• pease10

    gå till skolan själv ?

    Hej föräldrar! Min dotter som har börjat 2:an vill så gärna cykla själv till skolan men jag bågar inte lämna henne riktigt ensam. Vägen till skolan är mellan villor så det e en bilväg där och 1 lcergångsdtälle in mot skolan ? Är inte långt heller kanske 5-8 min men cykel! Hur skulle ni ha gjort???

  • Svar på tråden gå till skolan själv ?
  • Mika86

    Här ha skolan regler om det o barn få inte gå/cykla själva förrän de gå i fyran.

    Kolla om er skola med ha sånt.

    Ha de inte det så hade jag följt med till övergångsstället

  • pease10

    Jag vet inte känns som om hon är för liten men å andra sidan vill jag att hon ska lära sig... Jag vet att hon skulle klara av det galant!

  • Mika86

    Vet hur mina barn är i trafiken o 8 åringen kollar inte direkt innan han gå över, vi bo iofs inte i byn utan i skogen.

    Klarar hon övergångsställen själv så kan hon väl gå själv, annars följ med tills du är säker på att hon kolla ordentligt innan hon gå över.

    Kolla med så skolan inte ha några regler så det inte bli liv för det sen

  • fluu

    Jag hade gått med henne första dagarna och sett till att hon verkligen ser sig för och fixar det och sedan låtit ungen gå själv. Jag gick själv från sex år, så gjorde de flesta, ena vägen gick över en ganska lugn bilväg. Gick super. Barn klarar mer än föräldrar vill tro. Fjantiga regler vissa skolor har, att barn inte får ta sig till skolan själv fören i fyran, what?!


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • amalie79

    Självklart klarar en normal åttaåring att gå själv till skolan särskilt om det är så nära.

    Våra är åtta och tio och åker kollektivt 5 hållplatser plus går över två gator och de är högst ordinära lågstadiebarn på alla sätt ( mellanstadie from denna veckan för den store:) de har gjort detta i en termin. Från sin andra förälder har de gått i två år ungefär.

    Från och med nu så kommer de även att åka direkt hem själva med egen nyckel.

    Nuförtiden ska det skjutsas och följas överallt Min kollega har ledigt idag för att följa sin 16-åriga dotter till skolan första dagen.

    Det är där man hamnar om man inte vågar ge dem lite ansvar.

  • sextiotalist
    Mika86 skrev 2014-08-19 07:47:42 följande:

    Här ha skolan regler om det o barn få inte gå/cykla själva förrän de gå i fyran.

    Kolla om er skola med ha sånt.

    Ha de inte det så hade jag följt med till övergångsstället



    Knepiga regler, min grabb ville inte gå på fritids utan gick själv fram och tillbaka från våren i trean. Hur hade man löst det på er skola?
    Jag tror inte ens skolan kan förbjuda detta
  • cosinus

    Min dotter cyklade själv i trean och sen gick hon hem varje dag när cykelsäsongen tog slut (dit kunde hon åka bil med oss)

    Brorsan börjar tvåan nu och jag måste nog ändå säga helst inte på cykel. Gå inga problem dock det skulle han få göra när han vill (men det vill han inte för han är lat och det är 2 km till skolan).

  • pease10

    Vi brukar cykla den vägen med familjen då vi har affären typ mittemot skolan så hon klarar sig har jag sett själv. Jag är mest rädd för sjuka människor det finns i samhället som rövar bort barn osv :/ yes i know kalla mig fjantig

Svar på tråden gå till skolan själv ?