• Anonym (Tjej)

    Bitter och avundsjuk kompis - hur hantera?

    Har varit ihop med en kille tidigare men han gjorde slut med mig för att hitta någon bättre. Jag har fortfarande lite känslor kvar för honom men vi är bara vänner nu. Dock har det orsakat lite problem eftersom vi båda har börja dejta andra.

    För honom har det gått jättedåligt även fast han verkligen vill hitta någon ny flickvän. Han har frågat några tjejer som han träffat irl men ingen har varit intresserade eller så har de redan pojkvän. Han har också försökt nätdejta en del men de flesta svarar inte och de han pratat lite extra med har visat sig redan ha pojkvän eller så slutar de höra av sig efter ett tag och när han till slut fick en dejt med en så dök hon inte upp och dissade honom sedan rätt grovt i ett mail.

    Så han börjar bli lite uppgiven och bitter.

    Jag har inte försökt särskilt aktivt hitta någon dejt men det har gått rätt lätt ändå, kanske för att jag är tjej, vet inte? I alla fall, två av exets kompisar har försökt bjuda ut mig, två random killar som jag träffat på olika ställen och så tre nätdejter har jag hunnit med. Har inte fastnat för någon av dem så på mitt initiativ så ledde de inte vidare men alla killarna ville ha en fortsättning.

    Exet har nu märkt hur mycket lättare det är för mig och det gör vår vänskapsrelation rätt ansträngd och obalanserad. Tidigare hade liksom han makten eftersom han gjorde slut och jag var mycket mer ledsen, han sade sig ha kommit över mig etc men nu verkar han bli mer stingslig och surig för varje dag som går och för varje dejt jag får.

    Ironiskt nog så är jag en ganska blyg kring 35 år småbarnsmamma medan han är en supersocial kring 25-åring utan barn så han trodde nog att han skulle vara ett större kap än jag.

    Men i alla fall, vad ska jag göra för att kunna ha en okej vänskapsrelation med honom eller få honom mindre bitter? Han frågar mig om dejter så jag kan inte låta bli att berätta om dem och jag märker att för varje dejt blir det jobbigare för honom för att jag kan liksom välja och vraka. Jag kan ju som inte hitta en dejt till honom för jag har ju fortfarande lite känslor för honom och det är liksom att gå över en gräns tycker jag. Har försökt boosta hans självförtroende lite och typ säga att jag tycker att han är fin och att jag inte fattar hur de andra tjejerna inte ser det men det verkar han inte bry sig om, det räknas liksom inte om det kommer från mig.

    Hjälp?

  • Svar på tråden Bitter och avundsjuk kompis - hur hantera?
  • Tow2Mater

    Räcker det inte med dina småbarn, varfor känner du att du behover leka mamma till en 25-åring....?

    Ställ lite krav att han slutar fjanta sig och beter sig som en vän om du vill ha honom som en. Kan han inte gora det, hitta nya vänner.

  • Anonym (Nygift)

    På internet finns det MÅNGA fler män än kvinnor. Därför blir det nästan omöjligt för en man att ta sig förbi allt surr. Själv fick jag nog 100 mail om dagen när jag provade match ett par månader som singel. Jag hade kunnat dejta 10 killar om dagen och fortfarande vara lite selektiv;)

    Många män ser dessutom en 35 årig småbarns mamma som ett lätt " offer". Som tror dom att en kvinna i den sitsen är mindre eftertraktad och därför lättare eller desperat efter sex.

    Kanske får du fler dejter just nu men han kanske träffar kvinnan i sitt liv och får en långvarig relation om ett år istället ( när du fortsätter dejta runt). Påminn honom om att kärlek inte är en frågan om kvantitet utan kvalitet. Det är lättare för en singelman i 25-30 års åldern att träffa någon att få en långvarigt och välfungerande relation med än för en 35 årig småbarns mamma. ( enligt SCB så skiljer sig nästa aldrig personer som gifter sig och får sitt första barn efter 30. Medan de som redan fått barn med andra partners mycket ofta skiljer sig i nya relationer) Visa honom statistiken så slappnar hon nog av.

    Och glöm inte 100 dejter med olika personer under ett år är inte bättre än bara en dejt under ett år med den rätte ;)

  • Anonym (Nygift)

    Kan tillägga att jag inte gick på en endaste dejt. Men en vacker dag så stod mr perfekt hemma hos en kompis och 3 år senare så friade han :)

  • Anonym (.)

    Det låter ju inte direkt som att han är någon bra kompis, eller kompis öht. Ärligt talat låter det mest som att han behåller dig som plan B och bekräftelseboost ifall allt går åt skogen med de andra tjejerna. Han hoppades väl på att du skulle sitta och tråna efter honom.
    Är det viktigt för dig att behålla kompisrelationen? Som det är nu verkar han ju mest vara en bitter energitjuv. Du klarar dig bättre utan honom.

Svar på tråden Bitter och avundsjuk kompis - hur hantera?