• enbär

    Varför har ni barn på friskola?

    Mer eller mindre dagligen läser man ju om friskolor som tar ut vinster, flera tusen kronor av varje barns skolpeng går visst i vissa fall till vinst för företagen istället för till barnens undervisning som den är avsedd för. Dessutom skattar de inte på vinsten tack vare diverse skatteplaneringsupplägg. De får av våra skattepengar för att driva skola men de betalar inte själva skatt (på den vinst de gjort på pengar som skulle gå till barnens undervisning).

    Men väldigt många barn i Sverige går ju i dessa friskolor. Så min fråga är, varför väljer ni en sådan skola till era barn? Är den kommunala skolan i ert område väldigt dålig. För jag kan ju förstå att om det är mycket problem på den kommunala väljer man ändå en friskola, som kanske är bättre för att barnen med problem inte väljer den.

    Hur känner ni inför att ha barnen i en vinstdrivande skola? Känns det OK att pengar som skulle gått till era barns undervisning går till vinster i skatteparadis? Märks det på skolan att den tar ut vinst? Utövar ni föräldrar påtryckningar för att pengarna ska gå till lärare, material, kringpersonal osv istället för till vinst?

  • Svar på tråden Varför har ni barn på friskola?
  • Anonym (nja)

    Alla friskolor är inte vinstdrivande på det sättet. Våra barn går i en Montessoriskola för att vi vill ha den pedagogiken. I vårt fall är det dock inget fel på den närmaste kommunala skolan och där hade våra barn gått om de inte hade kommit in på Montessoriskolan. De har kompisar i båda skolorna, då vi bor nära båda.

    Sen tror inte jag att de flesta föräldrar väljer friskolor "bara för att", utan för att de bor i ett område där en friskola helt enkelt är ett bättre alternativ, vinstdrivande eller ej. Det är i alla fall min erfarenhet från bekantskapskretsen. Vill man få bort detta, får man se till att "rycka upp" de kommunala skolorna i de områden där det inte fungerar.

  • nyans

    Det är verkligen inte ok med vinstdrivande skolor på det sättet. Men TS, vad ska föräldrar som bor i eller nära områden med stora problem, stor segregation osv, göra? Dessa områden blir ju fler och fler, varpå antal barn som istället går i friskolor ökar.

    Skyll inte på föräldrarna, som gör vad de kan för att "rädda" sina barn och ge dem en bra skolgång. Skyll på politikerna, som har orsakat den här situationen.

  • enbär
    nyans skrev 2014-08-18 09:48:12 följande:

    Det är verkligen inte ok med vinstdrivande skolor på det sättet. Men TS, vad ska föräldrar som bor i eller nära områden med stora problem, stor segregation osv, göra? Dessa områden blir ju fler och fler, varpå antal barn som istället går i friskolor ökar.

    Skyll inte på föräldrarna, som gör vad de kan för att "rädda" sina barn och ge dem en bra skolgång. Skyll på politikerna, som har orsakat den här situationen.


    Jag skyller inte på föräldrarna, jag skrev ju att jag förstår att om närmsta kommunala skola är dålig väljer man friskolan. Det hade jag också gjort! Nu är jag så lyckligt lottad att närmsta kommunala skola hos oss är jättebra så vi behöver inte ens fundera på friskola. För mig skulle det inte kännas bra att veta att delar av det jag betalar i skatt till barnens undervisning inte går till detta utan till vinster. Ja, politikerna måste får ordning på detta, det är de som orsakat situationen. Men jag vet också att på vissa ställen har föräldrarna åter börjat välja den kommunala, i början ansågs det "fint" med friskola men nu är det större misstänksamhet och många friskolor har ju också visat sig inte hålla måttet. Där vi bor är resultaten bättre i den kommunala än i friskolorna runt omkring.

