• Vickyck

    11 veckors bebis vaknar hela tiden!

    Har en liten tjej på 11 veckor (född 26 dagar tidigt) som har stoooora problem att sova längre än några minuter från att hon har somnat.. Hon somnar in rätt fort men sen börjar problemet att få henne att fortsätta sova.. Har jag tur kan hon sova typ 30-40 min men sen vaknar hon.. Oftast tar det bara några minuter sen är hon vaken, ledsen och skriker, fortfarande jätte trött. Så håller det på hela dagarna.. Oftast även på kvällen inför natten. Har testat ALLT, sova själv, sova på mig, bredvid, i vagnen ( där sover hon typ 30-60 min om hon är riktigt trött och vi e ute och går) sova med napp, utan, halvsittandes i babyskyddet, åka bil, elektrisk babyvagga, ser självklart till att hon alltid är mätt och torr blöja innan hon sover men absolut inget verkar hjälpa.. Hon har haft det tufft och hade kolik första 2 månaderna med mycket skrik och dålig sömn men det har nu blivit mycket bättre (koliken). De få gånger hon sover 2-3 timmar på dagen är hon glad å nöjd när hon vaknar men sen är hon ju trött igen efter en timma eller två, då börjar kampen igen.. :( väldigt jobbigt då hon sover halvdåligt på natten också och vaknar vid 02-03 och vägrar somna om på någon timma, jätte ledsen och skriker.. Börjar bli rätt slitsamt att ha det såhär. Någon som har haft det liknande och har några tips? Det har vart såhär ett par veckor nu så nån fas vet jag inte om det är :( innan skrek hon ju mest hela dagarna Pgr av magen...

  • Svar på tråden 11 veckors bebis vaknar hela tiden!
  • Alexi

    Vad vad händer om du accepterar att hon bara sover 30-40 min i sträck och slutar kämpa så`Ställer in dig på att hon måste sova ofta men korta snuttar? Min dotter sov 30-minuterspass hela sitt första år typ, med ett par timmars mellanrum. Jag hade också trott att bebisar alltid sov 2-3 timmar i sträck men det är det många som inte gör. Ibland kan man nog försöka lite väl mycket som förälder istället för att försöka bara gilla läget och följa barnet.

  • Nybblan90

    Jag läste någonstans att barns sovcykel är 30 min, sen vaknar de till och innan dom blivit stora nog att somna om på egen hand så kan man behöva vagga eller amma eller så.. Vet ej om detta är ren fakta men det vekar stämma in på min pojke. Prova att lägg bebis på sidan med stöd?

    Men som någon annan nämnde så är barn olika och sover olika länge :) om den bara är 11 veckor dessutom så kan man knappats förvänta sig några rutiner. Ta dagen som den kommer ör mitt tips. Lycka till!

  • plutten2012

    Gammal tråd men jag testar endå...

    vickyck - hur gick det med er dotters sömn? Jag har samma problem med vår tös som bara sover 30 min i stöten men som sen vaknar och fortfarande är märkbart trött. Hur gör man för lära en liten sova över sömnskarvarna?

Svar på tråden 11 veckors bebis vaknar hela tiden!