• Iustitiae

    Ni med endometrios, hjälp?

    Hej!
    Finns här någon som kan tänkas vilja dela med sig av sina erfarenheter? Hur fick du veta att du hade endometrios? Samband med utredning? Misstänkte du det själv? Alltid haft eller kom plötsligt? Fanns det någon orsak till hur det uppstod? Om du misstänkte själv, pågrund av vilka symptom? Har du kunnat bli gravid?

    Jag vet att jag säkert är fjantig och googlar för mycket men det känns snart som jag inte kan ignorera det här längre, går sönder av oro..

  • Svar på tråden Ni med endometrios, hjälp?
  • Zinfandel
    Iustitiae skrev 2014-08-18 22:46:14 följande:

    Hej!
    Finns här någon som kan tänkas vilja dela med sig av sina erfarenheter? Hur fick du veta att du hade endometrios? Samband med utredning? Misstänkte du det själv? Alltid haft eller kom plötsligt? Fanns det någon orsak till hur det uppstod? Om du misstänkte själv, pågrund av vilka symptom? Har du kunnat bli gravid?

    Jag vet att jag säkert är fjantig och googlar för mycket men det känns snart som jag inte kan ignorera det här längre, går sönder av oro..


    Endo är väl tyvärr en av de vanligaste och främsta anledningarna till infertilitet Rynkar på näsan
    Jag fick det diagnosticerat efter laporaskopi och hade inga tecken på det innan (mer än barnlöshet då?).

    Det är bra, läs, läs, läs, det är enda sättet att få rätt info eftersom svenska läkare oftast säger att endo inte påverkar, vilket det såklart gör. Massor.
  • Iustitiae
    Zinfandel skrev 2014-08-19 08:50:01 följande:

    Endo är väl tyvärr en av de vanligaste och främsta anledningarna till infertilitet 

    Jag fick det diagnosticerat efter laporaskopi och hade inga tecken på det innan (mer än barnlöshet då?).

    Det är bra, läs, läs, läs, det är enda sättet att få rätt info eftersom svenska läkare oftast säger att endo inte påverkar, vilket det såklart gör. Massor.


    Ja, jag har förstått att det är väldigt vanligt och tyvärr har jag en del symptom som stämmer in, de flesta faktiskt. Men jag vet inte hur jag ska göra med det här. Kan man begära laporaskopi? För vad jag förstått är det enda sättet att få klart besked hur det står still. Jag och sambon har nyligen börjat försöka bli gravida så ofrivillig barnlöshet är ju inte (än?) något "symptom" jag lider av. Men frågan är om vi måste försöka ett helt år innan jag kan få mig själv undersökt för det, för jag är rätt så säker på att jag har endometrios och har förstått att det även kan ställa till med problem om en eventuell graviditet skulle uppstå. Är så kluven, rädd.
  • Zinfandel

    Ni ska försöka i lugn och ro först, utan för många hjärnspöken. Men det är bra att du redan tänker tanken, kvinnlig intuition har jag lärt mig att aldrig ifrågasätta men du ska heller inte dra igång varje växel. Sitt lugnt i båten men ta reda på fakta. Enda sättet att få en LAP i sammanhanget är troligen att hävda smärta och återigen smärta. Börja med att få spolat äggledarna, det är nummer ett. Är där fri passage är det toppen (även om det inte utesluter endo), är de igentäppta finns risk för endo men inte nödvändigtvis. Fråga din gyn om en spolning, det är en bra början. Lycka till {#emotions_dlg.flower}

  • Iustitiae
    Zinfandel skrev 2014-08-19 09:56:33 följande:

    Ni ska försöka i lugn och ro först, utan för många hjärnspöken. Men det är bra att du redan tänker tanken, kvinnlig intuition har jag lärt mig att aldrig ifrågasätta men du ska heller inte dra igång varje växel. Sitt lugnt i båten men ta reda på fakta. Enda sättet att få en LAP i sammanhanget är troligen att hävda smärta och återigen smärta. Börja med att få spolat äggledarna, det är nummer ett. Är där fri passage är det toppen (även om det inte utesluter endo), är de igentäppta finns risk för endo men inte nödvändigtvis. Fråga din gyn om en spolning, det är en bra början. Lycka till 