    Jag tror egentligen på konkurrens. Jag tror att kommunala skolor till viss del fått "ta sig i kragen" för att möte konkurrens från friskolor. Sen är väl problemet att friskolor är bättre just för att det är barn från studiemotiverade hem som väljer dem medan de andra "blir kvar" på den kommunala skolan och därför blir resultaten därefter.
  • Anonym (bryr mig inte)

    Så länge mitt barn får bra undervisning bryr jag mig inte om ifall de tar ut vinter eller ej.

    Min son går i en stor friskola, det finns ett flertal skolor i Sverige. De drivs numer av ett riskkapitalbolag men skolan är ändå känd som en av de bättre i landet.

  • enbär
    Anonym (bryr mig inte) skrev 2014-08-18 10:01:28 följande:

    Så länge mitt barn får bra undervisning bryr jag mig inte om ifall de tar ut vinter eller ej.

    Min son går i en stor friskola, det finns ett flertal skolor i Sverige. De drivs numer av ett riskkapitalbolag men skolan är ändå känd som en av de bättre i landet.


    Fast är verkligen allt perfekt på din sons skola? Finns det verkligen inget som skulle kunna förbättras med de pengar som går till vinst? Lärare, lokaler, material, utflykt, simundervisning, ingenting?

    Eller skulle de där pengarna inte göra bättre nytta på en skola med svaga elever? Vore nog bättre för Sveriges framtid om pengarna gick till att få upp resultaten för dem som har svaga resultat och kanske inte så engagerade föräldrar.
  • Tangent

    Kommer heller att välja en skola som tar ut stora vinster än den urkassa kommunala högstadieskola som finns i vårt område.

  • Anonym (bryr mig inte)
    enbär skrev 2014-08-18 10:54:31 följande:
    Fast är verkligen allt perfekt på din sons skola? Finns det verkligen inget som skulle kunna förbättras med de pengar som går till vinst? Lärare, lokaler, material, utflykt, simundervisning, ingenting?

    Eller skulle de där pengarna inte göra bättre nytta på en skola med svaga elever? Vore nog bättre för Sveriges framtid om pengarna gick till att få upp resultaten för dem som har svaga resultat och kanske inte så engagerade föräldrar.
    Vi har bytt från en bra kommunal skola till denna just för att mitt barn, som ligger i framkant, ska få den bästa skolgången möjligt. Jag är trött på att alla pengar inom skolan hamnar hos de som inte sköter sig. Svaga resultat som beror på bristande engagemang hos andra föräldrar ska inte heller mitt barn bli lidande av.
  • Gladskit

    Min son går i en friskola för att den råkade ligga närmast oss, helt enkelt.
    Och jag tror att 95% av de barn som går där gör det av närhetsprincipen, inte för att föräldrarna specifikt eftersöker deras pedagogik.

  • Anonym (bryr mig inte)
    Gladskit skrev 2014-08-18 13:21:40 följande:

    Min son går i en friskola för att den råkade ligga närmast oss, helt enkelt.
    Och jag tror att 95% av de barn som går där gör det av närhetsprincipen, inte för att föräldrarna specifikt eftersöker deras pedagogik.


    Det tror inte jag. 50% kanske men många friskolor har långa köer.
  • Gladskit
    Anonym (bryr mig inte) skrev 2014-08-18 14:10:38 följande:
    Det tror inte jag. 50% kanske men många friskolor har långa köer.
    Det tror jag faktiskt visst. Och det finns inga köer till den här skolan, de får mig veterligt in färre elever i år än vad de hade lämnat platser till kommunen.
    De som startade den skola som min son går i tänkte nog inte på vilket som är det naturliga upptagningsområdet till just denna skola. Jag har en känsla av att det inte blev som de hade tänkt. Dessutom ligger de bästa skolorna till "nöjdhetsundersökningar" och skolresultat sett, alltså de som många söker sig till,  inte alls i närheten. Jag känner ingen på skolan vars barn åker buss en längre väg eller som får skjuts från andra sidan kommunen, utan till allra största delen bor eleverna väldigt nära skolan. Det är det naturliga valet för ett ganska stort antal barn, geografiskt sett.


Svar på tråden Varför har ni barn på friskola?