• Kattfl­ickan
    Äldre 17 Aug 22:59
    1439 visningar
    6 svar
    6
    1439

    Vilken vinteroverall?

    Hej,

    Jag fick lite panik när jag läste en tråd om vinteroveraller nyss. Ska man skaffa en sån nu?

    Jag har en dotter som är 1,5 år och jag är ute efter en riktigt bra overall som hon kan busa runt i ute i vinter. Jag bor i Mälardalen så det kan vara relativt kallt här.

    Jag känner mig helt lost! Har ingen aning om vilka overaller som är bra? Snälla ge lite tips!

  • Svar på tråden Vilken vinteroverall?
  • Äldre 17 Aug 23:04
    #1

    Har provat:

    Reima tec, tunna smidiga, man får bygga under med fleece om det är riktigt kallt men det gäller de flesta märken. Tål väta jättebra men nöts rätt lätt (dock sällan ett problem på så små barn)

    Rasavil: jättebra overall som tålde både väta och slitage. Trist i designen och svår att få tag i.

    Gneis: Min absoluta favorit. Våra har hållit emot väta fantastiskt och alla utom en årgång har även klarat slitage hur bra som helst (den årgången de inte funkade alls var 2011 och sen gick de tillbaka till cordura igen)

    Grannen gillar polarns overaller. De passar inte mina ben i formen då benen är rätt korta (och mina barn är långbenta). De är varmare än Reima, Rasavil och Gneis. Lite tyngre men ska tåla väta lika bra och ser inte ut att slitas så lätt heller.

    KappAhls overaller säger många är prisvärda, klart billigare än alla ovan har dock inte provat själv. Mina ungar kommer köra på Gneis (de tre äldsta) och Reima tec i vinter.

  • Äldre 17 Aug 23:19
    #2

    Kan rekommendera Didrikson, är supernöjd med både overall och setet med jacka+byxa. Har hållit båda mina varma och torra under vintern :)

  • Kattfl­ickan
    Äldre 17 Aug 23:22
    #3

    Cosinus: jättebra tips! Var hittar man Gneis?

  • Äldre 17 Aug 23:26
    #4

    Gneis.se de har inte öppnat än för i höst dock.

  • Äldre 17 Aug 23:28
    #5

    Jag skulle rekommendera ett bra underställ i ull. Småttisar kan ju inte röra sig så bra i bylsig overall och snö så då blir de ju mycket sittande. Lager på lager och särskilt med ull är super. Då kan man ha med underställ när det är jättekallt och utan annars.Så behöver man inte ha världens varmaste overall jämt.

    Vi har haft ullställ och en vanlig friends-overall från coop. Funkar jättebra!

  • gbgumm­an
    Äldre 2 Sep 05:59
    #6

    Vill man lägga mycket pengar och få den klart bästa overallen tycker jag isbjörn. Kostar runt 2000kr men funkar då i två år och våra har ändå sett nästan nya ut trots att de åkt på berg. Varma och smidiga. Barnen har aldrig fått in minsta fukt och inte blivit svettiga inne i dem. Dock stora i storleken på längden. Dottern har i år 116 och hon är 119 lång. Overallsgräppet sitter dvs en knutet nävtag i tyget mellan benen. Ändå har jag inte sprättat upp förlängningen i armar och ben. Den hade hon förra året fint också. Skulle gissa att den skulle funka tre år. Men tror inte dottern går med på overall nästa år när hon är 8 år. Om ens i år. Vi brukar ge bort dem och de funkar några barn år till.

Svar på tråden Vilken vinteroverall?