    Jo, jag hävdar smärta och har gjort i ca två månader, då jag faktiskt har smärtor varje dag. Först trodde man att jag hade äggledarinflammation (blev hemskickad från akuten utan vul eller liknande, dom tryckte lite på magen), men så var inte fallet då jag sökte vård på nytt och det såg bra ut med vul. Dom skickade hem mig och sa att jag skulle vänta en vecka och återkomma om jag fortfarande hade ont, återkom efter en vecka där dom gjorde nytt vul och även då såg det bra ut men blev hemskickad med kommentaren "ja, det får nog göra ont ett tag". Sökte här emellan också vård på vårdcentralen för att utesluta andra orsaker som tarmbesvär eller liknande och allt var bra. Jag har idag ringt och fått en ny tid på kvinnokliniken nästa torsdag, för att åtminstone få rådgivning och diskutera just endometrios, då jag verkar vara den enda som haft/har det i tankarna. Kan ju också ta upp spolning med dom, vem vet det kanske hjälper? :)

    Jag försöker att inte stirra mig blind på det här, men jag köper inte att vården inte hittar fel på mig när jag har ont varenda dag och haft så länge. Vill bara få svar liksom, så jag kan ta det därifrån. Har levt utan preventivmedel i flera år tidigare och fullständigt oskyddat (med tanken att händer det så händer det), varpå jag enbart blivit gravid en gång och det resulterade i missfall kring vecka 8.

    Tack för dina råd och svar! :)
  • Zinfandel

    Åhh jag blir så arg när man inte tar endo på allvar Skrikandes Var 3-4:e kvinna har det och många lider oerhört i det tysta. Har du kollat upp sköldkörteln också? Tyvärr finns det ett samband mellan TSH & endo även om de förnekar det?. Hoppas verkligen du får hjälp, det SKA du ha!! 

  • Iustitiae
    Zinfandel skrev 2014-08-19 18:47:29 följande:

    Åhh jag blir så arg när man inte tar endo på allvar  Var 3-4:e kvinna har det och många lider oerhört i det tysta. Har du kollat upp sköldkörteln också? Tyvärr finns det ett samband mellan TSH & endo även om de förnekar det?. Hoppas verkligen du får hjälp, det SKA du ha!! 


    Sköldkörteln tror jag inte man kollat. Kanske kan vara värt att ringa till vårdcentralen sen efter att ha talat med kvinno, går ju på privatklinik och där tar dom i alla fall dom prover man vill få tagna. Ja, jag hoppas verkligen dom tar mig på allvar den här gången! Kommer inte ge mig utan en fight i alla fall. ;)
  • Hedwig H
    Iustitiae skrev 2014-08-18 22:46:14 följande:

    Hej!
    Finns här någon som kan tänkas vilja dela med sig av sina erfarenheter? Hur fick du veta att du hade endometrios? Samband med utredning? Misstänkte du det själv? Alltid haft eller kom plötsligt? Fanns det någon orsak till hur det uppstod? Om du misstänkte själv, pågrund av vilka symptom? Har du kunnat bli gravid?

    Jag vet att jag säkert är fjantig och googlar för mycket men det känns snart som jag inte kan ignorera det här längre, går sönder av oro..


    Jag fick akut ont i buken för fyra år sedan och åkte in och ut på akuten i ca två veckors tid. De misstänkte urinvägsinfektion, blindtarmsinflammation, cystor men ingenting hittades. Till slut blev mina smärtor så akuta att jag blev opererad akut av gyn. Då hittade endo.

    Jag har alltid haft kraftig mensvärk, men bara fått höra att det gör ont att ha mens, det är normalt. Så jag sökte aldrig hjälp för min värk, fast den pågick större delen av månaden. Jag hade aldrig hört ordet förrän efter operationen!

    Vi håller på att försöka få barn via ivf - men i våras råkade jag ut för en kraftig överstimulering, så vi har tagit paus från ivf-svängen.

    I och med att jag hade en diagnos behövde vi bara försöka på naturlig väg i ca 4 månader för min läkare. Men hon ville att vi försökte. Det är så olika vilka som har svårigheter att bli gravida och inte.

