• Anonym (Ledse­n)
    Äldre 20 Aug 10:53
    1168 visningar
    19 svar
    19
    1168

    Pappan säger så elaka saker. :(

    Barnets pappa kan slänga ur sig saker som:

    "Om inte jag får en kram av dig nu, så får inte du en glass av mig när vi går ner på stan."

    "Om inte jag får en hejdå-kram, så kanske jag inte vill komma tillbaka och hälsa på dig nån mer gång."

    När barnet säger till pappan saker som exempelvis "du är dum, pappa", helt oprovocerat, så kontrar pappan med att säga saker i stil med:

    "Jag är inte dum! Vet du hur mycket pengar jag lägger på dig? Se på allt här, allt detta har du fått av mig!", osv, osv, osv.

    Barnet är i förskoleålder (och pappan är som ett stort barn i en vuxen mans kropp).

    Jag har sagt till pappan att han inte kan säga så till sitt barn. Att han lägger för mycket på barnet och att det inte är snällt. Men pappan vägrar lyssna. Han blir som en trotsig och obstinat femåring.

  • Svar på tråden Pappan säger så elaka saker. :(
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 20 Aug 11:28
    #1

    Hur får man denna omogna man att förstå bättre?
    Någon som varit (eller är) i liknande situation?

  • Anonym (....)
    Äldre 20 Aug 11:32
    #2

    Bor pappan med barnet?

  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 20 Aug 11:33
    #3

    Tycker du ska ta upp detta med tex skolpsykologen så de vet hur barnet har det. Barnet misshandlas psykiskt av sin pappa. Och denna omogna man borde få sig en uppläxning.

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 20 Aug 11:33
    #4
    Anonym (....) skrev 2014-08-20 11:32:42 följande:

    Bor pappan med barnet?


    Nej. De ses varannan helg, ojämna veckor.
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 20 Aug 11:36
    #5
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-08-20 11:33:29 följande:

    Tycker du ska ta upp detta med tex skolpsykologen så de vet hur barnet har det. Barnet misshandlas psykiskt av sin pappa. Och denna omogna man borde få sig en uppläxning.


    Är det så illa alltså?
    Fan, va dåligt samvete jag får nu! Jag har typ bitit ihop varje gång han uttryckt sig illa och jag hört det, och sedan tagit upp det med pappan efteråt. Någon gång har jag reagerat samtidigt som han sa det. Men det var spontant, jag blev så chockad.
    Men oftast säger jag inget.
  • Anonym (....)
    Äldre 20 Aug 11:59
    #6
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-08-20 11:33:47 följande:
    Nej. De ses varannan helg, ojämna veckor.
    Förstod det. Varför har han inte barnet oftare?
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 20 Aug 14:47
    #7
    Anonym (....) skrev 2014-08-20 11:59:07 följande:
    Förstod det. Varför har han inte barnet oftare?
    Vi bor för långt ifrån varann för att ha varannanveckasboende.
  • Anonym (....)
    Äldre 20 Aug 14:48
    #8
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-08-20 14:47:31 följande:
    Vi bor för långt ifrån varann för att ha varannanveckasboende.
    Du flyttade med barnet alltså? Han skulle kunna ha barnet fler helger så att det inte blir så sällan, och så att barnet och han får en närmare kontakt.
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 20 Aug 15:01
    #9
    Anonym (....) skrev 2014-08-20 14:48:59 följande:
    Du flyttade med barnet alltså? Han skulle kunna ha barnet fler helger så att det inte blir så sällan, och så att barnet och han får en närmare kontakt.
    Nej, det var han som flyttade tillbaka till sin hemort.

    Pga hans jobb så kan han inte ha fler helger. Egentligen kan han inte ens ha varje ojämn helg, men han har varit tvungen att lägga om rejält på jobbet för att kunna ha det så.

    För övrigt så har barnet behov av att träffa sin mormor och morfar, samt gammelmormor och gammelmorfar och detta kan endast ske under "mina" helger.
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 20 Aug 15:19
    #10
    Anonym (....) skrev 2014-08-20 14:48:59 följande:
    Du flyttade med barnet alltså? Han skulle kunna ha barnet fler helger så att det inte blir så sällan, och så att barnet och han får en närmare kontakt.
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-08-20 15:01:03 följande:
    Nej, det var han som flyttade tillbaka till sin hemort.

    Pga hans jobb så kan han inte ha fler helger. Egentligen kan han inte ens ha varje ojämn helg, men han har varit tvungen att lägga om rejält på jobbet för att kunna ha det så.

