• Bavaria Blue

    Bajsvägran

    Hejsan,

    detta kanske låter som en konstig tråd, men jag är absolut seriös och smått förtvivlad. Jag har en snart 3-årig dotter som vägrar att bajsa. När hon blir nödig håller hon emot allt vad hon orkar, och får det på så sätt att gå över. Det kommer bara när vi ger henne laxerande direkt i rumpan (vilket är en hemsk upplevelse för alla). Hon är inte förstoppad, för när det väl kommer är konsistensen lös.

    Detta har hållit på i månader, jag är i kontakt med BVC och pedagoger på den lokala familjecentralen, men ännu har vi inte lyckats lösa det.

    Jag ser just nu inte alls hur vi ska komma ur denna onda cirkel. Är det någon som varit med om något liknande? Hur löste ni det?

    Tacksam för alla råd!!

    Bavaria

  • Svar på tråden Bajsvägran
  • Flickan och kråkan

    *Vink* *vink* . Har haft det precis likadant - förutom laxermedlet - med vår mellanson i samma ålder. Ett r drygt tog det för oss att få ordning på det hela. Han höll sig tills han verkligen inte kunde hålla emot längre. Han höll sig alltid över en vecka inte helt sällan uppemot 10 dagar. Aldrig förstoppad - mjukt när det kom ut - men självklart mycket och mer kompakt när han hållit sig så länge. Höll sig rent viljemässigt. Det som gjorde att vi till slut fick ordning på det var när vi gav lactulos regelbundet (tog ett tag innan vi hittade lagom dos) som gjorde att han helt enkelt inte kunde hålla sig så länge och att vi helt och hållet (bokstavligen) slutade prata om toalettbesök, bajs etc och lät honom sköta det helt själv.

    Lycka till. Det är frustrerande, jobbigt, och man blir orolig att det verkligen ska bli stopp, att de ska få ont, bli sjuka och hela baletten. Vår kille är idag nästan 5,5 år och att bajsa på toaletten är det mest naturliga i världen. För oss varade det mellan att han var 2,5 till drygt 3,5 år.

  • Bavaria Blue

    Oh hjälp, tog det så lång tid! Men tippsen att inte prata om det alls och ta Lactulos är bra, det är nog det vi får prova nu. Att hålla sig en vecka låter mycket, men hellre att det kommer av sig själv än att ge laxerande hela tiden.

    Pratade med BVC i morse, och de tyckte att vi skulle sluta med laxerande och öka Lactulosen. Sedan ska vi ta gluten-prov, och efter det kan man få komma till barn- och ungdomspsyk på bajs-skola.

    Herregud vad man går igenom som förälder. Men så skönt att veta att det är någon mer där ute som gått igenom något likande. Tack!

  • Sade

    Vi har också en bajsvägrare hemma. Hon är två år och sju månader och vi slutade med blöja i somras. Kisseriet har funkat bra men bajsandet är en katastrof. Hon får lactulos så tillslut kan hon inte hålla sig längre. Det är bra att det som kommer ut är mjukt. Utan lactulosen hade hon säkert blivit förstoppad av att hålla sig. Hon håller sig fyra, fem dagar och sen kan hon inte hålla sig längre.

    Nu tänker jag sluta tjata om att hon ska bajsa. Det var ett bra tips.

    Det är frustrerande att se att hon är bajsnödig och ändå vägrar..

  • Bavaria Blue

    Vi provar också att sluta prata om det, hon vill gå lite på toaletten men än har det inte kommit något... vi får se hur detta slutar! Jobbigt är det i alla fall...

    Lycka till ni också!

Svar på tråden Bajsvägran