• Äldre 20 Aug 07:42
    675 visningar
    6 svar
    6
    675

    Hälp! Första barnet 7 mån och är nu gravid och orolig

    Hej

    Mitt fösta barn kom ut med akut kejsarsnitt för 7 månader sedan. Jag och min man vill ha fler barn relativt tätt men inte alls så här. Tänkte väl att vi kunde börja försöka då hon blivit ett. Nu vet vi inte vad vi ska ta oss till. Jag är livrädd för att vårt första barn ska prioriteras bort. Hon kommer vara 1 år och 3 mån när nästa kommer. Min man är mer orolig för att snittet inte ska hinna läka och han ser helst att vi gör en abort även om han skulle sötta mig om jag inte vill. Känns fel hur jag än gör. Vill verkligen inte göra abort men är på samma gång livrädd att det är ett självisk beslut och att min dotter kommer i skym undan och att min man kommer vara bitter i hemlighet. 

    Någon som har varit i samma situation?
    Eller någon som har tätt mellan sina barn och kan beskriva hur det går?

    Tacksam för svar!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-20 13:46
    Jag är uppväxt med en stor familj på 7 barn där jag är det äldsta. I vår familj har det aldrig heller varit avundsjuka och sånt men min man är uppväxt i en familj om 2 barn där han är det yngre syskonet. Tror det är därför han har så svårt att förstå att det kan bli bra (men också självklart tufft när dom är riktigt små) även om det är tätt mellan barnen

  • Svar på tråden Hälp! Första barnet 7 mån och är nu gravid och orolig
  • Anonym (vet inte)
    Äldre 20 Aug 08:45
    #1

    Jag tänker såhär att känns det rätt mot barnet i magen att göra abort för att du råkade bli gravid fem månader tidigare än tänkt? Du skriver ju att ni tänkt försöka när dottern var ett år så antar att ni räknat med att bli gravid då. Känns som att fem månader inte är så stor skillnad för dottern heller om ni ändå tänkt skaffa tätt. Du ger henne ett syskon, försök se det positiva!

    Sen ang ditt snitt så vet jag inte men kanske kan du kontakta vården för att få råd ang detta.

    Lycka till!

  • Äldre 20 Aug 12:04
    #2

    Min son var 17 månader när lillasyster kom, och nu är dom 2,5 och 1 år.

    Visst det är jobbigt och påfrestande med två små och det är svårt att få tiden att räcka till. Dottern var helt oplanerad men skulle inte ens komma på tanken om abort. Allt går om man vill :) barnen har så kul ihop och man verkligen ser kärleken dom känner förvarandra :)

  • Äldre 20 Aug 13:14
    #3

    Hej
    Vi har fyra tättisar och femte barn blir en sladdis. (är beräknad till 7 september)

    Jag säger: Det går bra att ha tättisar. Svartsjuka o sånt fanns inte hos oss.
    Jag vet inte hur yngsta (som är 4 år) reagerar när bebisen kommer. Hennes storasyskon var aldrig svartsjuka när deras lillasyskon kom. Kanske blir 4åringen svartsjuka? eller inte? jag vet inte.

  • Äldre 20 Aug 14:11
    #4

    Använde ni skydd? Om inte varför om ni inte vill bli ned barn? Jag har lika tätt mellan mina två första. Blev gravid med nr 2 när nr 1 var. 7mån. Första året var kaos men det var för att lillasyster hade svår kolik och ingen fick sova. Sen tog det lång tid efter koliken innan vi kom in i "livet" igen. Idag är dom 7 resp 6år och bästa vänner. Tänk att alltid ha en jämngammal "kompis" hemma jämt.

  • Äldre 20 Aug 14:12
    #5

    Mina barn har heller aldrig varit svartsjuka på nya syskon(jag har 4barn inom 6år) så alla vR ganska täta.

  • Äldre 20 Aug 14:31
    #6

    När min äldsta var 4 mån blev jag gravid igen. Blev också snittad med första. Inga problem alls. Sonen var alltså 13 månader när lillasyster kom. Självklart kämpigt med två så små samtidigt men inte mer än vad man klarar av. Idag går de i 2:an resp 1:an och är "oftast" bästa kompisar ???? Med facit i hand skulle jag inte velat haft det på något annat vis. Efter snittet med syrran blev vi rådda att inte skaffa fler barn pga att jag blev sjuk under båda graviditeterna och båda förlossningarna höll på att sluta illa. Så jag är mycket nöjd att vi fick barnen så tätt, vi fick två underbara ungar och de fick varsitt syskon som också blev bästis.

    Oroa dig inte, det kommer gå jättebra.

Svar på tråden Hälp! Första barnet 7 mån och är nu gravid och orolig