    Kan bara hålla med Zinfandel stå på dig! Kräv! Man ska inte gå runt med smärtor - oavsett orsak!
    Besök gärna min blogg efterendometrios.blogspot.se/ där jag skriver om endometrios!
  • Anonym (C)

    Hej!
    Min gyn misstänker att jag också har endometrios då alla symtom stämmer in på mig. Har sedan jag fick min mens alltid haft kraftiga menssmärtor (sängliggandes första mensdagen), problem med magen, smärtor i buken osv. Det är först när jag gjort en barnlöshetsutredning som jag blivit tagen på allvar angående mina smärtor. Alla mina blodprover såg bra ut och spolningen av äggledarna visade på fri passage. Det var prat om att de skulle göra en titthålsop samtidigt som spolningen för att kolla efter endometrios men sedan ändrade sig läkaren av någon anledning.
    Som om det inte är nog så får jag även cystor på äggstockarna som går sönder lite då och då och som genererar rejäl smärta samt att jag haft flera infektioner i underlivet genom åren.

    Blir så frustrerad och även jobbet blir lidande av smärtorna..
    Hur orkar ni andra med vardagen? 

    (Hoppas att det är ok med dig TS att jag lånade din tråd lite..)

  • Anonym
    Anonym (C) skrev 2014-08-25 14:49:31 följande:

    Hej!

    Min gyn misstänker att jag också har endometrios då alla symtom stämmer in på mig. Har sedan jag fick min mens alltid haft kraftiga menssmärtor (sängliggandes första mensdagen), problem med magen, smärtor i buken osv. Det är först när jag gjort en barnlöshetsutredning som jag blivit tagen på allvar angående mina smärtor. Alla mina blodprover såg bra ut och spolningen av äggledarna visade på fri passage. Det var prat om att de skulle göra en titthålsop samtidigt som spolningen för att kolla efter endometrios men sedan ändrade sig läkaren av någon anledning.

    Som om det inte är nog så får jag även cystor på äggstockarna som går sönder lite då och då och som genererar rejäl smärta samt att jag haft flera infektioner i underlivet genom åren.

    Blir så frustrerad och även jobbet blir lidande av smärtorna..

    Hur orkar ni andra med vardagen? 

    (Hoppas att det är ok med dig TS att jag lånade din tråd lite..)


    Usch det låter inte roligt...

    Jag jobbar 65% (skulle aldrig klara en heltid). Jag tar dagliga värktabletter och försöker hantera värken så gott det går. Har fått lära mig vad som triggar värken, hur jag hanterar smärtskov och att alltid alltid ha reservplaner. Jag ser till att planera min dag (allt) för att vara säker på attt jag inte tar ut mig. Försöker (i den mån det går) träna och röra mig. Har gjort inlägg om det här på min blogg, hur jag hanterar vardagen, om du vill ha lite längre tips och råd.

    För mig har det hjälpt att vara helt öppen mot min arbetsgivare. Jag har kunnat vara med och påverka mitt. Beror väl på vilken arbetsplats man är på, men jag har haft tur på den fronten.

    Hur ser din arbetssituation ut idag?
  • Anonym (C)
    Anonym skrev 2014-08-25 18:04:59 följande:
    Usch det låter inte roligt...

    Jag jobbar 65% (skulle aldrig klara en heltid). Jag tar dagliga värktabletter och försöker hantera värken så gott det går. Har fått lära mig vad som triggar värken, hur jag hanterar smärtskov och att alltid alltid ha reservplaner. Jag ser till att planera min dag (allt) för att vara säker på attt jag inte tar ut mig. Försöker (i den mån det går) träna och röra mig. Har gjort inlägg om det här på min blogg, hur jag hanterar vardagen, om du vill ha lite längre tips och råd.

    För mig har det hjälpt att vara helt öppen mot min arbetsgivare. Jag har kunnat vara med och påverka mitt. Beror väl på vilken arbetsplats man är på, men jag har haft tur på den fronten.

    Hur ser din arbetssituation ut idag?
    Vill du dela med dig av din blogg? Skulle vara intressant att läsa!

