• Äldre 20 Aug 10:32
    2076 visningar
    16 svar
    16
    2076

    Katten kissar inne inget hjälper

    Vi har en katt på över 10 år, hankatt och kastrerad. Han är utekatt och får komma och gå som han vill. Men problemet är att han har kissat inne sen en lång tid tillbaka. I vårt förra hus förstörde han vardagsrumsgolvet. Vi har vid flera tillfällen varit i kontakt med veterinär och försökt med allt. Vi flyttade för 2 år sedan och han kissar även här. Ett tag bara på samma ställe nära lådan men nu har han även börjat kissa i  vårt nya sovrum och sonens nya Han har också kissat ner saker som ligger på golvet. Ett tag sedan märkte vi att han kissade blod i kattlådan och då var vi hos veterinären och tog massa prover och det visade sig att han har njurproblem och äter därför  nu specialkost. Vi trodde att han skulle sluta kissa då men det har bara blivit värre. Han är gärna ute hela dagarna och han kommer in på eftermiddagen kvällen och väcker oss sedan gärna flera gånger på natten för att han vill gå in och ut flera gånger. Han bajsar på lådan och ska tillägga att vi har en till katt och två kattlådor. Då detta händer dagligen börjat det bli väldigt ledsamt och trist att göra om rum som han sedan förstör På toaletten kan vi exempelvis inte ha badrumsmatta för den kissar han ner direkt. Vi ser nästintill aldrig när han kissar, trots att jag är hemma på dagarna. Vad göra? Vi har som sagt var testat med allt som veterinären rekommenderat. Jag måste också tillägga att specialkosten gör att han inte kissar blod längre men han går inte upp i vikt (har blivit väldigt mager och vi hoppades på att han skulle gå upp i vikt med kosten). Vi upplever snarare att han blivit magrare.

  • Svar på tråden Katten kissar inne inget hjälper
  • Äldre 20 Aug 10:36
    #1

    Dags att låta honom somna in....

  • Äldre 20 Aug 10:37
    #2
    Korpen skrev 2014-08-20 10:36:10 följande:

    Dags att låta honom somna in....


    Det tycker min man också men jag drar mig för det
  • Äldre 20 Aug 10:42
    #3

    Absolut inte avliva katten. Togs urinprov vid vetbesöket? Katter som har ont när de kissar förknippar lådan med smärta och sätter sig därför utanför. Be att få Metacam utskrivet och ge det i tio dagar. Om urinprov togs och inget visades så kan det vara idiopatisk cysit, Googla. Jag hade en jourkatt som gjorde likadant och som blev bra efter två tio dagars kurer med Metacam. Det är inte bara smärtstillande utan även antiinflammatoriskt.

    Ställena han kissar på, hur har ni rengjort? Absolut inget medel med amoniak i för det triggar kissandet mer. Använd ytdesifektion (finns bakom disk på apoteket) eller Scent stop, googla på nätet.

  • Äldre 20 Aug 10:53
    #4
    nemo1 skrev 2014-08-20 10:42:32 följande:

    Absolut inte avliva katten. Togs urinprov vid vetbesöket? Katter som har ont när de kissar förknippar lådan med smärta och sätter sig därför utanför. Be att få Metacam utskrivet och ge det i tio dagar. Om urinprov togs och inget visades så kan det vara idiopatisk cysit, Googla. Jag hade en jourkatt som gjorde likadant och som blev bra efter två tio dagars kurer med Metacam. Det är inte bara smärtstillande utan även antiinflammatoriskt.

    Ställena han kissar på, hur har ni rengjort? Absolut inget medel med amoniak i för det triggar kissandet mer. Använd ytdesifektion (finns bakom disk på apoteket) eller Scent stop, googla på nätet.


    Hej, tack för ditt svar. Jag vet inte vad de tog för tester sist vi var där, tror inte det var  något urinprov. De konstaterade att han hade njurproblem och att han aldrig kommer bli bra, men att det går att hålla honom vid liv med specialkost ( dock vet det inte hur länge) de trodde också att kosten skulle göra att han går upp i vikt och får finare päls, men det hjälpte inte. Vi har testat med allt när det kommer till att tvätta rent där han kissat, dock inte ytdesinfektion tror jag? . Nu är det på så många ställen så jag känner kattlukt hela tiden. Men varför kissar han i rum som han i vanliga fall inte ens vistas i? och ibland på lådan?
  • Äldre 20 Aug 10:54
    #5

    Ta bort den ist.. Inte bara pga kissandet men också för vikten.. Han e tio år å säkert levt ett värdigt liv :) han har säkert ont å kan inte gå upp i vikt e ju inte bra :( gör de ni tycker e bäst för er.. Men hade de vart min katt hade ja plockat bort den innan de blir värre :/

  • Äldre 20 Aug 10:55
    #6

    Konstigt att de inte tar urinprov då när man är där eller rekommenderar oss att åka in och ta prover när jag talade med dem förra veckan...

