• Anonym (En förlorare)

    "Jag vet faktiskt inte heller vad jag ska göra. Men vi får avsluta nu, det var väldigt intressant att lyssna"

    Åkte till psykakuten i natt. Hade ett äckligt panikångest-anfall igen. Det gick till slut över. Men jag skulle ändå stanna kvar för att prata med läkaren. För livet suger så grovt just nu. Det har det gjort länge, men jag har fått nog.

    Vi sitter i närmare 1,5 timme och pratar. Man märker att han är en ung och vilsen läkare, som nyss fått sitt leg. Det blir tyst ganska ofta. Han säger inte så mycket. Sitter mest och stirrar ner i marken och försöker få fram något vettigt. Han lyckas inte, särskilt bra med det. Han vet inte vad han ska säga, eller göra åt min situation. "Helt ärligt, så vet jag inte heller vad du/vi ska göra. Du får helt enkelt kämpa på". Och så ett litet flin på det.

    Jag berättar om mina ständiga självmordstankar/planer som blivit så starka att det är ohållbart. Jag berättar att jag när som helst kommer ta mitt liv. Jag berättar att jag har planer på att ta än massa tabletter, en överdos, men att det är tvångstankar som jag måste utföra. Jag berättar att jag inte klarar mer. Inte en enda dag till. Att det är kaos. Rörigt. Fruktansvärt. Att jag inte orkar mer. Och att jag absolut inte vet vad jag ska göra. Jag berättar att den riktiga hjälpen uteblir. Att det snackas och "planeras" men att det ändå inte händer något. Något recept på lugnande kunde han tydligen inte skriva då psykakuten har en policy att INTE skriva ut såna mediciner då vissa patienter blivit arga som fått ett nej, som uppenbarligen inte varit i behov av det. Efter att ha varit inlagd i nästan ett år, och fått lugnande vid behov, så förväntade jag mig att jag även skulle få det när jag tillslut blev utskriven. Men nej, tydligen inte. Risken är förstår att man blir beroende, men okej. Mina problem när de kraftiga ångest-attackerna kvarstår fastän jag är utskriven. Jag tar mig alltid igenom dom, såklart. Men att ha dessa attacker som pågår i upp mot två timmar ibland, det går inte. Jag orkar inte. Speciellt inte när de kommer så ofta.

    Övergången från BUP till vuxenpsyk är katastrofal. Likaså Soc, jag förstår inte vad de håller på med. Trots otaliga orosanmälningar bland annat. Jag har gjort allt jag kunnat, talat om att det inte går mer. Att jag inte klarar mer. Så hejdå.

    "Jag är en ung tjej som är alldeles ensam på en båt som har slitits loss från en brygga. Mamma och pappa hade ingen kraft nog att följa med, de orkade inte simma efter båten när den envist styrde iväg från land. Som med allt annat gick det inte att kontrollera. Det bara blev så. Jag ligger ute och driver på havet, alldeles själv. Jag hoppas att någon upptäcker mig. Att någon larmar. Att någon kommer och räddar mig. Men ingen gör det. Tillslut sjunker båten. Och jag dör"

  • Svar på tråden "Jag vet faktiskt inte heller vad jag ska göra. Men vi får avsluta nu, det var väldigt intressant att lyssna"
  • Anonym (panica)

    Känner igen mig i det du skriver. Du är inte ensam !!!

    Har du alltid haft panikångest eller vet du om det är något som triggat igång det?

    Äter du ssri?

    Vet hur det är att vara på psykakuten och sedan om man ska träffa nån läkare så är det nån ung helt okunnig som stirrar i golvet. Inget stöd alls och man känner sig helt maktlös.

    Och lugnande som benzo vägrar dom skriva ut, när det faktiskt kan vara behövligt.

    Kontakta vårdcentralen och förklara att psyk inte är till ngn hjälp. eller en privat läkare.

    Får man fråga vilket län du bor i?

    Styrke kramar!

  • Anonym (En förlorare)
    Anonym (panica) skrev 2014-08-19 08:21:49 följande:

    Känner igen mig i det du skriver. Du är inte ensam !!!

    Har du alltid haft panikångest eller vet du om det är något som triggat igång det?

    Äter du ssri?

    Vet hur det är att vara på psykakuten och sedan om man ska träffa nån läkare så är det nån ung helt okunnig som stirrar i golvet. Inget stöd alls och man känner sig helt maktlös.

    Och lugnande som benzo vägrar dom skriva ut, när det faktiskt kan vara behövligt.

    Kontakta vårdcentralen och förklara att psyk inte är till ngn hjälp. eller en privat läkare.

    Får man fråga vilket län du bor i?

    Styrke kramar!


    Äter inga ssri för tillfället, har prövat ett flertal utan resultat dock. 


    Jag har fortfarande kontakt med BUP, men läkaren där är inte alls insatt. Hon är dessutom alldeles ensam på den mottagning jag går på nu. Och någon tid har jag inte blivit erbjuden efter att jag den här gången skrevs ut. Jag väntar på att få en remiss till vuxenpsyk, men ska inte dit förrän nån gång i oktober. Suck. 


    Jag bor i Västra Götaland.


    Stor kram! 

  • Anonym (panica)

    Det där känner man ju igen, helt okunniga läkare och dessa väntetider :( blir så förbannad på psykvården!

    Det kan faktiskt vara bättre att vända sig till vårdcentralen, somsagt om du berättar att du inte får någon hjälp, inte ens lugnande. och att det är sådan lång väntetid. (berätta också hur läkaren på psykakuten sa och flinade.)

    så kanske dem kan skriva ut något att ta vid behov tills du ska till vuxenpsyk.

    Lycka till och kom ihåg att du inte är ensam!

    Kramar!

  • Browneyedgirl

    Åh, jag vill bara krama om dig och tala om för dig att du inte är ensam. Jag kände igen mig i din avslutande text. Har också känt mig som en båt på ett stormigt hav. Utan någon som kan hjälpa. Men -- det gick över. Jag behövde trygghet. Hur kan du hitta något tryggt att hålla dig i? Finns det någon du litar på?

    Ett råd jag kan ge är att söka privat vård. Antingen en privat vårdcentral eller psykiatri. Vet du hur du hittar det?

    Har du någon ångestdämpande du kan ta när det är som värst? Annars kan det hjälpa att springa en runda. För mig gjorde det det i alla fall. Då bildar kroppen själv ämnen som gör att man mår bättre. Men självklart behöver du behandling och kanske även medicin. Det finns hjälp att få, du behöver bara komma rätt. Fortsätt söka. Under tiden kan du försöka hitta något som får dig att känna trygghet. Finns det nåt du gillar att göra, nån aktivitet? Har du någon familjemedlem eller vän du kan umgås med?

  • Anonym (hm)

    Bedömning av läkarens kompetens är kanske inte rätt sak att göra. Han har en lång utbildning bakom sig och har en kompetens som psykiater. Tråkigt dock att åter igen höra någon som inte känner att denne fått rätt hjälp. Tyvärr är tabletter i sig inte lösningen det krävs terapi och tabletter. Hoppas du får ett bättre bemötande hos vuxenpsykiatrin. Sök att umgås med familj och vänner i väntan och undvik ensamtid där tankarna får fritt flöde.

Svar på tråden "Jag vet faktiskt inte heller vad jag ska göra. Men vi får avsluta nu, det var väldigt intressant att lyssna"