag vill inte ha det (om man inte har nån kjol eller klänning eller liknande). Men eftersom det inte syns på mig att jag är gravid så skulle jag känna mig jätte dum om jag gick in för att kolla på mammabyxor och sånt.

    Någon som har några bra ideér och råd?

  • Svar på tråden Köpa mammakläder när man är tjock.
  • Äldre 16 Aug 15:10
    #1

    Jag tycker att du ska strunta i vad andra skulle tänka om du köpte mammakläder. Köp det du tycker är bekvämt och snyggt :) En gång köpte jag en långklänning som jag tyckte va jättefin och skön, upptäckte ett tag senare att den var från mamma-avdelningen på h&m. Jag var inte gravid då, har aldrig varit.

  • Buster­sTjej
    Äldre 16 Aug 15:18
    #2
    julial91 skrev 2014-08-16 15:10:09 följande:

    Jag tycker att du ska strunta i vad andra skulle tänka om du köpte mammakläder. Köp det du tycker är bekvämt och snyggt :) En gång köpte jag en långklänning som jag tyckte va jättefin och skön, upptäckte ett tag senare att den var från mamma-avdelningen på h&m. Jag var inte gravid då, har aldrig varit.


    nä det är väl sant att man ska strunta i andra. Har inga problem med min vikt eller att gå till de avdelningarna för oss stora i affären, men det e just detta med mamma kläder. Vill inte att någon ska tänka att jag köper mammakläder för att jag är för tjock för vanliga kläder, jätte töntigt jag vet haha.

    Får ta med bilderna från ultraljudet med mig och visa folk som kollar snett haha.
  • Äldre 16 Aug 15:31
    #3

    Köp mammabyxor om du ändå ska köpa byxor. Rätt som det är behövs de och du kommer bli glad att du redan köpt. Vanliga byxor utan stretch blir snart extremt obekväma. Köp också långa gravidtshirts och linnen, de behövs också snabbare än man tror. Resten av mammasortimentet kan vänta. Saker som koftor och andra tröjor behövs oftast inte, kanske jacka men köp det när du verkligen behöver. Särskilda trosor behövs inte, amningsbh kommer du behöva men köp bara en innan förlossning och fler efter. Brösten kommer ändra sig mycket innan det är färdigt.

  • Äldre 16 Aug 15:33
    #4

    ja köpte mamma byxor rätt tidigt då dom sitter så himla skönt med den höga magen:) ja är kraftig och har alltid haft leggins och tunika som gravid love it:) 

  • Äldre 16 Aug 15:34
    #5

    De flesta icke överviktiga köper mammabyxor runt vecka 16-20 så titta du på det, är helt normalt och efter vecka 20 kommer magen ta väldig fart.

  • Äldre 16 Aug 15:39
    #6

    Just det ja, stödstrumpor kommer du behöva också. Benen svullnar sista månaderna och då är det jätteskönt med stödstrumpor.

  • Buster­sTjej
    Äldre 16 Aug 16:44
    #7

    Ett par byxor och ett linne blev det. Har trott att jag inte skulle få på mig ett par byxor från en "vanlig" affär men dom satt precis som dom skulle haha. Passade på att köpa en liten söt body till den lille med haha.

    Och tack för att ni inte skrivit något elakt om övervikt och fetma (lite förvånad faktiskt haha)

  • Äldre 16 Aug 20:48
    #8

    Bonprix beställde jag ett par byxor. Billiga och satt jättebra. Tröjor är där inte så mycket av men jag har svårast med byxor då tror dem är för smala i benen på tex hm.

  • Äldre 16 Aug 21:01
    #9

    Jag är själv överviktig och gravid, väntar andra barnet. Med första började jag på 85kg och vägde strax över 100 på förlossningen. Denna gång började jag högre och i vecka 29 väger jag redan 100kg. Aldrig att jag skulle säga nåt om vikt till nån annan...

    Det jag kan säga är att det inte är så lätt att hitta gravidkläder i stora storlekar. HM är ju enda affären med gravidkläder men där kan jag bara köpa överdelar. Byxorna har för smala ben. Nästan alla säljer byxor med för smala ben för mig. Har ett helvete med byxor jämt då jag har både kraftiga vader och lår. Slimmodet de senaste åren har inte varit bra för mig, saknar de utsvängda jeansen.

  • Äldre 16 Aug 21:17
    #10
    BustersTjej skrev 2014-08-16 16:44:44 följande:

    Och tack för att ni inte skrivit något elakt om övervikt och fetma (lite förvånad faktiskt haha)


    Självklart inte :) Ingen har rätt att kommentera någon annans vikt. Jag är själv överviktig. Lycka till med graviditeten och mammalivet :)
Svar på tråden Köpa mammakläder när man är tjock.