• Anonym (Sara)
    Äldre 19 Aug 20:58
    194 visningar
    1 svar
    1
    194

    Sgi

    Hej!
    Jag har en fråga ang sgi och studier. Jag fick mitt första barn i februari och min anställning tog slut bara någon dag innan. Min sgi är nu beräknad på anställningen jag hade innan bebisen kom. Eftersom jag kommer att vara arbetslös efter min föräldraledighet är slut så funderar jag på att börja plugga, tanken är också att försöka bli gravid igen ganska tätt inpå. Det jag undrar över är om jag kommer att behålla sgi från min förra anställning även om jag har pluggat mellan den och tills nästa gång jag ska vara föräldraledig eller om den beräknas om på mitt studiemedel? En fråga också på hur tätt inpå man måste bli gravid igen för att få behålla nuvarande sgi till nästa föräldrapenning

    Med vänlig hälsning, Sara

  • Svar på tråden Sgi
  • Äldre 20 Aug 09:04
    #1

    Hej Sara!


     


    Om du börjar studera i direkt anslutning till föräldraledighete och har studiemedel från CSN (lån eller bidragsdelen) så är din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) skyddad under hela studietiden. Din SGI räknas aldrig enligt bidrag som t.ex. från CSN utan bara enligt inkomst från arbete.


     


    Om du blir gravid inom 1 år och 9 månader från och med det att ditt första barn kom så behåller du samma föräldrapenning för nästkommande barn.


     


    Hälsningar


    Agda, handläggare

Svar på tråden Sgi