    Jag jobbar deltid och har varit tydlig med min chef om hur läget ser ut. Hon är väldigt förstående så det känns bra åtminstone. Det som är värst för mig är magen (ibs tror dom vilket inte är ovanligt när man har endometrios har jag lärt mig) och mensvärken. En sjukdag i månaden (nästan) har jag pga den och det är så jobbigt. Mår dåligt många ggr även dagen efter så ibland två. Kring mens och ägglossning har jag som mest ont i livmoder/äggstockar så jag har väl "tur" på det sättet, men stressen att planera kring sin mens är hemsk (får mensvärk 1 vecka innan den faktiskt kommer).
    Min mens kommer vilken dag som helst nu och jag vaknade med rejäl smärta i livmodern (som att det brann) och det bara sköt ner i benen, så illa har det inte varit tidigare.
    Jag har varken ibsen eller endon på papper från läkaren och för mig personligen skulle det inte göra någon skillnad, men det skulle vara skönt att kunna ha det på papper och ge till jobbet. 
  • Hedwig H
    Anonym (C) skrev 2014-08-25 18:51:07 följande:

    Vill du dela med dig av din blogg? Skulle vara intressant att läsa!

    Jag jobbar deltid och har varit tydlig med min chef om hur läget ser ut. Hon är väldigt förstående så det känns bra åtminstone. Det som är värst för mig är magen (ibs tror dom vilket inte är ovanligt när man har endometrios har jag lärt mig) och mensvärken. En sjukdag i månaden (nästan) har jag pga den och det är så jobbigt. Mår dåligt många ggr även dagen efter så ibland två. Kring mens och ägglossning har jag som mest ont i livmoder/äggstockar så jag har väl "tur" på det sättet, men stressen att planera kring sin mens är hemsk (får mensvärk 1 vecka innan den faktiskt kommer).

    Min mens kommer vilken dag som helst nu och jag vaknade med rejäl smärta i livmodern (som att det brann) och det bara sköt ner i benen, så illa har det inte varit tidigare.

    Jag har varken ibsen eller endon på papper från läkaren och för mig personligen skulle det inte göra någon skillnad, men det skulle vara skönt att kunna ha det på papper och ge till jobbet. 


    Alltså jag och nya fl är inte överens!tydligen publicerades mitt inlägg (#10) som anonym men det var jag Hedwig som skrev det länken till bloggen ligger i sidfoten.

    Ja, tyvärr är det ofta så att diagnoser gör det lättare med papperexercisen... Om man är sjuk nån dag varje månad så kan man ansöka om särskilt högkostnadsskydd så att man slipper karensdagen. Det var min endoläkare som skrev intyget.

    Även om man "bara" har omt vid äl, en vecka före mens och under mens, så är det ändå tillräckligt. Det är många dagar men måste planera runt. Utöver all annan planering man måste göra i livet...
    Besök gärna min blogg efterendometrios.blogspot.se/ där jag skriver om endometrios!
  • Iustitiae

    Har idag varit hos kvinnokliniken och läkaren vill absolut inte göra op för att fastställa diagnos, han pratade om att det skulle kunna göra endometriosen värre. Däremot höll han med mig i att det är mycket troligt att jag har det och han sa att han skulle kunna behandla mig för det, vilket tydligen var med p-piller. Mindre passande när jag vill bli gravid så jag tackade nej tack. Utöver det såg han något han kallade "pco liknande äggstockar men inte pco". Han menar på att jag har utebliven ägglossning och att jag mycket troligen sällan har ägglossning om jag har någon alls. Däremot hade jag en "exemplarisk" livmoder, vad nu det menas med. Han skickade hem mig med "försök i ett år och sen kan du höra av dig igen".

    Vet inte om jag ska skratta eller gråta? Är det här bra eller dåliga nyheter? Jag lutar åt det dåliga men jag vågar inte riktigt ta det till mig? Är det faktiskt så att jag kommer ha problem med att bli gravid? Kommer jag få någon ägglossning överhuvudtaget? Varför kan han inte hjälpa mig nu om han VET att jag inte kommer ha ägglossning? Jag fattar ingenting? Jag har typ/kanske endometrios och typ/liknande pco? Vad fan är det här?

  • Iustitiae

    Jag hade tydligen också en förtjockad livmoderslemhinna som han sa, direkt efter han sagt att min livmoder var exemplarisk. Jag var lite för uppe i allt för att fråga vad som menas med det, och undrar nu självklart över det också. Suuuuuck.