  • Äldre 20 Aug 11:08
    #7
    FruSjöberg skrev 2014-08-20 10:55:35 följande:

    Konstigt att de inte tar urinprov då när man är där eller rekommenderar oss att åka in och ta prover när jag talade med dem förra veckan...


    Mycket konstigt faktiskt :/

    Ge kissen en sista chans och gör som Nemo1 föreslår, hon brukar ha väldigt bra koll.
  • Äldre 20 Aug 11:36
    #8
    The Fugly skrev 2014-08-20 11:08:40 följande:
    Mycket konstigt faktiskt :/

    Ge kissen en sista chans och gör som Nemo1 föreslår, hon brukar ha väldigt bra koll.
    Japp ska ringa veterinären i eftermiddag och höra med dem.

  • Äldre 20 Aug 11:36
    #9

    Tack för alla svar

  • Anonym (njurp­roblem­)
    Äldre 20 Aug 11:52
    #10

    Det låter som om njurarna håller på att lägga av. Mycket vanligt på gamla katter. Hur verkar han reagera om ni tar honom över ryggen där njurarna sitter?

    Att hålla en katt vid liv bara för att vi människor känslomässigt vill behålla dom är fel. Så själviskt. Du vet inte hur katten mår. Och det vi är skyldiga våra djur är att ge dom livskvalitet. Inte bara hålla dom vid liv. Du gör naturligtvis som du vill, men att behålla ett djur bara för att man själv inte klarar av att göra sin plikt som djurägare är fel. Dunderfel!

  • Äldre 20 Aug 11:56
    #11
    Anonym (njurproblem) skrev 2014-08-20 11:52:09 följande:

    Det låter som om njurarna håller på att lägga av. Mycket vanligt på gamla katter. Hur verkar han reagera om ni tar honom över ryggen där njurarna sitter?

    Att hålla en katt vid liv bara för att vi människor känslomässigt vill behålla dom är fel. Så själviskt. Du vet inte hur katten mår. Och det vi är skyldiga våra djur är att ge dom livskvalitet. Inte bara hålla dom vid liv. Du gör naturligtvis som du vill, men att behålla ett djur bara för att man själv inte klarar av att göra sin plikt som djurägare är fel. Dunderfel!


    Det är ett svårt steg att ta när man haft katten i 10 år. Jag vet att han är sjuk men jag ser  honom också dagligen utanför fönstret, jag ser att han verkligen njuter och älskar att vara ute. Då gör det ont att ens behöva tänka tanken...
  • Äldre 20 Aug 12:00
    #12

    Fast blir han bara magrare trots att han äter kan det vara så att han behöver avmaskas också..

    Men kolla i alla fall med vet hur ni ska göra angående hans njurproblem innan ni tar ett slutgiltigt beslut :)

  • Äldre 20 Aug 12:27
    #13
    EllanEriksson skrev 2014-08-20 12:00:07 följande:

    Fast blir han bara magrare trots att han äter kan det vara så att han behöver avmaskas också..

    Men kolla i alla fall med vet hur ni ska göra angående hans njurproblem innan ni tar ett slutgiltigt beslut :)


    Han äter inte mycket. Han har ju en viss mängd mat han ska äta av sin specialkost varje dag men han äter sällan upp det. Ibland knappt hälften.

    Har pratat med djursjukhuset nu så min man ska boka tid för nya prover och ett urinprov.
  • Äldre 20 Aug 12:35
    #14

    Fråga veterinären vad han/hon hade gjort i ert ställe. Om katten är gammal och dålig kanske det är skönare att få somna in än att genomgå massor av tester. Det är jättesorgligt men ens ansvar som ägare.

  • Äldre 20 Aug 15:19
    #15

    Jag skulle ha åkt till en annan veterinär för mitt förtroende hade varit borta om hen inte ens tar ett urinprov på en katt som kissar fel.
    Jag skulle ha givit enbart blötmat istället för dessa fruktansvärt dyra lurendrejeri veterinärfoder. Dom är fulla med spannmål som gör katten ännu sjukare. Blötmat gör att det ständigt spolas igenom i urinvägar och blåsa och på så sätt minskar risken för mer skada. Blötmat innehåller enbart animaliskt protein och vatten. En katt som enbart äter torrfoder behöver få i sig MINST ½  dl/kg och dag med vatten och det är få katter som dricker så mycket. 

    Vatten är A och O för en katt och till och med Agria har skrivit på sin hemsida att blötfoder bör ges.

  • Äldre 21 Aug 12:11
    #16

    Utöver det som nemo tipsat om skulle jag faktiskt ge rådet att testa att ha kattlucka.
    Jag vet en katt som kissar mitt på golvet här och var när hon ville gå ut men dörren inte stod öppen så hon kunde gå ut exakt precis då.
    Så kör på nemos råd och även testa att installera kattlucka!

Svar på tråden Katten kissar inne inget hjälper