    För övrigt så har barnet behov av att träffa sin mormor och morfar, samt gammelmormor och gammelmorfar och detta kan endast ske under "mina" helger.
    För övrigt så förstår jag inte varför pappan ska ha mer tid med barnet? - För att kunna trycka ner honom ännu mer då eller?

  • Hobbya­rkitek­t
    Äldre 20 Aug 16:55
    #11
    Anonym (....) skrev 2014-08-20 14:48:59 följande:
    Du flyttade med barnet alltså? Han skulle kunna ha barnet fler helger så att det inte blir så sällan, och så att barnet och han får en närmare kontakt.
    Men oj, vilka förutfattade meningar. Är det du som härjar även i denna tråd: www.familjeliv.se/forum/thread/73815841-denna-egoist-till-pappa-ah-vad-jag-blir-irriterad
    Det skulle inte förvåna mig iallafall.

    Till trådstartaren: Jag tycker att du borde boka ett möte på familjerätten och ta upp detta, så kanske de på familjerätten lyckas banka vett i pappan.
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 20 Aug 17:34
    #12
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-20 16:55:18 följande:
    Men oj, vilka förutfattade meningar. Är det du som härjar även i denna tråd: www.familjeliv.se/forum/thread/73815841-denna-egoist-till-pappa-ah-vad-jag-blir-irriterad
    Det skulle inte förvåna mig iallafall.

    Till trådstartaren: Jag tycker att du borde boka ett möte på familjerätten och ta upp detta, så kanske de på familjerätten lyckas banka vett i pappan.
    Jag har försökt med familjerätten förut, angående umgänget som alltid uteblev. Men han vägrar att komma på möten.
    Lyckligtvis lyckades jag få honom att förstå hur viktigt det är med umgänget redan när barnet är litet, för att lyckas skapa en god relation. Så nu är han ju och hälsar på nästan varje ojämn helg. Ibland uteblir dock umgänget, men oftast så sköter han sin del av avtalet.
  • Anonym (Blomm­an)
    Äldre 20 Aug 18:14
    #13

    Menar du att barnet far illa hos pappan? Har svårt att tänka mig annars att någon gör sitt barn illa med flit? Kanske bara är någon jargong?

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 20 Aug 18:17
    #14
    Anonym (Blomman) skrev 2014-08-20 18:14:06 följande:

    Menar du att barnet far illa hos pappan? Har svårt att tänka mig annars att någon gör sitt barn illa med flit? Kanske bara är någon jargong?


    Barnet är aldrig hos pappan. Pappan bor för långt bort för att ta med sig barnet varannan helg. Pappan hälsar på hos oss.
  • Anonym (hm)
    Äldre 20 Aug 18:19
    #15

    Låter som han faktiskt skämtar lite med barnet. Lite som typ "nu skall jag ta din näsa..." varpå barnet känner efter om den sitter kvar. Men det är klart att vissa saker kanske han bör undvika såsom hur mycket barnet kostar och så. Han är nog bara lite barnslig...

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 20 Aug 18:28
    #16
    Anonym (hm) skrev 2014-08-20 18:19:00 följande:

    Låter som han faktiskt skämtar lite med barnet. Lite som typ "nu skall jag ta din näsa..." varpå barnet känner efter om den sitter kvar. Men det är klart att vissa saker kanske han bör undvika såsom hur mycket barnet kostar och så. Han är nog bara lite barnslig...


    Nej, det är inte på skämt. Jag har ju hört honom säga detta, och således hört tonläget samt sett blicken. Han skämtar inte. Dessutom så ger han barnet dåligt samvete. Barnet känner sig tvunget att göra saker och gå med på saker, för att pappa ska komma och leka. Det är inte okej.
  • Äldre 20 Aug 18:33
    #17

    Vilka vidriga saker att säga till ett barn. Jag förstår att du blir upprörd och tycker verkligen att du bör reagera när han säger sådant, i alla fall för att ditt barn skall känna ditt stöd och förstå att det inte är okej att säga så.

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 20 Aug 18:41
    #18
    Maie skrev 2014-08-20 18:33:00 följande:

    Vilka vidriga saker att säga till ett barn. Jag förstår att du blir upprörd och tycker verkligen att du bör reagera när han säger sådant, i alla fall för att ditt barn skall känna ditt stöd och förstå att det inte är okej att säga så.


    Du har rätt. Tack.
  • Äldre 20 Aug 18:54
    #19

    Än en gång en kvinna som fått barn med en man som enligt henne inte är en bra far.

    För det första, använd kondom tills du träffar en "mogen" man! För det andra och som svar på din fråga, försvara barnet när pappan yttrar sig klumpigt!

    Sunt förnuft, RIP

Svar på tråden Pappan säger så elaka saker. :(