• Anonym (mamma­n)
    Äldre 18 Aug 12:10
    18012 visningar
    101 svar
    101
    18012

    Han vill att vårt barn ska börja dagis som 1 åring, fått plats!

    Jag känner mig orolig och är inte alls redo att lämna ifrån mig mitt barn på dagis än, vi har fått plats och han börjar isåfall kort efter 1-årsdagen..

    Min sambo tycker detta är jättebra, och blir sur på mig för att jag är så "mesig" med detta. Jag menar, jag har ändå inte jobb att gå tillbaka till, så kan lika gärna vara hemma ett tag till... tycker 1 år och 5 månader känns bättre.

    Vårt barn kan inte ens gå än eller prata som ni förstår.

    Dessutom är jag inte nöjd med var vi fick dagisplats =( 

    Vad ska jag göra??!

  • Svar på tråden Han vill att vårt barn ska börja dagis som 1 åring, fått plats!
  • jenny9­9
    Äldre 18 Aug 12:12
    #1

    Skippa dagis ett tag till.Har du möjlighet så var hemma ett tag till.

  • Anonym (Kim)
    Äldre 18 Aug 12:13
    #2

    Om ni inte måste ha dagis pga ekonomin skulle jag aldrig låta mitt barn börja dagis så tidigt.

  • Litet My
    Äldre 18 Aug 12:14
    #3

    Hade inte heller velat ha mina barn där så tidigt om jag haft möjligheten att gå hemma vilket du ju tycks ha.

  • Anonym (hepp)
    Äldre 18 Aug 12:26
    #4

    Han har väl tröttnat på att försörja dig? Och till de andra som säger att TS "har möjlighet"... Det är lätt att vara generös med andras pengar. Uppenbarligen har hon inte möjlighet om inte barnets pappa betalar för det. Vi vet inget om deras ekonomi men det verkar onekligen som att pappan inte vill betala för hemmafru/barnflicka.

    Det är inget fel att lämna en ettåring på dagis, Vi är väldigt bortskämda i Sverige, i princip alla andra västländer lämnar man mycket tidigare på dagis.

  • Anonym (Milla­)
    Äldre 18 Aug 12:28
    #5
    Anonym (hepp) skrev 2014-08-18 12:26:34 följande:

    Han har väl tröttnat på att försörja dig? Och till de andra som säger att TS "har möjlighet"... Det är lätt att vara generös med andras pengar. Uppenbarligen har hon inte möjlighet om inte barnets pappa betalar för det. Vi vet inget om deras ekonomi men det verkar onekligen som att pappan inte vill betala för hemmafru/barnflicka.

    Det är inget fel att lämna en ettåring på dagis, Vi är väldigt bortskämda i Sverige, i princip alla andra västländer lämnar man mycket tidigare på dagis.


    Varför skulle inte TS få föräldrapenning som alla andra?
  • Äldre 18 Aug 12:32
    #6
    Anonym (hepp) skrev 2014-08-18 12:26:34 följande:

    Han har väl tröttnat på att försörja dig? Och till de andra som säger att TS "har möjlighet"... Det är lätt att vara generös med andras pengar. Uppenbarligen har hon inte möjlighet om inte barnets pappa betalar för det. Vi vet inget om deras ekonomi men det verkar onekligen som att pappan inte vill betala för hemmafru/barnflicka.

    Det är inget fel att lämna en ettåring på dagis, Vi är väldigt bortskämda i Sverige, i princip alla andra västländer lämnar man mycket tidigare på dagis.


    Trevlig syn på det hela: att den som jobbar försörjer den som är föräldraledig. Jag skulle vilja säga att i en hel del fall är det så att den som är hemma offrar en hel del i form av ekonomi (lön, löneökningar, kompetenshöjning, pensionssparande osv osv) för att det gemensamma barnet ska slippa börja i förskolan innan det ens kan stå, gå eller ens ta för sig på något vis. Jag bryr mig inte så mycket om hur det ser ut i andra länder för i mitt tycke handlar det snarare om att Sverige ligger i framkant när det gäller att ta tilvara på barnets intressen. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Äldre 18 Aug 12:35
    #7

    Det är superbra att möjligheten finns att ha ettåringar på förskola - om man måste arbeta. Jag har själv arbetat på förskola i många år och jag vet att de flesta barn trivs o har det bra. MEN det är inte bättre än att vara hemma med en förälder! Inte när barnet är såpass litet, då har de mer behov av mamma/pappa än kompisar o pedagogisk verksamhet..

    Både jag o min man var tvungna att börja arbeta när äldsta sonen fyllde ett år. Vi har sådan lyx att mina svärföräldrar är pensionärer och älskar att spendera tid med våra barn. Även mina föräldrar vill "ha" dem så mkt som möjligt. Mina svärföräldrar erbjöd sig själva att ha sonen de dagar både jag och min man arbetade. Jag arbetade fyra dagar i veckan och min man helger samt några dagar i veckan. I slutändan var sonen hos farmor o farfar ca tre dagar i veckan, fem timmar per dag (lyxen att svärmor hade maten färdig när jag kom för att hämta ska vi bara inte prata om... Fantastiskt!).

    Iallafall - sonen började på förskola när han var strax över tre år. Då var jag föräldraledig med lillebror men sonen hade nu ett större behov av jämnåriga kompisar än tidigare. Så han började femton timmar i veckan uppdelat på tre dagar. Lillebror är ett år nu och jag skall börja arbeta under hösten. Min man studerar på distans och kommer ha barnen på dagen och studera på eftermiddagar o kvällar. Storebror fortsätter med förskola tre dagar i veckan (dock några timmar extra så jag kan hämta efter jobbet).

    Alla har inte möjligheten att göra som vi - och då är förskolan en fantastisk möjlighet. Men att lämna min ettåring om jag inte var tvungen? Aldrig! Han har det mkt bättre med en nära vuxen som kan lägga all tid o uppmärksamhet på honom o inte femton andra barn...

  • Anonym (hepp)
    Äldre 18 Aug 12:36
    #8
    Anonym (Milla) skrev 2014-08-18 12:28:40 följande:
    Varför skulle inte TS få föräldrapenning som alla andra?
    Jag räknar med att hennes dagar är slut, annars hade vi väl inte haft den här diskussionen?
  • Anonym (50/50­)
    Äldre 18 Aug 12:36
    #9

    Hur tänker du försörja dig om du ska fortsätta att vara hemma? Han vill att du börjar bidra med din del av er gemensamma försörjning. Kan du det, även om du går hemma, så stanna för all del hemma. Kan du inte det så får du nog acceptera att börja arbeta.

  • Anonym (hepp)
    Äldre 18 Aug 12:37
    #10
    Ann Cistrus skrev 2014-08-18 12:32:40 följande:
    Trevlig syn på det hela: att den som jobbar försörjer den som är föräldraledig. Jag skulle vilja säga att i en hel del fall är det så att den som är hemma offrar en hel del i form av ekonomi (lön, löneökningar, kompetenshöjning, pensionssparande osv osv) för att det gemensamma barnet ska slippa börja i förskolan innan det ens kan stå, gå eller ens ta för sig på något vis. Jag bryr mig inte så mycket om hur det ser ut i andra länder för i mitt tycke handlar det snarare om att Sverige ligger i framkant när det gäller att ta tilvara på barnets intressen. 
    Ja, någon måste ordna försörjningen. Sen är många bra på att spela martyrer över att de är hemma och tar hand om sina egna barn.
Svar på tråden Han vill att vårt barn ska börja dagis som 1 åring, fått plats!