• Äldre 18 Aug 15:55
    275 visningar
    1 svar
    1
    275

    Gemensam vårdnad och varannan vecka

    Jag har sedan snart två år tillbaka försörjt våra 3 barn.
    Jag får hela barnbidraget och ser till att de har busskort, försäkring, mobilabonnemang och telefoner.
    Ser även till att de har kläder, dator och betalar fritidsintressen samt betalar resor etc.
    De bor alltså varannan vecka hos mig och min sambo och den andra veckan hos pappa med sambo.
    Anledningen till att jag har BB är att han har skulder hos kronofogden och aldrig har några pengar till barnen- så från början var det sagt att jag skulle betala det viktigaste försäkring, busskort, mobilabonnemang o dylikt för att det inte skulle falla bort. Sedan skulle vi dela på annat.

    Så har det inte blivit någon gång utan jag får snarare ge honom pengar vid lov etc för att han tycker att det är min plikt eftersom jag har BB.

    De har inte ens skaffat internet så att barnen kan sköta skolarbete och ha sociala kontakter med vänner. Så de stora barnen åker hit varje vecka de ska vara hos honom och pappa tycker det är OK men han frågar aldrig mej och min sambo vad vi tycker!

    Jag är så trött på att han inte tar ansvar för något i barnens liv för det är mer än detta som inte fungerar och jag kommer ingen vart med pappan för han tycker inte att han gör något fel i någonting!

    Snälla tipsa om vem man ska prata med eller ge mej konkreta råd för jag orkar inte mer.
    Med 2 tonåringar och 1 i lågstadiet så är det både känslor och plugg som ska hanteras ???? och en pappa som sitter på altanen och röker hela dagarna och tycker att det är min plikt att försörja barnen och se till att allt fungerar.
    Är det så här det ska vara?

  • Svar på tråden Gemensam vårdnad och varannan vecka
  • Äldre 22 Aug 15:42
    #1

    Jag har också barn varannan vecka. En tioåring. Får även in barnbidraget till mig som går till fritids och till kläder. Nu är det säkert olika: Jag betalar 840 till fritids/mån. 210 spänn över från barnbidraget per mån. Detta går till försäkring och till kläder - som han mestadels använder hos mig. Har inte gett honom mobil än, men så fort jag har lyckats planera in det så lär han få det med. Där någonstans går min smärtgräns för vad barnbidraget räcker till så länge som fritids finns kvar. 

    Om man ska tänka ekonomi: Av det du berättar så tycker jag det verkar som att du betalar betydligt mera än vad barnbidraget ger. Vore jag som du så skulle jag - på ett så neutralt sätt som det är möjligt - sätta svart på vitt på vad barnbidraget går till, och vad det INTE täcker. Jag skulle även föreslå honom att han får hälften av barnbidraget så kan han inte komma med argumentet att du ska betala allt. Jag skulle även kolla av med försäkringskassan om du inte har rätt till underhållsstöd för barnen.Trots att ni har varannan vecka. Du säger att de kommer och går hos dig mera än uppgörelsen mellan dig och pappan är upplagd på.  Kolla även med din bank och kommun om det finns någon form av gratis rådgivning.Har ni en bra familjerådgivning så ta enskilda samtal med hen. Det kan man få. Så du kan få någon att bolla konkret med 

    Tänker man samarbetsmässigt: Det värsta barn vet är föräldrar som bråkar. Det är min erfarenhet efter två separationer med tre barn inblandade. Men "se till barnens bästa" är inte detsamma som att du ska acceptera en ojämlik fördelning. 

    Fortsätt prioritera barnen som du gör idag. Se det som en vinst relationsmässigt att de kommer till dig, även om jag mer än väl förstår att det är tufft. Men jag lovar... Din kontakt med dem vinner på att de tillbringar mycket tid hos dig, Och vill ditt ex avstå från den möjligheten så... Fine. Ta dig en funderare. Läs på hos olika instanser om vad som gäller och reflektera över vilka möjligheter du har att förändra. Och håll huvudet kallt och objektivt vid kontakt med ditt ex. Lägg fram klara fakta och inlåt dig inte i diskussioner med honom. Fokusera på vad DU kan göra åt situationen utan blanda in honom..Han verkar ju uppenbarligen inte villig att delta. Lycka till! 

Svar på tråden Gemensam vårdnad och varannan vecka