• Anonym (TS)

    Underhållsbidrag

    Jag och min sambo ska separera och jag behöver hjälp med att räkna ut underhållesbidraget. Vi har ett barn på 5 år och jag ska bo kvar med barnet i vår lägenhet. Pappan kommer att ha barnet varannan helg. Jag har googlat och försökt hitta information på internet om vad man ska räkna med och inte, men tycker det är svårt. När det står att man ska räkna med el och hyra t.ex, hur mycket av den faktiska elräkningen eller hyran ska man ta med i uträkningen?
    Finns det någon som har räknat ut vad sitt barn kostar och har lust att dela med sig? Är jättetacksam om någon har lust att hjälpa mig.

  • Svar på tråden Underhållsbidrag
  • Anonym (TS)

    Fast riktigt så enkelt är det ju inte. Vi har kommit överens om underhållsbidrag och inte underhållsstöd. Du menar nog underhållsstöd som ligger på 1273kr/månad.

  • Långbenopluto
    Anonym (TS) skrev 2014-08-20 11:09:59 följande:

    Fast riktigt så enkelt är det ju inte. Vi har kommit överens om underhållsbidrag och inte underhållsstöd. Du menar nog underhållsstöd som ligger på 1273kr/månad.


    Ok, my bad.
  • Anonym (???)

    Om du bor ensam med barnet så kan du söka bostadsbidrag också. Det underhåll du får av pappan skall också uppges vid ansökan om jag förstår rätt, och för varje krona du får in, minskas det med bostadsbidraget.

    Vad som skall ingå i ett underhållsbidrag är ju individuellt. Vad som är fastställt är den summa som uppgetts ovan. Därutöver är det ju mannens inkomst som också avgör. Det är ju också meningen att du själv skall bidra med lika mycket.

    Personligen begriper jag inte varför han skall bidra till din el och hyra etc. Han har ju egen hyra och el att betala för sig?

  • sextiotalist
    Anonym (???) skrev 2014-08-20 11:25:52 följande:

    Om du bor ensam med barnet så kan du söka bostadsbidrag också. Det underhåll du får av pappan skall också uppges vid ansökan om jag förstår rätt, och för varje krona du får in, minskas det med bostadsbidraget.

    Vad som skall ingå i ett underhållsbidrag är ju individuellt. Vad som är fastställt är den summa som uppgetts ovan. Därutöver är det ju mannens inkomst som också avgör. Det är ju också meningen att du själv skall bidra med lika mycket.

    Personligen begriper jag inte varför han skall bidra till din el och hyra etc. Han har ju egen hyra och el att betala för sig?


    Underhållet räknas väl inte in när man söker bostadsbidrag, det gjorde det inte förut i varje fall
  • Anonym (-)
    sextiotalist skrev 2014-08-20 11:28:05 följande:
    Underhållet räknas väl inte in när man söker bostadsbidrag, det gjorde det inte förut i varje fall
    Nej, det gör det inte.
    Mitt barns pappa betalar 6000:- i månaden, vilket jag uppgav för handläggaren på FK, men hon menade på att det ses som en gåva och inte som en inkomst.
  • sextiotalist

    Nu var det några år sedan, men man räknar på samma sätt idag
    Barnets kostnader, då är det "driftkostnaderna" som räknas, dvs inte hyra, inte VAB eller så.
    Titta på konsumentverkets sida, så får du en ganska realtistisk bild, sedan kan ni justera lite om det är något som avviker.
    Ta sedan bort barnbidraget, så har ni den summa som ni ska betala efter förmåga.

    Ta sedan reda på era överskott
    Er nettolön och ta bort boendekostnader (eventuell bostadsbidrag minskas), el, hemförsäkring, tror även att man får räkna resor till och från arbetet, men är osäker.


    Efter det ska man ta bort ett belopp för egen räkning, den storleken är jag osäker på.

    Så om du har efter detta ett netto på t.ex 4000 och ditt ex ett netto på 5000 och ni kommer fram till att barnet kostar 2000

    Då ska du betala 900 och ditt ex resten.

  • Anonym (???)
    sextiotalist skrev 2014-08-20 11:28:05 följande:
    Underhållet räknas väl inte in när man söker bostadsbidrag, det gjorde det inte förut i varje fall
    Ok, kanske är ändrat från när jag hade bostadsbidrag.
  • sextiotalist
    Anonym (???) skrev 2014-08-20 11:35:10 följande:
    Ok, kanske är ändrat från när jag hade bostadsbidrag.
    Sambons ex hade bostadsbidag för nästan 20 år sedan och då räknades inte underhållet in
  • Anonym (-)
    Anonym (???) skrev 2014-08-20 11:35:10 följande:
    Ok, kanske är ändrat från när jag hade bostadsbidrag.
    När hade du bostadsbidrag då?
    Det har sett likadant ut under en väldigt lång tid, nämligen. Du kanske bara kommer ihåg fel.
Svar på tråden Underhållsbidrag