  • missis

    Jag hade en enorm smärta i magen ca 2 veckor i månaden. Besökte kvinnokliniken sjukt många gånger under ett års tid. De kollade allt och tillslut gjorde de ett titthål. Det visade sig att jag jade svåra sammanväxningar från bäcken till lungor. Har genomgått 3 operationer, 2 testosteronbehandlingar men ingenting hjälpte. Så jag gick emot läkarna och tog ut min pstav och blev så mycket bättre. Slutade att äta kött från djur med 4 ben, vitt mjöl, citrus och tomat och min matsmältning blev bra.

    Mår nu ok, äter citodon vid mens och ägglossning. Innan åt jag värktabletter varje dag. Har försökt bli gravid i flera år och blev det tillslut men det slutade i missfall :( Nu väntar utredning i januari...

  • Hedwig H
    Iustitiae skrev 2014-08-28 23:57:17 följande:

    Har idag varit hos kvinnokliniken och läkaren vill absolut inte göra op för att fastställa diagnos, han pratade om att det skulle kunna göra endometriosen värre. Däremot höll han med mig i att det är mycket troligt att jag har det och han sa att han skulle kunna behandla mig för det, vilket tydligen var med p-piller. Mindre passande när jag vill bli gravid så jag tackade nej tack. Utöver det såg han något han kallade "pco liknande äggstockar men inte pco". Han menar på att jag har utebliven ägglossning och att jag mycket troligen sällan har ägglossning om jag har någon alls. Däremot hade jag en "exemplarisk" livmoder, vad nu det menas med. Han skickade hem mig med "försök i ett år och sen kan du höra av dig igen".

    Vet inte om jag ska skratta eller gråta? Är det här bra eller dåliga nyheter? Jag lutar åt det dåliga men jag vågar inte riktigt ta det till mig? Är det faktiskt så att jag kommer ha problem med att bli gravid? Kommer jag få någon ägglossning överhuvudtaget? Varför kan han inte hjälpa mig nu om han VET att jag inte kommer ha ägglossning? Jag fattar ingenting? Jag har typ/kanske endometrios och typ/liknande pco? Vad fan är det här?


    Jag är ingen läkare, så jag har egentligen inga svar (precis det du vill höra!). Men om endo misstänks bör man ju inte gå obehandlad för länge...

    Jag har också pco äggstockar, men har inte pcos. Jag har många äggblåsor men brukar få utslag på äl stickor och har tydlig tempökning. När vi gjorde vårt första ivf försök råkade jag ut för överstimulering - trots låg dos och att de gjorde allt för att undvika överstimulering.

    Ja, det är jättesvårt att ge råd och alla kvinnor är så olika. Om jag ska ge ett råd är att söka hjälp igen om det inte lyckats inom ett halvår. Å andra sidan, som min läkare sa - man vet aldrig i förväg vem som kommer ha lätt eller svårt att få barn...
    Besök gärna min blogg efterendometrios.blogspot.se/ där jag skriver om endometrios!
  • Hedwig H
    missis skrev 2014-08-30 03:38:44 följande:

    Jag hade en enorm smärta i magen ca 2 veckor i månaden. Besökte kvinnokliniken sjukt många gånger under ett års tid. De kollade allt och tillslut gjorde de ett titthål. Det visade sig att jag jade svåra sammanväxningar från bäcken till lungor. Har genomgått 3 operationer, 2 testosteronbehandlingar men ingenting hjälpte. Så jag gick emot läkarna och tog ut min pstav och blev så mycket bättre. Slutade att äta kött från djur med 4 ben, vitt mjöl, citrus och tomat och min matsmältning blev bra.

    Mår nu ok, äter citodon vid mens och ägglossning. Innan åt jag värktabletter varje dag. Har försökt bli gravid i flera år och blev det tillslut men det slutade i missfall :( Nu väntar utredning i januari...


    Nej så trist, hoppas att ni får svar under utredningen
    Besök gärna min blogg efterendometrios.blogspot.se/ där jag skriver om endometrios!
Svar på tråden Ni med endometrios, hjälp?