• fluu

    Vad heter äpplet?

    Hej!

    Jag kan inte för mitt liv komma på vad min favvoäppelsort heter. Det är en svensk sort. Äpplena är inte jättestora, de är röda och ljusgröna och fruktköttet är rött. Smakar syrligt.
    Någon som vet?


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Svar på tråden Vad heter äpplet?
  • Hobbyarkitekt

    Det enda jag kan komma på, är det äpple som snart mognar. Vi har sådana äpplen på granntomten (en obebyggd fruktträdgård). Fast de är knallröda från skalet och rakt igenom.

  • fluu

    Astrakan ser det inte ut att vara när jag googlar. Äpplena bör väl mogna snart, men jag har inte sett dem ute i affärerna ännu.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • annaba

    Gloster? Fast jag är osäker på om köttet är helt rött, strimmigt som jag minns det. I övrigt stämmer beskrivningen.

  • fluu
    annaba skrev 2014-08-20 10:02:57 följande:
    Gloster? Fast jag är osäker på om köttet är helt rött, strimmigt som jag minns det. I övrigt stämmer beskrivningen.
    Mer strimmigt, inte helt rött. Fast när jag googlar gloster äpple så ser jag bara vitt fruktkött.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    nozpa skrev 2014-08-20 10:12:10 följande:
    Melba?
    Kan vara, får söka i affären.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Nerd

    Finns ju jättebra äppelböcker där du relativt lätt kan identifiera sorten om du har ett äpple framför dig.

  • Anilo

    Det brukar alltså sälja i affären? Då kan det väl kanske vara

    Aroma

    Ingrid Marie

    Alice

    Discovery

  • fluu

    Har nu testat Alice och Discovery. Alice var det helt klart inte. De liknar discovery väldigt mycket, men inget rött fruktkött där.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Vad heter äpplet?