• Anonym (TS)

    Någon som är tillsammans med en musiker?

    Hur fungerar det? För/nackdelar? Går det att ha en familj? 

  • Svar på tråden Någon som är tillsammans med en musiker?
  • Anonym (Har varit)

    Jag har varit. Önskar att det hade funkat för oss att kombinera musikerlivet med familjelivet men det höll inte. Det är min stora sorg i livet, älskar den mannen fortfarande.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Har varit) skrev 2014-08-17 22:37:47 följande:

    Jag har varit. Önskar att det hade funkat för oss att kombinera musikerlivet med familjelivet men det höll inte. Det är min stora sorg i livet, älskar den mannen fortfarande.


    Vad var det som gjorde att det inte fungerade?
  • spel

    Jag är det. Vi har inga barn ihop som antagligen är tur. Kan tänka mig att det inte hade varit kul med småbarn. Min sambo repar 3 kvällar i veckan men det blir inte så många spelningar på ett år men när han väl ska spela så går det åt mycket tid på helgen. Han ska plocka ner sina trummor,lasta dem i bilen ,plocka upp dem på klubben. Det ska sedan skruvas och grejas så allt står rätt sedan ska det soundcheckas. Efter det så kommer den långa väntan på att tiden ska gå tills han ska spela. Stå på scenen i ca 40 minuter och sedan händer allt igen i bakvänd ordning.Om han spelar i våran stad så hämtar oftast trummorna under söndagen och sedan ska de ställas på plats igen i replokalen. Är väl lättare för de som är gitarrister och basister är ju inte lika mycket plock med de instrumenten :)

    Men som sagt hela helgen går bort även om det inte finns restid. Nu är vi ju över 40 år båda två så vi lever ju inget rock liv direkt han arbetar som hantverkare i vardagen. Men om vi hade fått barn som sagt så hade det nog varit ganska jobbigt men nu hade vi barn redan på skilda håll och levde som särbos i början av vårt förhållande.

  • Anonym (TS)

    Ingen som har familj som lyckats få det att fungera?

  • Anonym (Yes)

    Beror väl på lite hur musikern själv väljer att leva.

    Min sambo är musiker men lever inte på det, repar 1-2 ggr i veckan ibland, mer sällan ibland.
    Släpper skivor, men spelar bara ute någon gång om året. Egen studio som klarar den mesta inspelningen, så han är inte borta mycket på inspelning heller.

    Men skulle nog inte välja att vara tillsammans med någon som turnerar mycket, då är det nog svårt om man har barn.

  • Kereza

    Tar mitt exempel, så mitt svar utgår från att musikern är en man - samma saker gäller troligen kvinnliga musiker också, men det har jag aldrig testat :)

    Klart man kan få det att fungera, men det är svårt och det krävs både att han är pålitlig, samt att man litar på honom Utan att hispa sönder över eventuella groupies och må dåligt hela tiden.

    Jag klarade det inte - men den jag hade var å andra sidan inte trogen heller.

    Min nuvarande är "avdankad" musiker - hans exfru skilde sej mycket pga musiker-livet. Trots att han (hävdar iaf. att han) var stenhårt trogen, men hon orkade inte med att han var borta så ofta, samt att hans inkomst var så instabil; de visste aldrig hur mycket han skulle tjäna, och på turné var han dessutom Helt frånvarande och hon fick ta hand om ungar och hem själv.

    Det handlar nog mycket om det; om man orkar vara utan karln en hel del, om man orkar hem och familj utan stöd från musikern i fråga, om man känner att man litar på honom, och om han Är pålitlig.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Yes) skrev 2014-08-17 23:56:24 följande:

    Beror väl på lite hur musikern själv väljer att leva.

    Min sambo är musiker men lever inte på det, repar 1-2 ggr i veckan ibland, mer sällan ibland.
    Släpper skivor, men spelar bara ute någon gång om året. Egen studio som klarar den mesta inspelningen, så han är inte borta mycket på inspelning heller.

    Men skulle nog inte välja att vara tillsammans med någon som turnerar mycket, då är det nog svårt om man har barn.


    Ok. Min mans band vill turnera så mycket dom bara kan och jag(+ev. familj)  kommer bara kunna komma och "hälsa på" lite snabbt på något stopp, typ. 

    Det är ju så klart svårt att veta hur mycket "så mycket som möjligt" är, det vet ju inte ens dom än, men jag vill gärna vara förberedd på det värsta.. Jag vet ju inte alls hur ett sådant liv ser ut och vad jag kan förvänta mig. Jag vet bara att familjen är viktig för mig och helst hade jag levt ett riktigt familjeliv där vi delar 50/50 på familjeledigheten osv. Nu vet jag inte ens vad jag kan förvänta mig...skulle vårt barn ens känna igen honom om han är borta i 1-2 månader? 
  • Anonym (TS)
    Kereza skrev 2014-08-18 00:00:03 följande:

    Tar mitt exempel, så mitt svar utgår från att musikern är en man - samma saker gäller troligen kvinnliga musiker också, men det har jag aldrig testat :)

    Klart man kan få det att fungera, men det är svårt och det krävs både att han är pålitlig, samt att man litar på honom Utan att hispa sönder över eventuella groupies och må dåligt hela tiden.

    Jag klarade det inte - men den jag hade var å andra sidan inte trogen heller.

    Min nuvarande är "avdankad" musiker - hans exfru skilde sej mycket pga musiker-livet. Trots att han (hävdar iaf. att han) var stenhårt trogen, men hon orkade inte med att han var borta så ofta, samt att hans inkomst var så instabil; de visste aldrig hur mycket han skulle tjäna, och på turné var han dessutom Helt frånvarande och hon fick ta hand om ungar och hem själv.

    Det handlar nog mycket om det; om man orkar vara utan karln en hel del, om man orkar hem och familj utan stöd från musikern i fråga, om man känner att man litar på honom, och om han Är pålitlig.


    Ok. Låter ju precis som det jag är orolig för..
    Jag är dessutom rätt svartsjuk (han har varit otrogen i tidigare förhållanden, men inte mot mig vad jag vet) och alla andra i bandet är singlar. Nu hävdar han själv att dom inte kommer ha tid att festa osv men det har jag svårt att tro...  
  • Anonym (hahaha)

    TS en sak kan du vara säker på att den killen kommer vara otrogen mot dig.... Alla andra i bandet är singlar och han sitter på rummet och läser poesi tror du väl :)....inte....
    Vilka band festar inte på turné... nej du får nog följa med själv om det skall bli lugn skulle ja tro...

Svar på tråden Någon som är tillsammans med en musiker?